Jeg luere på om man skal legge sammen fiber og kabohydrater for å få den riktige mengden karbohydrater eller er det helt feil? For fiber er jo også karbohydrat...
Ta for eksempel sesamfrø som har 4,5g karbohydrater og 5g fiber i 100g frø.. Da lurer jeg på om jeg da skal regne med at det er 9,5g i 100g frø?Er jo litt viktig å vite siden jeg skal telle disse karbohydratene som sniker seg inn overalt!
Det er korrekt at totalt karbeinnhold i 100 gram sesamfrø er 9,5 gram. MEN siden fiber går rett igjennom tarmen uten å bli absorbert - og heller ikke har innvirkning på blodsukker etc., så er det det kun 4.5 gram netto karber du skal regne om du teller karber. Det er derfor fiberet allerede er trukket fra på næringsinnholdet. Så om det på pakka står 4.5 gram karber og 5 gram fiber.... (norske og Europeiske næringsinnhold - etter EU standard) så der det karbene du skal telle og ikke fiberet - om du går på en lavkarbo diett.
Bra da slipper jeg å tenke på det lengere:) Er jo ganse avslappende at fiber ikke teller da...for oss på lavkarbo
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.