< Tilbake til oversikten

Nettokarber??? Kan noen forklare?

Yonah sa for siden:

Bare lurer på noe, jeg pleier å spise 1/2 - 1 atkinsbar som sjokolade noen ganger i uka. Ser at det står på den at den inneholder bare 2g nettokarber, hvor er det bare to gram som regnes? Har det noe med søtstoffene å gjøre? Jeg fant en sjokolade i sverige som inneholder søtstoff og den inneholder 20g karber pr 100g. Hvor mange karber skal jeg da regne? Er det 20 eller? Skjønner ikke helt dette, må ha det inn med teskje.. Sjokaladen inneholder 20g lactitol( søststoff) pr 100g.

Nille sa for siden:

Ja, det har med søtstoffet å gjøre.
[color=purple][/color]
SukkerALKOHOLER (de fleste typer kunstig søtstoff) trekkes fra. SukkerARTER (froktose, laktose og andre "oser") regnes med.
[color=purple][/color]

Yonah sa for siden:

Det står sukkerarter, men eneste søtningen er lactitol(ikke laktose altså)...

Siljevanilje sa for siden:

det er vel en eller annen form for melkesukker.

kom med inspill, hvis du mener dette er feil. jeg bare tror.

Nille sa for siden:

Laktitol stammer fra melkesukker - er sukkerART og skal telles !

Yonah sa for siden:

Takk for svar! Leste nemlig et annet sted her at det var et sukkeralkohol. Men var ikke helt sikker...

Yonah sa for siden:

Fant dette på et goggle-søk: E 966 Laktitol (melkesukker/laktose, sukkeralkohol)
Skjønner ikke noe nå, er det sukkerart og sukkeralkohol?

Nena sa for siden:

Laktitol er nok en sukkeralkohol:

Fra Wikipedia:

Lactitol is a sugar alcohol used as a replacement sweetener for low calorie foods with approximately 40% of the sweetness of sugar. Lactitol is produced by two manufacturers, Danisco Sweeteners and Purac Biochem.
Lactitol is used in a variety of low food energy or low fat foods. High stability makes it popular for baking. It is used in sugar-free candies, cookies (biscuits), chocolate, and ice cream. Lacitol also promotes colon health as a prebiotic. Lacitol only has 2 calories (9 kilojoules) per gram, compared to 4 calories (17 kJ) per gram for typical carbohydrates.
Lactitol, sorbitol, xylitol, mannitol, and maltitol are all sugar alcohols. The United States Food and Drug Administration (FDA) classifies sugar alcohols as "generally recognized as safe" (GRAS). They are approved as food additives, and are recognized as not contributing to tooth decay or causing increases in blood glucose. Lactitol is also approved for use in foods in many other countries, including Canada, Japan, Israel, and throughout the European Union.
Retrieved from "en.wikipedia.org/wiki/Lactitol"

I likhet med maltitol kan den gi mageproblemer for noen :o ....

Nille sa for siden:

Det er næringsinnholdet du må gå etter. Laktitol har normalt ikke innvirkning på blodsukkeret, har lav GI. Men OM det på næringsinnholdet står både sukkeralkoholer og sukkerarter (det kan være begge deler i) så er det bare snakk om regnestykke ! Jeg tror muligens jeg misforsto deg litt her jeg. Syns så tydelig du skrev at det sto sukkerart på næringsinnholdet. Aner ikke hvor jeg fikk det fra - for nå finner jeg det ikke ....:o Hvis det står sukkeralkohol på så spis i vei du. Da er det 2 karber pr 10 gram stykke...

Men teori er en ting - vi reagerer alle forskjellig, og man må prøve seg fram både mht vektstopp, ketose, magesmerter, diare osv. Og kanskje skal man tenke på den gammeldagse måten, at godis er på lørdagskvelden? :rolleyes:

PS - presisering: Det er diskusjoner på flere lavkarbo forum om laktitol skal telles eller ei. Jeg teller det alltid fordi det kommer fra melkesukker, men det er jo opp til hver enkelt. Ser det står som sukkeralkohol noen steder og sukkerart andre steder. Da er det som sagt det som står på næringsinnholdet man skal gå etter..... Beklager om det er forvirrende

Nille sa for siden:

Da jeg våknet i morges tenkte jeg på denne tråden - av en elle annen grunn - og skjønte ikke hvorfor. Så leser jeg og så ser jeg.....

:rodme:

.....og jeg må bare legge meg langflat - skjønner ikke hvor jeg var henne. Jeg skjemmes !! Har blanda Laktitol og Laktose.... og det er jo veldig uprofft da ! Spesielt fordi Imse påpekte det i en post (som jeg ser men ikke fikk med meg da).

Er det en unnskyldning at jeg var veeeeeldig trøtt ??

UNNSKYLD ! :o

Yonah sa for siden:

Såklart det er en god unnskyldning Nille:D Men da har jeg rett da Nille i at jeg skal trekke i fra karbene fra lactitol? For da får jeg jo til at sjokoladen inneholder 0 g nettokarber. Er det mulig???? Og vil du vite prisen? 6.5 svenske kroner for 80g!

Nille sa for siden:

Ja, du kan trekke fra karbene som kommer fra Laktitol.
Men jeg skjønner ikke at den kan ha 0 netto karber, tror det er der forvirringen min kommer inn. Er du 100 % sikker at det står 20 karber pr 100 gram - og at av dette så er det 20 gram laktitol/sukkeralkohol pr 100 gram ? Jeg ser hva du skriver, men hjernen min nekter å akseptere det....:o Det er ikke noe logikk i det ser du.
[color=purple][/color]
Har enda ikke sett en eneste sjokolade uten noen som helst karber. Hva heter denne sjokoladen og hva inneholder den - ingredienser og næringsinnhold altså ?

Yonah sa for siden:

For meg henger det ikke på grep at den ikke inneholder noen karber. Men dette inneholder sjokoladen:kakaomasse,laktitol, tørrmelk, kakaofett, sojalecitin, emugleringsmiddel, acesulfam K950(søtningsmiddel), syntetisk vanilje.
Næringsinnhold pr 40 g: 200kcl, 19g fett,3g protein, 8g Totale karbohydrater: <1g fra sukkerarter(det står sugar på engelsk), 8g fra laktitol
Skjønner du dette Nille?

Nille sa for siden:

Det er mindre enn 1 gram sukkerart pr 40 gram. De behøver ikke å oppgi det når det er under 1 gram pr 100 egentlig.....

For å være helt sikkert ville jeg iallefall regnet 1 carb pr 40 grams sjokolade.

Om du merker at vekta står stille eller går veeeeldig seint ned ville jeg tenkt meg to ganger om før jeg gjorde noen vane av denne sjokoladen. Noen tåler dem - andre tåler dem ikke. Flere reagerer med løs mage - så vær OBS !

Yonah sa for siden:

Jeg kan ikke spise 40g om dagen, får vondt i magen... Har prøvd det skjønner du. Vill ikke ha for vane å spise søtningsmidler for ofte, spesilet siden jeg er gravid( og da kan jeg vel unne meg de ekstra karbene som er i vanlig 70%sjokolade).

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.