Hei og hopp! Har vært på ketolysekur 7 uker og synes det går bra:) Om 3 uker skal jeg på langweekend-tur med ca. 25 stk. til en storby. Dette inkluderer mye pubrunder etc. Hva er erfaringene? Bør jeg gå ut av ketose i 3-4 dager og la humla suse? Eller bør jeg være i ketose og prøve å ta det litt rolig? Vi snakker forøvrig om en svært livat gjeng:D:D:D... Så det å ta det pent er ike helt i tråd med intensjonen:rolleyes:
Spise pent på restauranter, drikke (tørr?) vin og spise peanøtter og baconsvor til snacks kan vel gå fint? (På restauranter bare ber du om ekstra grønnsaker og ikke poteter/ris, så er maten ganske så ok. :))
Har tenkt i de baner selv... Men vi skal til Glasgow, og der er det mye Whisky!!! Jeg lurte litty på dette med alkoholen.. Om du tar deg en fest et par dager i strekk.. Vil det ødelegge mer om du er i ketose eller ikke?
VIL ALKOHOL HA EFFEKT PÅ KETOSEN ? Både ja og nei. Leveren produserer ketoner av alkohol, så teknisk sett vil du fortsatt være i ketose når du drikker alkohol. MEN, problemet er at alkohol omdannes fortere til ketoner enn fett gjør. Leveren vil da bruke alkoholen som brennstoff først fordi det går fortere. Så når du drikker alkohol vil kroppen bruke alkohol som brennstoff og begynner ikke å forbrenne fett igjen før alkoholen er helt ute av kroppen ! Denne raske nedbrytingen av alkohol til ketoner og acetaldehyd (det du blir full av), gjør også at de på lavkarbo kosthold også blir fortere fulle, dvs. tåler mye mindre alkohol enn en som spiser høykarbo. Spesielt om man ikke har spist mat på forhånd.
Jeg har ikke peiling på alkohol utover at vin og sprit med sukkerfritt blandevann er beste alternativet. Det kan vel ikke være så mye karber i wisky? Men uansett, om det er eneste utskjeielsen i løpet av turen, så er jo ikke det så ille. Jeg tror det viktigste er at du er flink med maten.
Ja, det var vel det jeg visste... Kan ikke få i pose og sekk:o Men jeg har lest om positive erfaringer med "oppkarbinger".. og tenkte at dette kanskje kunne være en slik anledning. Dette selv om jeg innerst inne vet at det nok ikke er noen løsning:p:mad::rolleyes:
"Ta deg en fest" sier nå jeg!! Og mener det så inderlig også :ja:
Noen ganger lurer jeg på;
Skal man avstå fra alle sosiale og ville sprell fordi man ønsker å gå ned i vekt? Er det riktig å sette livet 'på hold' i xx antall uker til man har gått ned xx antall kilo?
Mange steder leser jeg også uttalelser som "Hvis du bare spiser en liten mengde xxx er alt ødelagt og du må begynne på nytt." Hva slags katastrofe-tenking er det da??? Jeg skjønner hva som kanskje er MENT med utsagnet - men kjenner jo selv hva slags tanker og følelser som trigges i meg når jeg leser sånne ting. "ALT ER ØDELAGT" klinger liksom ikke så godt i ørene :nei:
Jeg tenker som følger (for de som vil vite det.... :p ....de andre kan lukke tråden);
Etter 10 uker på Ketolyse skal du til Skottland på heisatur. En tur du sikkert har gledet deg til en stund - og som jeg syns du skal unne deg. På den måten du ønsker at turen skal være.
Det som er VIKTIG er jo at turen avsluttes en gang....... og da er det tilbake til gode vaner, sant? Det er jo de som ikke avslutter denne heisaturen (eller hva 'utskeielsen' består i) som har et problem. For beklageligvis finnes det mange både 30-, 40- og 50-åringer som for eksempel tror de er russ fortsatt...... Og mange tror også at jula varer fra oktober til august.
Når du reiser på tur har du muligheten til å gjøre mange VALG. De valgene anbefaler jeg at du gjør FØR du reiser - for du trenger å legge en PLAN. Og den planen følger du. :ja:
Dette - som så mye annet :o - mener jeg veldig mye om, men det greier seg kanskje nå? Er tross alt snart midnatt :lol: Men JEG hadde i hvert fall valgt å slå hæla i taket :ja: for JEG syns det er kjedelig med hæla-i-taket-tur hvis jeg skal trippe rundt på stillett-hæler..... ikke helt det samme nei.... :nei:
mimrer tilbake til tiden med ekstremt mye hæla i taket ;)
Forskjell på fest/ferie og hverdag kan det jo være selv om man lever lavkarboliv... :)
Men forsiktighet med alkoholen er lurt... da jeg var i ketose for første gang og skulle ta en fest etter noen uker, ble jeg såpass brisen at jeg falt og slo meg så jeg fikk et blåmerke på størrelse med en middagstallerken på den ene hofta... :rolleyes:
Det er ikke karber sprit og whisky, så drikk i vei. Om du liker gin & tonic har de Schweppes Slimline Tonic der borte. (Slim Gin ble det døpt på hotellet vi bodde på i sommer). Men som sagt blir du mye fortere full. Så drikk seint - så blir du iallefall ikke bråfull !
Takk for mange råd:):):) Da tar jeg den gyldne middelvei... Slår hæla i taket uten å gå gjennom taket;) Elsker gin og tonic, så vil definitivt spørre etter en "slim-gin" eller 4. Trives greit uten karbohydrater, så det er nok dumt på en slik tur å plutselig slenge innpå poteter eller likn. og bli sittende på do med mageknip:o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.