mofe sa for siden:
Jeg ser at i den siste tiden, har det dukket opp heftige diskusjoner her på forumet fra tid til annen.
Jeg synes det er flott når man kan en SAKLIG diskusjon rundt et tema. Jeg synes derimot IKKE det greit når begynner å gå på PERSON.
Og dette gjelder ikke bare de som er nye, eller gamle - det gjelder generelt alle.
Dette er et koselig forum, med - for å bevisst sette det på spissen; mye kosing og klemming og jentetjatring. Selv synes det er gøy å kakle litt her og der, og når det blir for mye av det, veldig jeg å gå ut av tråder, og ikke lese de igjen. Kakling i viktige tråder har jeg sagt ifra om før - men en god ting kan ikke nevnes for ofte. Vi har et eget "skravleforum" - småprat. Hvor mye folk velger å kakle i egen eller andres journaler er ikke min sak.
Men det var en digresjon.
Poenget mitt er at det kan bli veldig tett her inne, og når man har en tett og sosialt innarbeidet gruppedynamikk - er det vanskelig for andre å komme seg inn i den. Også fordi kanskje endel her inne stritter imot. "Ikke ødelegg dynamikken vår, den er så koselig", på en måte.
Dette forumet er åpent for alle, og folk kommer, og folk går. Noen har lyst til å bruke stedet som kun et sosialt sted, andre som et informasjonsportal.
Vi her inne ER ikke allvitende. Det finnes mange der ute, som kommer inn hit, som har kunnskaper de kanskje har lyst til å dele med oss. Kunnskaper vi kan få tilgang til, hvis vi velger å ha et åpent sinn. Vi kan lære SÅ mye av hverandre her inne, både om kosthold, helse.. Idet hele tatt.
Vi lever i en verden med 5 milliarder mennesker. Vi er alle helt forskjellige individer. Vi kommuniserer forskjellig, vi tenker forskjellig, vi har ulike kunnskaper om ulike ting. Vi er av natur alle nysgjerrige mennesker.
Det jeg egnetlig vil si, vis respekt for hverandre. Vær åpen for ny informasjon. Og vær åpen for at det er ting man ikke alltid forstår, eller aldri får muligheten til å forstå, både når det gjelder hvordan andre mennesker velger å kommunisere seg skriftlig, og hvorfor de velger å kommunisere seg skriftlig.
Vi har et valg, hele tiden - om hvordan vi ønsker å være mot andre mennesker. Det valget har vi her inne også.
Et valg kan være å ignorere mennesker man synes oppfører seg som idioter, et annet valg kan være å holde seg til saken, og ikke personen.