< Tilbake til oversikten

Bør jeg bekymre meg?

Bea sa for siden:

Jeg har i lang tid vært litt sånn småbekymret for min eldste sønn på 13.
Han er en aktiv gutt, trener flere ganger i uka og sykler ofte. Sånn som de ofte gjør på den alderen.
Men han er så trøtt! Ikke sjeldent må han ta en liten lur på sofaen når han kommer hjem fra skolen. Han er tidligere i seng enn småsøsknene, likevel er han kjempetrøtt. I tillegg drikker han veldig mye! Han sier selv at han aldri blir utørst, bare full i magen. Han bøtter innpå en mugge i slengen, altså! Og fordi han drikker så mye, er han jo veldig ofte på do. Flere ganger om natta også. Han spiser mindre og mindre, og sier at han ikke har særlig matlyst. Likevel har han tykk mage, noe jeg vet plager han veldig. Ellers er han vanlig slank.
Sist vi var på McDonalds (det er ikke ofte, altså:) vanskelig med mamma på ketolysekur) ville han bare ha hamburger. Da kunne han fortelle at han hadde sluttet å spise pommes frites og potetgull fordi han ble så dårlig i magen av det! Syntes det var litt pinlig å sitte på do en time når han var til kompiser å sånn... Så nå har vi plukket vekk poteter helt hos han også.
Men så til saken. Jeg har jo gått rundt å blitt mer og mer sikker på at gutten har diabetes i en eller annen form. Har målt fastende blodsukker på rundt 7. Og det er jo litt på kanten, men ikke nok til å si noe sikkert, liksom. Nå har han vært å tatt sukkerbelastning og den var helt fin.

Så hva gjør jeg nå?
Slår meg til ro med at det er puberteten? Eller har jeg grunn til å forfølge saken? Blir jo gående å lure, og tenkte at kanskje noen av dere kloke hoder her inne kunne hjelpe meg litt:)
Huff, nå hørtes det nesten ut som at jeg ønsker han var syk! Det mener jeg ikke altså! Er jo kjempeglad for at sukkerbelastningen var fin! Men det var denne uroen da.........
Noen gode råd?

guro sa for siden:

Ja, dette må du få sjekket. Denne kroppen har det ikke godt. - Ikke at jeg er ekspert altså, men dette høres ikke riktig ut. Om ikke fastlegen trigger på dette vil jeg tatt med mitt barn til leger som kan litt om mat, Balderklinikken, Kilden Helse eller Dr Lindberg, for dette høres ut til å henge sammen med maten ... Men bekyre deg skal du ikke! Du skal handle.

Huldr sa for siden:

Støtter Guros råd her :ja:

Det kan jo være en insulinresistans også... forstadiet til diabetes. Men det er jo lettere å gjøre noe med, heldigvis! :)

paprika sa for siden:

Dette må du sjekke med en gang. Ta ham med til legen i morgen! Sterk tørste og mye vannlating er et veldig typisk tegn på diabetes 1, så du må få tatt et nytt blodsukker ASAP. Dersom blodsukkeret når vanvittige høyder, noe det gjør dersom en diabetiker ikke får insulin, kan han gå i koma. Kanskje jeg maler fanden på veggen, men dette må du virkelig sjekke! Med en gang.

Fortell hvordan det går da?

• sykepleierstudenten og mye erfaring med diabetes -

jeef-micro sa for siden:

jeg synes også at du bør ta han med til legen, og få utredet han... forstår av inlegget ditt at han har vært på glucosebelastning, og som du skriver er jo fastende blodsukker på 7 høyt. få han til å sjekke om det skummer mye når han tisser, det er også et tegn på diabetes (ikke noe å sette diagnose ut fra, men et tegn)

Håper du har en lege som handler, og sender dere videre til noe utredning, for dette høres ikke ut som noe særlit behagelig for gutten

Fjonken sa for siden:

Det kan være diabetes, men det kan også være mage-/tarmproblemer. Jeg har to sønner. Den ene like gammel som din. Han har melkeintoleranse. Noe som fører til oppblåst mage, sterk tørste og diverse problemer med matlysten. Min andre sønn på 6 år har diagnosen underfølsom tarm. Dvs at han har mistet trykketrangen. Han greier ikke å gå på do og gjøre nr 2 uten hjelp av medisiner. Når han ikke fikk medisiner fylte tarmen seg slik at han ble helt forstoppet. Dette gikk utover matlysten. I steden for å spise gikk han over til å fylle magen med alt mulig av drikke i steden. Han var i følge seg selv bare tørst hele tiden. I perioder gikk det vannvittig mye flytende inn i den gutten og det førte jo til tissing i tide og utide. Vi trodde også at han hadde diabetes, men det viste seg jo å være noe helt annet.

Begge sønnene mine hadde i perioder før diagnosene ble satt store tretthetsplager. De kunne begge to sove døgnet rundt om de fikk lov. Han eldste sovnet i timene rett som det var. Og han yngste måtte jeg stadig vekk hente i barnehagen fordi han simpelten var for sliten til å være med på turer og slikt noe.

Vær klar over at barn med en mage-tarm problematikk ofte får jernmangel. Det er fordi tarmen ikke greier å fungere normalt og derfor ikke greier å ta opp det jernet som finnes i føden. Det hjelper lite å gi slike barn jerntilskudd. Det må utredning,diagnosesetting og behandling av hovedproblemet først før man kan si at barnet er klart for kosttilskudd.

Altså.. Det kan være mange grunner til at din sønn er i ulage om dagen. Ikke se deg blidt på diabetes. Det kan være hundre andre grunner, også psykiske. Så få gutten inn til skikkelig vurdering og oppfølging.

Psykiske årsaker kan gi slike symptomer som du nevner. Du bør ta en skikkelig prat med sønnen din for å komme til bunns i om han har problemer av psykisk art. Sjel og kropp henger nøye sammen. Og i puberteten skjer så mangt som kan sette spor. Så vær årvåken og følg nøye med hva din sønn foretar seg og hvordan han oppfører seg.

Bea sa for siden:

Tusen takk for gode råd:)
Det er så godt å høre at jeg ikke bekymrer meg uten grunn.

Jeg har også tenkt på det med psyken.... Han har vært mobbet og utestengt i 3 år, men dette ligger nå over 1 år bak i tid. Nå er ting helt anderledes,og mye bedre, men det er klart at det kan foregå mye inni en 13 åring.

Jeg må se å få skiftet fastlege! I en farlig fart!
Legen vår heiste nærmest på skuldrene og skjønte tydeligvis ikke vitsen med at vi kom dit engang. Men jeg fikk da mast meg til at det ble tatt sukkerbelastning av gutten. Og når den ikke viste noe unormalt, var vi iallefall ikke populære:eek:
Han gjør mye rart, han der legen.......

Jeg har selv matintoleranse, men har faktisk ikke tenkt på det som mulig årsak. Ble nok litt opphengt i det der med diabetes....
Han reagerer jo allerede kraftig på poteter....

Jeg fikk mange fine ledetråder som jeg absolutt skal følge videre!
Ble litt oppmuntret til kamp, jeg!:boxing:

Fjonken sa for siden:

Bra.. Vi må stå på for unga våre. Og har man ikke spisse albuer kommer man ingen vei i helsenorge.. Det er i allefall min erfaring. Lurt å skifte fastlege, men forsikre deg om at du får en som er bedre da. Det er ikke alltid like lett å få til.

Fjonken sa for siden:

Stivelsesintoleranse a la cøliakie kan være en årsak.. Og en lignende sykdom som jeg ikke helt husker navnet på, men det var kronisk tarmbetennelse som gjør at stivelsen ikke blir tatt opp i kroppen. Noe med problemer med spalting av stivelse. Reagerer han slik på sukker også så kan det være en indikasjon på hormonmangler eller spaltingsproblemer. Næringen blir i allefall ikke tatt opp i kroppen. Noe som fører til feilernæring og underernæring. Og feilernærte barn har jo oppsvulmede mager.. Nei, nå må jeg slutte.. Du får vel angst her nå.. Kort sagt.. Det er mange mulige årsaker. Du må bare finne ut hva som konkret feiler din sønn. For noe er helt åpenbart galt. Gi deg aldri. Det kommer til å bli slitsomt og krevende.. men før eller siden vil du finne ut av det og da kommer det din sønn til gode.. Det er belønning vel verd å streve for.

jeef-micro sa for siden:

bare et lite tips i forhold til diabetes-mistanken din her...
du går på ketolysekuren ikke sant? har du ketostix, så stix urinen hans... Slår det ut så ta med en urinprøve neste gang til legen, og be de sjekke glucose og ketoner

Fedonisten sa for siden:

Du har fått mange gode råd her - men som den tarm-hippi'n jeg er, har jeg hengt meg opp i;

...og da lurer jeg på; hvordan er fordøyelsen/avføringen hans ellers?

Det er forresten HELT ok om du svarer på dette via PM - hvis du syns det blir litt VEL intimt å diskutere avføringa til sønnen din her :lol: Hvis du i det hele tatt VIL svare da. Det behøver du jo heller ikke.

:klem: fra tarm-fetisj-Fedonisten

Fjonken sa for siden:

:lol: Der spratt tarmtrollet opp ja.. Venta på det. ! LOL!!!

dingpot sa for siden:

Hahaha! :lol:

Men spøk til side: Jeg vil bare skrive under på de gode rådene de andre har kommet med, og gi deg en stor :klem: fordi du er slik en god mamma for sønnen din! Lykke til med å finne ut hva det kan være!

Bea sa for siden:

Klart jeg vil svare!
Tarmtroll er flotte greier:)

Vi har hatt litt detektivarbeid hjemme hos oss. Alle de flotte svarene fra dere gjorde meg så sikker på at dette var noe vi må finne ut av, at a mor satte i gang med det samme.:detektiv:
Han har ofte løs mage/diare sier han. Og mye luft. Men han løper ikke på do slik som når man har blitt magesyk, liksom. Han går vel ikke oftere på do enn vanlig tror jeg.:)
Vi har bedt han om å tenke godt etter om det er andre matvarer som lager ubehag. Og ved frokosten i dag kom han på at han helst ikke drikker melk.
Og det har han jo rett i! Det er utrolig hva man ikke tenker over, men gutten har jo rett han. Og han sier det er fordi han får så mye luft i magen av melk. Aha! :) Er vi på sporet av noe her?

I tillegg sier han at det skummer endel når han tisser. Hvor mye har jeg ikke sjekka enda. Og at urinen lukter kamelpiss.
(Det forklarer meg mye for vi hadde en ganske nærgående opplevelse med en kamel i Løveparken i Danmark sist sommer....som tisset ja.....Grusom lukt:eek: ungene glemmer det aldri:) )
Men jeg har lagt merke til at det lukter en del når han har vært å tisset.
Jeg fikk han til å tisse på en urinstix i dag tidlig. Ikke ketostix men en sånn som sjekker proteiner, blod, osv. Han fikk ingen spesielle utslag annet enn litt på proteiner. Men nå brukte vi ikke urinprøveglass, så det er kanskje ikke helt nøyaktig. Han skal få prøve ketostixen min i kveld:)

Jeg blir litt rørt jeg, over gutten min. Det er tydelig at han har tenkt på dette, og lagt merke til små ting som han synes er "anderledes" eller ekkelt. Og så har han tatt konsekvensen av det. Som med potetprodukter og melk. Samtidig har jeg kjempedårlig samvittighet fordi jeg ikke har fulgt med godt nok på alle disse små tingene.

Tusen takk for alle gode tanker og råd fra dere! Det gjør så godt!!!

monkey sa for siden:

Jag följer dina undersökningar med spänning. Jag har en 17 årig son hemma som har problem med magen från tid till annan. Han har fått konstaterat en mild laktosöverkänslighet men inget utslag på celiaki. Han känner av dagar när han ätit för mycket bröd. Då måste han springa på toa några extra gånger. Problemen är inte nog allvarliga för att jag har dragit igång en stor undersökning - särskilt med tanke på att min egen mage har krånglat i alla år och ingen har funnit ut varför. Men vi har gått på en lavkarbodiet/GI diet hela familjen sedan i höstas och det verkar som om han mår bättre de dagar då han följer det upplägget, men jag har ju inte kontroll över vad han äter hela tiden... ;) Jag ska ge honom ett 3-e gradens förhör ang toalettbesök och annat och se om jag finner ut något mer....

jeef-micro sa for siden:

du må la oss få vite hvordan detetktiv-virksomheten din går da. Jeg kjenner meg så alt for godt igjen i det du forteller om din sønn (bortsett fra det med kamelpisset) og jeg har laktoseintoleranse, og mistenker i tilegg at jeg reagerer på en del karboholdig mat (sukker, hvete o.l) må alltid vite hvor nærmeste do er... ikke noe behagelig. Men det har ikke vært så mye forståelse å få fra legen, for det virker som om de eneste intoleransersom er sett på som aksepterte er laktoseintoleranse og cøliaki. Jeg merker en utrolig stor bedring når jeg unngår karbomat. Magen min er roligere, jeg kaster ikke opp så mye, jeg har ikke så mye luft og diare, og jeg får mye mere energi og overskudd til å være med vennene mine, og å trene.

Håper dere finner ut av det, og atvi får høre hvordan det går.

:klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.