< Tilbake til oversikten

Forklar meg... om GI-tall

Ulvemor sa for siden:

Jeg sitter og titter i GI-tabellene i Fedons Naturlig slank. Og finner at mens Ryvita har GI på 69 har f.eks hamburgerbrød 61. HÆ? Hvordan kan noe med masse fiber og grovt mel ha høyere GI enn hamburgerbrød som jo bare er litt klam loff?

Fedonisten sa for siden:

Skjønner du er forvirra :ja: For noen år siden spiste jeg 'lykkelig uvitende' Snickers i steden for gulrøtter når jeg hadde lyst på no' snop på jobb - for Snickers har jo lavere GI en gulrøtter..... Jeg VISSTE jo egentlig at dette var 'høl i hue' - men ville ikke se det.....

Glykemisk indeks er kun en indikator - og kan alene ikke brukes til stort annet enn å si i hvor stor grad blodsukkeret påvirkes av en matvare. Det sier blant annet ikke noe om hvor MYE av en matvare man kan spise for å få i seg 50 gram karbohydrater. Ser man på DET - blir bildet annerledes.

Glykemisk belastning (GB) tar hensyn til både GI og mengde karbohydrat i en mengde matvare, og er således et mer nyttig begrep enn GI. Du vil for eksempel oppdage at vannmelon med høy GI plutselig kommer bra ut med hensyn til GB, fordi vannmelon har veldig mye vann og veldig lite karbohydrater. Forskere bruker nå omtrent bare GB-begrepet i sine studier.

Vet ikke om du ble noe klokere jeg :o Er sliten nå, så viljen til å forklare er nok større enn evnen....

Spør igjen hvis du lurer da :ja:

:blomster:

Ulvemor sa for siden:

Vannmeloneksempelet skjønner jeg veldig godt, men jeg skjønner det ikke helt i fht. ryvita vs. hamburgerbrød. For begge deler inneholder lite fett, lite proteiner og lite vann. Ryvita inneholder mere sammalt mel av rug, hamburgerbrød inneholder siktet hvete, jeg trodde det var "verre" ut fra et GI-perspektiv? I tillegg kommer jo fiberet i Ryvita, som ikke tas opp av kroppen.

Jeg fant en amerikansk tabell som har både GI og GL, finnes det på norsk også noe sted, og med litt mere relevante matvarer for vårt norske kosthold (litt færre typer muffinmiks og sånt)?

Trolljenta sa for siden:

Fedon har gitt ut en liste med 300 matvarer, men ville ikke hengt meg sånn opp i GI og GB..

Ifølge GI-listen til Fedon, så har Ryvita større GB enn hamburgerbrød. Høres rart ut ja..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.