< Tilbake til oversikten

Hvem gjør hva?

Fjonken sa for siden:

JEg sitter her og funderer på om jeg har blitt litt for soft med gubben mht til arbeidsfordelingen i heimen. Her er det nemlig sånn at jeg gjør 99% av det som må gjøres. Så da er arbeidsfordelingen i mitt hjem slik:

Matlaging: Fjonken 90% Gubben 10%
Handling mat: Fjonken 85% Gubben 15%
Handling klær m.m: Fjonken 95% Gubben 5%
Oppvask og kjøkkenopprydding: Fjonken 99% Gubben 1%
Regnskap, regninger og budsjett: Gubben 99% Fjonken 1%
Vedlikehold og reperasjoner: Gubben 50% Fjonken 50%
Bilhold og pleie: Gubben 50% Fjonken 50%
Hagestell: Gubben 60% Fjonken 40%
Barnestell og legging: Fjonken 70% Gubben 40%
Klesvask og stell av klær inkl stryking og bretting: Fjonken 100% Gubben 0%
Husvask inkl rens av møbler, rydding i skaper, vinduspuss m.m: Fjonken 95% Gubben 5%
Årlig rundvask: Fjonken 100% Gubben 0%
Selskapsarrangering, fødselsdager m.m. Fjonken 85% Gubben 15%
Ferieplanlegging: Gubben 90% Fjonken 10%
Foreldremøtevirksomhet inkl barnas lege, tannlege, helsetasjon.. m.m. Fjonken 70% Gubben 30%
Foreldredugnad og avslutninger og sosial deltakelse: Fjonken 50% Gubben 50%
Hente-bringe-tjeneste: Fjonken 60% Gubben 40%
Andel hjemme med sykt barn: Fjonken 100% - Gubben 0%
Søppelhåndtering og kildesortering: Fjonken 70% Gubben 40%
Barneoppdragelse: Fjonken 50% Gubben 50%
Dyrepleie inkl vetrinærbesøk: Fjonken 100% Gubben 0%

Tror dette dekker det meste.. Men fordelingen er temmelig skjev...
Hvordan er det hjemme hos dere andre?

Summer sa for siden:

Matlaging: Vi lager hver vår mat og deler på podens alt etter som hvem som er tilgjengelig da. (Noen ganger lager HP mat til meg også)
Handling mat: HP 100%
Handling klær m.m: Vet ikke. Jeg handler til meg og poden og HP til seg og Poden.
Oppvask og kjøkkenopprydding: Mest HP. Jeg deltar etter smertenivå.
[color=Red][/color] Regnskap, regninger og budsjett: HP 100%
Vedlikehold og reperasjoner: HP 100%
Bilhold og pleie: HP 100%
Barnestell og legging:Lise 90% HP 10% (Jeg leser, synger og legger alltid)
Klesvask og stell av klær inkl stryking og bretting: Sikkert 50% delt?
Husvask inkl rens av møbler, rydding i skaper, vinduspuss m.m: Vi deler også går det litt periodevis hvem som gjør mest, men når jeg er inne i en dårlig periode så faller alt på HP (og da blir vinduene ikke tatt)
Årlig rundvask: HP 90%
Selskapsarrangering, fødselsdager m.m. 50% fordeling?[color=Red][/color]
Ferieplanlegging:50% fordeling?
Foreldremøtevirksomhet inkl barnas lege, tannlege, helsetasjon.. m.m. ca 50% fordeling?
Foreldredugnad og avslutninger og sosial deltakelse: ca 50% fordeling?
Hente-bringe-tjeneste:HP henter og bringer.
Andel hjemme med sykt barn: Jeg er jo hjemme og HP går på skolen.
Søppelhåndtering og kildesortering: HP 99%
Barneoppdragelse: 50% fordeling

Siljevanilje sa for siden:

Matlaging: Silje 70 % mann 30% , jeg lager mitt og somregel hans.
Handling mat: silje 80% mann 10 % tilsammen 10%
Handling klær m.m: silje 98%
Oppvask og kjøkkenopprydding: Silje 90% (mann 10%, når jeg er syk)
Regnskap, regninger og budsjett: silje 70% mann 30%
Vedlikehold og reperasjoner: mann 98% silje minst mulig%
Bilhold og pleie: mann 100%
Hagestell: har ikke hage, men jeg har to krydder planter og en mini palme som lever ennå
Barnestell og legging: tror vi tar dette på sikt.
Klesvask og stell av klær inkl stryking og bretting: silje 100%
Husvask inkl rens av møbler, rydding i skaper, vinduspuss m.m: Silje 95%
Årlig rundvask: Silje 99% mann 1%
Selskapsarrangering, fødselsdager m.m. silje ca 100 %
Ferieplanlegging: Silje 100%
Foreldremøtevirksomhet inkl barnas lege, tannlege, helsetasjon.. m.m. vi drøyer denne litt
Foreldredugnad og avslutninger og sosial deltakelse: denne og
Hente-bringe-tjeneste: mann henter meg når jeg trenger. i mangel på lappen
Andel hjemme med sykt barn: silje 100% mann = sykt barn
Søppelhåndtering og kildesortering: silje 40 % mann 40 % vi er litt slakke med dette
Barneoppdragelse: på vent
Dyrepleie inkl vetrinærbesøk: kommer sammen med unga

:lol:

tror jeg gjør mest ja.

hede sa for siden:

ska sei...

hede

Fjonken sa for siden:

Blinks.. 70-30 selvsagt! Ikke for ingenting at gubben håndterer budsjett og skatt og regningene uten min innblanding..

raptor sa for siden:

HER ER DET NOK GUBBEN SOM TAR SEG AV DET ØKONOMISKE , BETALING AV REGNINGER OL. oG KJEFTER PÅ MEG SOM BRUKER ALTFOR MYE PENGER PÅ KLÆR TIL UNGENE , MAT OSV. For det er det noe ikke gubben forstår, er det at ting koster, at ungene ikke kan gå i sherocx midt på sommern, ol. Ellers må jeg nok si at han er fllink til å ta "skippertak". Men ellers faller det meste på ho mor. Han har aldri tatt seg fri når en av ungene er syke. Aldri fulgt noen av dem til tannlegen. Gidder aldri gjøre noe med dem på fritiden. Nei, menn født på 60- tallet er flinke til å sitte i godstolen og prate om likestilling. Men de får det sjelden til å funke i praksis...

mofe sa for siden:

Huff, dessa menna altså.

Hilsen mofe manneløs :cool:

Nille sa for siden:

Matlaging: Nille 90% Gubben 10%
Handling mat: Nille 85% Gubben 15%
Handling klær m.m: Nille 50% Gubben 50%
Oppvask og kjøkkenopprydding: Gubben 90% Nille 10%
Regnskap, regninger og budsjett: Nille 50% Gubben 50%
Vedlikehold og reperasjoner: Gubben 50% Nille 50%
Bilhold og pleie: Gubben 50% Nille 50%
Hagestell: Nille 50% Gubben 50%
Barnestell og legging: 0% 50/50 når vi er barnevakt
Klesvask og stell av klær inkl stryking og bretting: Gubben 60% Nille 40%
Husvask inkl rens av møbler, rydding i skaper, vinduspuss m.m: Nille 60% Gubben 40%
Selskapsarrangering, fødselsdager m.m. : Nille 75% Gubben 25%
Ferieplanlegging: Nille 99% Gubben 1%
Søppelhåndtering og kildesortering: Nille 50% Gubben 50%
Dyrepleie inkl vetrinærbesøk: Gubben 75% Nille 25%

kjøttklumpen sa for siden:

Jeg tar oppvasken og klær på meg om morgenen.. Også så pusser jeg tennene mine ikke minst. :D

Fjonken sa for siden:

Og det er alt? Du verken spiser, rydder, går på jobb eller noe som helst annet?;)

kjøttklumpen sa for siden:

Madammen HATER å ta oppvasken, mens jeg bare ser på det som relativt ubehagelig.. Så om jeg vasker kopper, tar hun seg av resten :D nuvel.. det er i teorien

Carisma sa for siden:

Joa, men når man er flere enn en blir det tilsvarende mye arbeid som det er personer i hustanden ca. Og hvis alt da faller på en person så blir det jo fort slitsomt. Dessuten er det bare en selv det går utover om ting ikkeblir gjort også når man bor alene.

Heldigvis er jeg sjøl fryktelig heldig når det gjelder mann, hos oss er nesten alt 50 % delt. Også må han ta regningene siden bare tanken på å åpne en omtrent git meg utslett.... (lurer på om det finnes et navn på angst for regninger? :D ) Og siden han ikke har lappen blir bilen min greie. Og klesvasken. Han har et relativt avslappa forhold til fargeblanding, og jeg er hysterisk opptatt av å sortere det nesten ned i fargenyanse..... :p

paprika sa for siden:

Jeg er så heldig at jeg har ei kone og ikke en mann, så da blir fordelingen ca slik:
[color=black][/color]
Matlaging: 70/30 (Paprika 70 og kona 30)
Handling mat: 50/50
Handling klær m.m: 50/50
Oppvask og kjøkkenopprydding: 60/50
Regnskap, regninger og budsjett: 100/0
Vedlikehold og reperasjoner: 50/50
Bilhold og pleie: 50/50
Barnestell og legging:50/50
Klesvask og stell av klær inkl stryking og bretting: 0/100
Husvask inkl rens av møbler, rydding i skaper, vinduspuss m.m: Jeg tar skippertakene mens kona tar det meste av det daglige.
Årlig rundvask: 50/50
Selskapsarrangering, fødselsdager m.m. 50/50
Ferieplanlegging:50/50
Foreldremøtevirksomhet inkl barnas lege, tannlege, helsetasjon.. m.m. 50/50
Foreldredugnad og avslutninger og sosial deltakelse: 50/50
Hente-bringe-tjeneste:50/50
Andel hjemme med sykt barn: 40/60
Søppelhåndtering og kildesortering: 50/50
Barneoppdragelse: 50/50

Hege_ sa for siden:

Syns mannen min er flink jeg. Vi bor i et gammalt hus som han har pusset opp fra bunnen så å si aleine (har spurt 1000000000 ganger om han skal ha hjelp, men han sier alltid nei). Da mener jeg bytta vegger, isolasjon, tak, utvendig panel, papp og alt som hører med.
Dersom jeg vil ha noe enkelt til middag, kan jeg be han om å gjøre det og når vi vasker huset tar han overetasjen (jeg hater å vaske badet) og jeg underetasjen. Da vi hadde hund delte vi å gå til vetrinæren ca. 50 - 50. Barn finnes ikke i dette husholdet, men planene er absolutt til stede.

Kristian sa for siden:

Vel Fjonken, som hane i dette selskapet må jeg kverulere litt. Jeg har regnet ut at du ikke gjør så mye som du innbiller deg for jeg har regnet ut at du gjør 70% og ikke 99% som du påstår, dessuten ville det ikke bli riktig før vi fikk tallene fra din mann for det er ofte sånn at en fokuserer på hva en gjør selv, mens en ikke tenker over hva ektefellen gjør.

Kristian sa for siden:

Matlaging: kona 90% jeg 10%
Handling mat: Kona 50% Jeg 50%
Handling klær m.m: Kona 90% sammen10%
Oppvask og kjøkkenopprydding: Kona 90% jeg 10%
Regnskap, regninger og budsjett: Jeg betaler 95% av regningene. Budsjett, hva er det.
Vedlikehold og reperasjoner: Jeg 100%
Bilhold og pleie: Jeg 85% kona 15%
Hagestell: Jeg 10% Kona 90%
Barnestell og legging: Jeg 35% Kona65%
Klesvask og bretting: Jeg 70% Kona30%
Stryking Kona 10% jeg 0%
Husvask inkl rens av møbler, rydding i skaper, vinduspuss m.m: Jeg 10% Kona 90%
Årlig rundvask: Jeg 30% Kona 70%
Selskapsarrangering, fødselsdager m.m. Kona 90% jeg 10%Ferieplanlegging: Kona 90% jeg 10%
Foreldremøtevirksomhet inkl barnas lege, tannlege, helsetasjon.. m.m. Kona 80%
Foreldredugnad og avslutninger og sosial deltakelse:jeg 50% kona 50%Hente-bringe-tjeneste: Kona 80% Jeg 20%, Barna burde gå eller sykle selv.
Andel hjemme med sykt barn: Kona 50% Jeg 50%, jeg liker å få en fridag.
Søppelhåndtering og kildesortering: Kona 80% jeg 20%
Barneoppdragelse: Jeg 50% kona 50% men kona får viljen.
Snømåking; Kona 90% jeg 10%
Ved arbeid; jeg 99%
Jobb; Jeg 120% Kona 70%

Her er mitt bidrag.

Det skulle bli ca 40 % på meg.

Siljevanilje sa for siden:

flirte godt av denne. :lol:

Fjonken sa for siden:

Kristian.. Jeg gjør faktisk 99% av alt i heimen.. Jeg er organisatoren også da.. Holde styr på alle avtaler og møter og hentinger og bringinger og tannleger og leger og fødselsdatoer og hva som skjer når og hvor og hvem som skal hit og hvem som skal dit og er den eneste i familien som alltid vet hvor allting er.. Det er jobb det og.. og da da blir det totalt 99%.. Og en annen ting. Min mann så oppsettet mitt og nikket ja da jeg spurte om det stemte.. Så det såå!:rolleyes:

Kristian sa for siden:

Da er du sjefen i huset og:cool: Da er det vel du som bestemmer når han skal hjelpe til også da:rolleyes: for eksempel når han ser en god film på TV eller leser noe interisankt i avisen.

Fjonken sa for siden:

Sjefen ja.. men ikke innpiskern. Jeg maser ikke, jeg spør pent og lar ham bestemme sjøl om han vil eller ikke vil. Som regel sier han ja, men gjør det ikke likevel og da gidder ikke jeg å bruke mer energi på det. Så da gjør jeg det heller sjøl.

Hege_ sa for siden:

Kunsten er å la mannfolkaTRO at det er de som bestemmer, men at du allikevel får frem viljen din :D

Helene sa for siden:

Meg/Han

Matlaging: 80/20
Handling mat: 70/30 handler ofte felles, han handler skjeldent alene.
Handling klær m.m: 60/40
Oppvask og kjøkkenopprydding: 70/30
Regnskap, regninger og budsjett: 50/50 han tar sitt, jeg tar mitt
Vedlikehold og reperasjoner: 30/70 ikke fordi jeg ikke kan, men fordi han vil.
Bilhold og pleie: 10/90 hans bil. jeg får bare være med å vaske bilen om jeg vil gjøre noe.
Barnestell og legging:95/5 når vi sitter barnevakt, har ikke egne barn enda.
Klesvask og stell av klær inkl stryking og bretting: 30/70
Husvask inkl rens av møbler, rydding i skaper, vinduspuss m.m: 70/30, jeg rydder i det daglige, tar skippertakene i lag.
Årlig rundvask: 50/50
Selskapsarrangering, fødselsdager m.m. 70/30 jeg tar bursdager men han er med på fester og sånt.
Ferieplanlegging:50/50
Foreldremøtevirksomhet inkl barnas lege, tannlege, helsetasjon.. m.m. 50/50 jeg går ikke til tannlegen for han
Foreldredugnad og avslutninger og sosial deltakelse: sånt har vi ikke. storken har ikke stoppet her enda.
Hente-bringe-tjeneste: 90/10, det vil si, vi kjører selv der vi skal, jeg henter han når han drikker og innimellom henter han meg når han har bilen.
Andel hjemme med sykt barn: ingen barn
Søppelhåndtering og kildesortering: 50/50
Barneoppdragelse: ingen barn

vi har snakket en del om at jeg føler jeg gjør så mye mer enn han og. tror det er bare sånn det er ;) men ser at vi deler ganske likt, og jeg er mer hjemme enn han.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.