Jeg og min samboer er helt nye på Skaldeman, og begynte for en uke siden etter tips fra min mor.
Har jo ikke så mye erfaring enda, men det er én ting jeg merker... jeg blir sliten av å spise så mye kjøtt.
Har desverre ikke lest boken enda, så vi har fått korte instruksjoner over telefon for hva vi skal gjøre.
Er det noen som har noen gode tips for hva vi kan spise sammen med kjøtt til en middag? For det meste har det blitt mye egg, og en del brocolli, men jeg savner litt mer fyll til middagen (altså en god erstattning for potet).
Sliten av kjøtt? Kanskje du kan prøve en meget god grateng. Stek masse bacon og løk, ha det over i en ildfast form. Dryss over masse rå buketter broccoli. Slå på masse fløte. Ha revet "fet" ost over. Gratineres i ovnen. Nydelig som middag, eller en god kveldsrett. :eek:
Tusen takk for tipsene.
Kommer nok til å prøve etterhvert :)
Greit nok det at man kan spise mye godt når man bruker Skaldeman, men det er litt vanskelig når man er vant til å spise akkurat hva man vil, når man føler for det. Blir man føler seg litt bundet fast uansett føler jeg.
Spiste grillskiver med hvitløks-fløtegratinert-blomkål i dag (kun litt hvitløk og løk). Smakte nydelig, kan virkelig anbefalles.
Måtte nesten grille når det var 18-20 grader her i Århus i dag ;)
Ja, her var det også varm og nydelig, rene sommeren jo.:D
Jeg syns denne er veldig god:
BLOMKÅLSTAPPE MED FETAOST
Kok et helt renset blomkålhode til det er mørt. Ha det i en mikser sammen med salt, hvit pepper, 1/3 pakke Arla fetaost (grønn firkantet pakke), 50 gram meierismør og litt fløte (ta fløten i til slutt, den skal du jevne konsistensen med).
Kjør det til en glatt masse og server. Smaker og ser ut som potetmos, bare enda bedre. :D
Hei Siljevanilje,
Hva er det som får deg til å tenke at Skaldeman's diett ikke egner seg så godt for damer?
Jeg er veldig nyskjerrig på dine tanker/erfaringer rundt dette.
Går selv på hans opplegg, og det skjer veldig lite....... helt fysisk, (målebånd, bukser, vekten) Jeg har nå fulgt opplegget 100% i snart 2 måneder, og man kunne kanskje forvente seg litt mer bevegelse....? :forvirret :eek:
litt for at menn trenger ikke så veldi variert kost. kvinner er gjerne mer eksperimentelle. jeg savnet tilbehøret. eks stekt løk, fløte stuet brokkoli. generellt mer grønnsaker enn det skaldeman sa at var lovlig. også syns jeg det var vanskelig å spise nok fett med kun kjøtt.
forskjellen fra før til nå med ketolyse, er mer grønnsaker o.l. med i dagsregninga på 15 kh (noen bruker 20) spiser mye egg, kjøtt og fisk generellt. men jeg fyller opp fett prosenten med fløte, rømme, kokosmelk, osv.
og jeg har gått ned en hel del mer på ketolyse enn jeg gjorde på skaldeman, men jeg sier ikke at skaldeman er kun for menn. men gjerne at det e lettere for de. og det gjelder å finne sin diett. prøve seg litt frem. bare send pm. og les i dagboka mi for tips. og for all del bare skriv.
Skaldeman själv säger ju att 1/3 av kvinnorna gått ner med hans vikt mens nästan alla män har gått ner och han har ett helt kapitel i boken speciellt riktat till kvinnor. Han håller på och skriver en bok speciellt riktad till kvinnor just nu. Jag tror det beror på att vi kvinnor har svårt att äta så mycket fett och kött. Jag kan inte förmå mig att äta fettranden på kotletten eller skinnet på kycklingen - det är bara inte gott!! Och så saknar jag friskheten i grönsaker och frukt. Jag följde Skaldemans diet strikt i några veckor och då fungerade det ganska bra, men jag ser att jag sakta glidit ut och lagt till mer karbohydrater i form av kokta grönsaker och ett och annat Finn Chrisp. Jag tror problemet är att få i sig så mycket fett
Monkey: akkurat det samme problemet har jeg. Jeg klarer heller ikke følge det strikt over tid, fordi jeg IKKE liker fett kjøtt (liker bare fileter og slikt jeg), jeg klipper tilogmed alt det hvite "spekket" av baconet hehe. Savner også friskheten fra frukt og grønnsaker. Min mann, derimot, kan spise omtrent bare kjøtt og fett over lengre perioder.
Jeg takker for interressen, beklager mitt sene svar...... har levd litt borte fra PC'n for en periode, men er tilbake nå.
Jeg, har faktisk fulgt Skaldermans system siden slutten av februar, dvs. 3 måneder, vekten viser at jeg har gått ned ca en kilo, mens livvidden sier at jeg har blitt 4 cm mindre. Jeg har lest begge bøkene til Skaldeman fra perm til perm, og følger opplegget etter beste evne, jeg gjør faktisk INGEN utskeielser, dvs. ingen karbo, frukt eller slikt. Jeg bruker ingen form for kunstig søtning, og jeg har forsøkt ulike former for feilsøking:
spiser jeg for lite fett?
Jeg spiser egg, bacon, seterrømme, fløte, cocsa, olivenoljer, fiskeoljekapsler, fete oster, feta, oliven .......
spiser jeg nok?
Spiser man for lite, vil jo kroppen oppleve en krise, og dermed skru på spareblussen.
blir jeg for sulten før jeg spiser? man kan jo skape en slags stress i systemet hvis kroppen opplever å bli for sulten ("vrålsulten", som Skaldeman kaller det!)
sover jeg nok? Hvis kroppen mangler søvn, kan den faktisk også oppleve en krise og hele slankingen kan gå i stå fordi den da opplever en krise, og i kriser skal man jo holde på fettet!
Kaffe, tåler jeg det? Enkelte meget insulinresistente personer kan oppleve at kaffen bremser for fettforbrenningen fordi koffeinet gjør kroppen mer følsom til insulin. Jeg har kuttet ut kaffen i 10 dager, men savnet sterkt noe å pigge meg opp, og har dermed konkludert med at det ikke er det, fordi ingenting positivt skjedde i forhold til vekten/kroppen under denne perioden.
Ost? Tåler jeg ost, jeg kan ikke selv si at jeg har merket noen forskjell
Nøtter, tåler jeg det? Spiser faktisk litt nøtter hver dag, hvalnøtter/mandler/ hasselnøtter/Macademianøtter.
Noen kan faktisk ikke spise nøtter fordi det får dem til å skru på fettlagringen, kanskje fordi nøtter er en typisk "fete seg opp før man går i hi"- mat.
Jeg kan helt sikkert gå 100% inn for å teste ut disse ulike feilkildene, men foreløpig har jeg ikke hatt overskudd til dette. Jeg kan også sikkert teste ut Skaldeman sitt strenge regime med bare fettkjøttkaker og ingenting annet, men det frister meg ikke særlig. :eek:
Jeg kan jo også sjekke om jeg kan legge inn mer trim i hverdagen, men det skulle jo heller ikke være et "must". Beveger meg egentlig ganske mye i hverdagen (små barn, mange trapper, stor hage....) uten at det er bevisst trimming.
Jeg vurderer også å legge inn andre kosttilskudd enn det jeg allerede bruker i dag, som er: Krom, multivitamin/mineral, B-vitamin kompleks, C-vitamin, Kalium, nattlysolje, omega 3 fettsyrer, mariatistel-kapsler.
Har også vurdert det å se nærmere på stoffskiftet, det kan jo være en nøkkel man bør vurdere, uten at jeg har noen direkte mistanke om dette, syntes ikke listen over symptomene stemmer helt med meg.
Vi er alle forskjellige, og det som fungerer for en fungerer ikke for en annen, det må være ett eller annet sted nøkkelen ligger for meg, men jeg har ikke funnet den ennå.
Som dere forstår så er ikke inspirasjonen helt på topp, men årsaken til at jeg fortsetter er fordi jeg føler at formen (energien) er veldig god ! :D
Fordøyelsen funger kjempebra!! Tidligere spiste jeg mye fiber.....helseklibrød.... det skulle jo være så fint for tarmene, men etter å ha lest boken til Skaldeman var det befriende å lese om at slik celloluse trenger ikke vi mennesker i det hele tatt!
Sist, men ikke minst, jeg syntes det er helt topp å kunne spise et måltid, helt glemme alt som heter mat de neste 4 timene, jeg glemmer virkelig å spise, men etter ca 4 timer kommer jeg på det, og da er det bare å spise et godt måltid igjen før det går nye 4 timer. Jeg spiser ikke en smule mellom disse måltidene, drikker bare vann + te (evt. litt kaffe)
Ja, dette ble et langt svar fra meg, kanskje ikke så inspirerende, men hvis andre har det litt på samme måten, er det interessant å høre om de har funnet noen "nøkkel" for sitt eget vedkommende.
Ønsker dere alle lykke til videre, stå på, ikke mist motet selv om ingenting skjer...... dette kostholdet er det beste for helsa!!
Jo, dette var absolutt inspirerende, Miramir - god oversikt! :) Flere av punktene dine gjelder nok meg også. Alle de fem første, tror jeg nok. Ost tror jeg jeg tåler, men ikke melk og fløte. Det kan jo gjelde deg også?
Jeg skjønner godt at du ikke har overskudd til å teste ut alt, det har ikke jeg heller for tiden - men det er godt å ha det i bakhodet :ja: Det finnes som regel en nærliggende forklaring på manglende vekttap bare man finstuderer kostholdet sitt.
Takk igjen! :blomster:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.