< Tilbake til oversikten

Oppgave om barnehagens rolle (kosthold)

#1

Helene sa for siden:

I dag har jeg hatt foredrag om kosthold og helse på skolen, kom ikke lenger en det som var spesielt om kosthold fordi brannalarmen gikk :p

men jeg var skikkelig overasket. Damen snakket om Lindberg, glykemisk index, mindre karbohydrater og at eskimoene hadde reine blodårer og folk som ikke spiser fett har større fare for blodpropp.

Etter denne forelesningen skal vi skrive en oppgave , der oppgave teksten er:
I dette arbeidet skal du drøfte barnehagens rolle i forhold til å legge grunnlag for et godt kosthold hos barn. Du skal videre skissere hvordan du ville ha jobbet i barnehagen for å bidra til et sunt kosthold hos barna. Gjennom arbeidet må det også komme frem hva som er de største helsemessige problemene med kostholdet i Norge og resten av den vestlige verden.

Noen som har noen innspill, forslag til hva jeg kan legge vekt på osv?


#2

Helene sa for siden:

Ingen som har noe??

ting som kom opp i mitt hode er:

Barnehagen har annsvar for 3 av 4-5 måltider for dagen.

mindre sukker, sunnere matvaner, grovere brød, ferre brødmåltider, lære barna at kos er annet en mat.


#3

Summer sa for siden:

Wow, det skulle de jammen meg hatt her inne også. Hver gang bhg har vært på besøk på lærerhøyskolen har det vært servering av boller, brus og saft og sjokolade. :sur: (Har faktisk hatt lyst til å kontakte dem om det).

Bhg har jo en stor sosialiseringsrolle, men i hvor stor grad vil jo variere fra bhg til bhg, alt etter hvordan matrutinene er. Noen har medbrakt mat og andre ikke.

Først og fremst har barnehagen et stort ansvar angående den sosiale biten angående mat. At de kan lære barna at man kan kose seg med sunn mat. De kan godt ha pizza eller annen mat til bursdagsfeiringer istedet for kake og saft. Og de kan lage sukkerfrie grove vafler og bake grove rundstykker istedet for boller. Barna synes det er like stas å være med å bake rundstykker som bller. og koser seg like mye med nybakte/selvbakte rundstykker med smør og fårepølse som de ville gjort med boller. (Andre biter av det sosiale er jo selvsagt bordskikk, det at barna må sitte i ro når de spiser osv...)

Når foreldre sender med barna mat, så kan de legge ned forbud mot boller, saft, loff og nugatti ol andre usunne ting som frister de andre barna. Og sende ut oppfordring om at de bruker grovt brød med pålegg som ikke er søtt. (fårepølse, leverpostei osv). Bhg kan også leie inn en med peiling til å holde foredrag for de ansatte og foreldrene.

Ellers så er det jo flott når bhg har servering av frukt. I vår bhg har de et fruktmåltid på ettermiddagen der de også har knaskegullerøtter innimellom. Også har jeg hørt om bhg som har fat med oppkuttede grønnsaker stående fremme hele dagen så barna kan gå å forsyne seg når de vil (blir vant med ulike gr.saker).

I vår bhg serverer de varm mat 1g i uken (fredagen), og da har det vært mye kosemat som spagetti, pizza og pølser osv. SÅ da har vi spurt om de ikke kan prøve å lage litt mat med grønnsaker til slik at ungene blir eksponert for det i den sosiale settingen som er i bhg, for da prøver de lettere ut nye ting når de ser de andre spiser det.

Barn lærer best av andre barn, og de ser også på hva de voksne spiser og lager til i bhg. De voksne kan ikke gå rundt og spise snop på jobb feks. Og det er veldig positivt at det lages sunn mat i bhg.

Det var det jeg kom på i farten, håper det kan være til hjelp.

Du kan jo også greie ut om svingende blodsukker, med dertilhørende svingende humør hos ungene, overvekt og dertilhørende insulinressistens og diabetes.

Du kan jo begynne på mikronivå med å beskrive litt om matens virkning i kroppen, for så å gå videre til makronivå og barnehagens sosialiseringsansvar for å skape gode holdninger med langsiktig helsegevinst, for så å fortsette på mesonivå med det politiske ansvaret, og globale helsemessige utfordringer. (Disse nivåene finner du veldig godt beskrevet i Vigdis Bunkholdt sin "utviklingpsykologi", teorien er laget av Bronfenbrenner og heter utviklingsøkologisk perspektiv.)

Lykke til!


#4

Helene sa for siden:

Tusen takk lise for et kjempebra innlegg :klem: mye nyttig her ja.

Gleder meg til å skrive denne oppgaven, er noe jeg brenner for.

jeg forventet å komme på solen i dag til ingrid espelig forelesning, ble litt sjokka når hun sto med lindbergboka i hånda.


#5

raptor sa for siden:

Mange barnehager har nedlagt et nugatti-forbud, og det synes jeg er bra! Men de tenker lite over de andre påleggslaga som står på bordet, som brunost,prim,syltetøy ol. Utrolige mengder med sukker i disse påleggslagene.Jeg savner kokt egg, kjøttpålegg, agurkskiver,Havregyn\melk, usøtede frokostblandinger som puffet havre\hvete. Men nå skal det jo sies at matvareprodusentene har begynt å våkne noe, og det produsere stadig produkter som er sukker-redusert, ikke bare fett-redusert.
Må jo si at jeg ble noe betengt i morres da datra mi laget seg cornflakes med 1 ts sukker og melk. Leste på pakken at dette innholder faktisk 87% karbohydrater. Det blir jo sukker oppå sukkeret. Og så lurer myndighetene samtidig på hvorfor flere og flere barn utvikler diabetes? De er jo sukkerslaver mærmest! Selv en uskyldig skål med vanlig cornflakes, med eller uten sukker, krever jo enorme mengder med insulin!


#6

Fjonken sa for siden:

Her et innspill fra meg.. Tror det er viktig å jobbe med holdninger både blant ansatte, foreldre og barn. De linjer som barna uttrykker kostmessig i barnehagen smitter over på andre. Jeg ser det så tydelig på mine egne barn. Alle mine barn har elsket fisk og grønnsaker. Og har før de begynte i storbarnehage så si vært altetende. Men med en gang de startet i storbarnehage kom ordet æsj til uttrykk ved middagsbordet hjemme. Plutselig, over natta liksom, ble fisk æsj og grønnsaker æsj og krem æsj... og når jeg spurte hvorfor så har alle svart at det er fordi Mats ikke liker fisk, eller fordi Janne har sagt at grønnsaker er ekkelt.. Altså.. de holdningene andre barn har til mat smitter over på mine unger. Der tror jeg barnehagen har en lang vei å gå.. Barn bør læres opp til å smake på alt og til å holde sine meninger om mat for seg selv. Når først en unge sier JEG LIKER IKKE.. blir det fort til et unisont hylekor rundt bordet av unger som mener akkurat det samme og det til tross for at de egentlig liker det.


#7

Kristian sa for siden:

Jeg har opplevd det samme på en 12 årsbursdag. En eller to som sier de ikke liker pizzaen og plutselig så er det ingen som vil ha den pizzaen.:eek:


#8

Siljevanilje sa for siden:

hehe høres litt morsomt ut. sånn ekko så går fra den siden av bordet til den andre.

men det jeg tror kan være litt morsomt for barnehage unga, at det får lov å være mest mulig med å lage mat. gjerne enn sånn matgruppe som roterer i uka e.l. sånn 3-4 barn som får være med å ordne til selve måltider mens de andre leker.

så kan det meste gjøres lystbetont.

eks grove rundtstykker med gulost og paprika og agurk biter formet som munn og øyne.

skyt meg hvis jeg tar feil. jeg har ikke barn selv. hehe


#9

Fjonken sa for siden:

Jeg sikta, trakk avtrekkeren, men bomma.. Nei da.. du er faktisk inne på noe essensielt. Barn liker å hjelpe til og det bør utnyttes til det fulle. Så ideen din er absolutt ikke dum Siljevanilje. Når barn selv får lage det de skal spise så blir maten så utrolig mye mer interesant. Det oser stolthet og selvtillit av barn som får lage maten sin selv.. og med bittelitte granne ros etterpå så formelig skinner de og stapper med stor appetitt inn de grove rundstykkene de en kort tid tidligere hadde erklært at de ikke likte.. Unger er rare sånn.. !

Men hvor har barn sine holdninger fra.. ? Jo fra andre barn, fra voksne i hjem og i barnehage. Så skal barna få en positiv holdning til mat må det komme fra de voksne først og fremst. Så voksne må tas i skole og lære hva sunt kosthold egentlig innebærer og så må de gå foran med et godt eksempel. Her trengs det krutt.. For jeg har ikke møtt mange voksne som dropper kakene i selskap.. og i steden serverer sukkerfritt med følge av fruktfat. Først når de voksne gjør det vil det få effekt på barna også.. Da blir det riktig at de ikke skal ha kaker i barnehagen, men heller påsmurte grove rundstykker og frukt..


#10

Siljevanilje sa for siden:

og de ungene som har helsefreak foreldre og får tofu på soyaskive med i mat pakken( bare for å illustrere). de blir stengt ute av de andre barna som rar. det har jo noe med å være med i gjengen og. selv i barnehagen.

det er IN gjeng og UT gjeng, noe som gjerne henger igjen til barneskolen og ungdomsskolen. det har hvertfall jeg erfart.

det er den gylne middelvei det er snakk om. og da taler forskning på blodsukker stigning og barn for seg selv. humøret blir stabilt osv ved nok fett. og da blir jo barna i barnehagen lettere å ha med, og hvis alle er blide og glade, og har go å sunn mat i magen, så tror jeg at det vil bli mindre mobbing eller erting.

for jeg ble ertet i barnehagen. og barneskolen og ungdsoms skolen.
mobbing er vel kanskje litt feil ord i barnehagen, men små barn kan også drive systematisk erting som etter tid blir til mobbing.


#11

Helene sa for siden:

Nå har jo flere og flere barenhager annsvaret for hva barna spiser i barnehagen, untatt frokosten som er matpakke, jeg har ikke opplevd at barna snakker så mye om hva de har på faktisk, de spiser og snakker om andre ting.

Men at barna er med å lager maten det er med å skape matglede, Og de å prøvesmake forskjellig mat i barnehagen har jeg personlig opplevd med min bror hjelper på "jeg liker ikke" han likte INGENTING hjemme, men spiste det meste i barnehagen. fordi de andre barna spiste jo det.

han er en pyse uten like, han spiser ingenting nesten. men han spiste mye den perioden han gikk i barnehage, men nå er han tilbake til ingenting igjen.
og han burde ha spist lavkarbo, for han tåler karbohydrater dårligere enn meg.



#13

Helene sa for siden:

Jeg har nå skreve oppgaven, vist noen vil kan dere lese den. Jeg kan ikke så mye som mange dere andre om kosthold men jeg prøver nå så godt jeg kan.

er det noe som er feil, ikke sant så må dere si i fra.
og vist det er noe jeg åpenbart mangler

vist ikke så bryr jeg meg ikke :p

oppgaven teller bare 10 % av karakteren i faget.


#14

Siljevanilje sa for siden:

det eneste jeg fant var ganske mange skrivefeil. var igrunnen stressete å lese, så jeg retta dem jeg. håper du ikke blir sur, prøver bare å hjelpe.

men innholdet var bra.

:klem:


#15

Helene sa for siden:

skrivefeil ja, de er jeg kjent for :p

tusen takk :)


#16

Nille sa for siden:

.... det mangler noen kommaer enda Silje !! ;)


#17

Siljevanilje sa for siden:

ja jeg er ikke såå flink. er jo et par år siden jeg har hadde norsk, så da er jeg unnskyldt.


#18

Summer sa for siden:

Da har jeg gått gjennom, og lagt til litt komentarer (i rosa) og forslag til endringer (i rødt).

Lykke til! :) Det er veldig bra ut!


#19

polvott sa for siden:

Jeg syntes det er helt fantastisk med sukkerfri barnehage. Jobbet i en barnehage som ikke hadde sukker i kostholdet sitt. Barna fikk velge hva de ville ha på bursdagen sin. De kunne få pizza eller hot dog osv. Men de fikk ikke kake.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.