< Tilbake til oversikten

Hvitløksdressing og fettdiskusjon

Sturemmt sa for siden:

Heisann!

Jeg spiser endel av hvitløksdressingen fra Matmesteren, og lurer på om det er greit? Den inneholder 0,7% karber og nesten 55% fett, så det må jo være greit for et lav-karbo-kosthold?

manikken sa for siden:

Hei på deg. Kjenner ikke til produsenten, men hvis vi stoler på de de skriver om innholdet, og du ikke sliter med vekttapet skulle vel dette være i orden:).

Fjonken sa for siden:

Høres veldig karbovennlig ut den der da.. :D

Summer sa for siden:

Hva er innholdet i den dressingen da?

guro sa for siden:

Og det fettet, hva er det for noe?

Sturemmt sa for siden:

Spiller det noe rolle så lenge det er karbene som teller da? Bare lurer jeg, har som dere sikkert skjønner, ikke så mye peiling.

polvott sa for siden:

Ikke hvis dressingen inneholder sukker, noe jeg tipper den gjør for all dressing jeg har sett inneholder sukker. Sukker er ikke bra uansett hvor store mengder man får det i seg.

Sturemmt sa for siden:

Men i og med at sukker er 100% karber og dressingen kun inneholder 0,7%, kan det jo ikke være så veldig mye sukker i den?

manikken sa for siden:

Halloen. Jeg må bare spørre hvor du får tak den dressingen, og om du vet om den er å få tak i på Østlandet. Må jo si den er interessant med så lite karber:)

Sturemmt sa for siden:

Jeg kjøper den på Rimi jeg. Men har ikke funnet den i andre butikker.

Sturemmt sa for siden:

Husk å sjekke utløpsdatoen. Det virker som om det er få som kjøper dem, og at de dermed står lenge i butikkene. Hehe.

manikken sa for siden:

Ok. Takk for tipset:)

Sturemmt sa for siden:

Bare hyggelig! Jeg har nemlig gått på den blemmen selv, og det er stress å gå HEEELE veien tilbake til butikken! :)

Summer sa for siden:

Jeg lurer på om jeg tåler innholdet og kan spise den. ;) Også er fetttypen litt vesentlig. Dersom det feks er en omega 6 full solsikkeolje, så ville jeg ikke brukt for mye av fettinntaket på den. :)

Matadormix sa for siden:

Haha, om det er 50% fett i denne så er den ikke akkurat sunn. Uansett karbohydratinnhold. I og med at fett har rundt 980kcal per 100g betyr det at du får i deg godt over 500 kcal av 100ml dressing, og det er synnsykt mye for en noe som kommer i tilleg til den egentlige maten. Uansett om det er mettet fett eller umettet/flerumettet ville jeg ikke spist mye av denne på hverdager. fråts heller på lørdag :P

Iset sa for siden:

Det spørs jo hvilken filosofi man har. På Lindberg bør man jo ikke fråtse i fett akkurat, men på feks. Skaldeman, SKAL man ha mye fett til hvert måltid. Når man feks. lager kjøttkaker, bør man bruke svinefarse/spekk eller lignende for å øke fettprosenten osv. ;)

På Skaldeman lå jeg godt over 3500 kcal daglig og raste ned 10 kg på 6 uker. På vanlig (feks Grete Roede-kosthold) kan jeg ikke gå over 2000 kcal før vekta øker. Så det er ikke så svart/hvitt. ;)

Fjonken sa for siden:

Og på Aktins induksjon skal man faktisk ha 70 - 75% fett hver dag.. Så jeg hiver i meg rundt 175 g fett hver dag jeg..

Livet i lavkarboland er litt anderledes enn i lavkaloriland serru..

Siljevanilje sa for siden:

jeg ligger i overkant av 70% og avogtil 75% og.

Matadormix sa for siden:

jøss, da må jeg ta av meg hatten for dere. jeg kommer ikke ned litt i fett% engang på fettdiet. Og forresten så er det mettet fett i hvitløksdressing, så det er ikke sunt uansett hvordan program man følger. Jeg får best resultat av morgenjogging (intervalltrening), styrketrening og turn, totalt 8 økter i uka. I maten spiser jeg 60%protein, 30%carbo og 20% fett, og ligger på ca 2000-2200kcal om dagen.

"sitter som ei kula" ;)

PS. Skal lese litt om det fettprogrammet. høres nydelig ut å kunne spise så mye fett og gå ned. men tviler på at det funker så langt ned i fett% som jeg vil.

Sturemmt sa for siden:

Da får jeg roe ned med denne da. Hehe...

Matadormix sa for siden:

Menneh... don't get me wrong, jeg spiser hvitløksdressing i litervis på spisedagene ;)

Iset sa for siden:

Det stemmer ikke. ;)

Mettet fett er overhodet ikke usunt så lenge det ikke kombineres med karbohydrater av den raske typen. Tilogmed godeste Lindberg begynner å gå tilbake på sine påstander på den fronten nå.
Har du lest rundtomkring på de forskjellige filosofiene her? På Skaldeman SKAL du ha mest mulig METTET fett og minst mulig umettet fett + karbo. På Atkins er det fullt lovlig med fløte, rømme, smør, oster, kjøtt osv.

Denne tråden bør du absolutt lese:

forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6449&highlight=innbarka

Mettet (naturlig) fett er altså VELDIG sunt. :)

Summer sa for siden:

Meneh, er det noen som vil fortelle hva inholdet er i denne dressingen?

Fjonken sa for siden:

Kanskje det du gjør galt da.. På lavkalori er ikke en spisedag ment å være en matorgie. Moderat inntak av sunn og mager mat også på spisedagene er det beste. Ikke full utflipping.

Forøvrig er det mange lavkalorifolk som har gått over til lavkarbo når de har nærmet seg målet. Og dermed gått i mål på svært kort tid. De siste kiloene sitter hardt på lavkalori. Det kan lønne seg å endre kosten totalt.

Matadormix sa for siden:

"hvitløksdressing i litervis" var selvfølgelig en overdrivelse, men det er viktig å ha 24-30 i uka (for min vekt og fett%) der jeg går fra 150g karbo om dagen til 1000g karbo dette døgnet. dette er for å høyne nivået av hormonet leptin, som følger insulinet i kroppen og som forteller kroppen ved lave verdier at jeg "sulter". Dette nivået må opp igjen en dag i uka, så da må jeg spise så mye. Selvfølgelig burde disse karbohydratene også være basert på fullkornspasta og liknende, men jeg kan ikke la være å spise litt junk på lørdager. Resultatene er uansett ikke til å klage på.

Og når det gjelder mettet fett så er det fakta at det gir økt dispsisjon til hjerte og karsykdommer, samtidig som det legger seg på innsiden av blodårene og kan føre til forstoppelse i vener og kapilærer. Tror du meg ikke på dette kan du ringe til en lege, eller en professor på blindern å spørre.

PS. jeg har hatt enorm fremgang på den dietten jeg går på nå, og har for øyeblikket fett% rundt 9. Målet er 6 om et par uker.

Kristian sa for siden:

Så lenge du ikke blander det metta fettet med raske karbohydrater så er det helt ufarlig. Hjertet bruker faktisk mettet fett som drivstoff og for lite mettet fett i kosten kan faktisk føre til at hjertet ikke får nok kraft til å holde årene åpne.

Fjonken sa for siden:

Ja, jeg sier det igjen. Lavkarboland er et anderledesland.. Her gjelder ikke tradisjonelle normer og regler for kosthold.

Nille sa for siden:

Bildet er litt mer nyansert enn det du skriver her. Det har selv legestanden, professorene på Blindern og ernæringsinstituttet bekreftet. Og flere forskningsprosjekter og større undersøkelser bekrefter dette, bl.a.DENNE

Det er ikke likegyldig hvor fettet kommer fra og hva slags fett det er.
Som jeg har prøvd å forklare deg tidligere....mettet fett og mettet fett er ikke det samme for å si det sånn.

Det er ikke alt mettet fett som øker dårlig kolesterol etc. Det er TRANSfettet som er synderen. De ødelagte fettsyrene. Transfett er egentlig bare en kjemisk benevning på hva som har skjedd med en fettsyre etter oppvarming eller hydrogenering. Den endrer struktur fra cis-form til trans-form (molekylet vrir seg). Transfett finnes i alt industrifett, men margarinene har nå mye mindre enn før. De største kildene er ferdigmat, frityrstekt mat som hamburgere, fish& chips. Ferdig mat som posesupper, sauser, ferdigmajones, kaviar og butikkkjøpte dressinger, potetgull, kjeks, kjøpte kaker, varmpressede oljer.

Det mettede fettet vi bør spise, - som fett i kjøtt, Cocosa, MCT olje etc er ikke det fettet som dreper.

Fett/oljer vi brø bruke mer av er:
Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

Sturemmt sa for siden:

Hva konkluderer vi med her da? Kan jeg spise den eller ikke?

Iset sa for siden:

Nille skriver fantastisk gode innlegg som vanlig. :love:

Fjonken sa for siden:

Spis, men med måtehold..

Nille sa for siden:

Ja, si det du ! ;)
Det er nok en del transfett i disse ferdige dressingene, men så lenge man holder forbruket på et minimum er det etter min mening ikke så farlig. Et par spiseskjeer eller tre pr dag burde holde vel ? 30-40 gram burde være mer enn nok til en stor salat.
[color=purple][/color]
Men det aller beste er den man lager selv da. Det er faktisk bedre med creme fraiche som man blander hvitløk/krydder i en med den ferdige fra butikken. Det kan jo varieres i det uendelige. Eller en god olje dressing med urter og krydder og/eller litt ferskpresset sitronsaft. Pestodressing man kan lage selv med frisk basilikum, ristede pinjekjerner, parmesan ost, hvitløk og deilig kaldpresset oliven- eller avocado olje... Mulighetene er mange.
[color=purple][/color]
Selv har jeg brukt ferdigkjøpt Cardinis Original Caesar dressing i perioder. Så selv om jeg stort sett passer på å spise riktig fett hender det at jeg "synder" ja. Men som sagt - det er forskjell på å barbere seg og å skjære hue av seg. Vi må ikke bli heeeeelt hysteriske her. Så lenge vi ikke bruker mer en en ss eller tre er det begrenset hva skade man kan gjøre.
[color=purple][/color]
Husk bare at mange bekker små......

monkey sa for siden:

Bara för att spe på debatten om transfetter - det här står i dagens aftonbladet

6 sanningar om transfett

1. Vad är transfett?

Transfett finns naturligt i mjölk från kor och får.
Transfett bildas också på kemisk väg då man härdar vegetabiliska oljor. Oljorna härdas för att få en fastare konsistens. Är de fasta i formen kan man använda dem vid industritillverkning av olika livsmedel.
Beroende på till vilken grad oljan härdas blir den antingen härdad eller delvis härdad. Det är bara delvis härdat fett som innehåller transfettsyror, inte fullhärdat.

2. Är det skillnad på naturligt och industriellt framställt transfett?
Nej. Det finns inget vetenskapligt stöd för att skilja mellan de transfettsyror som finns i till exempel mjölkfett eller de som kan bildas vid industriell härdning av fetter.

3. Är transfett farligt?
Transfett höjer det onda kolesterolet, det som ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar.
Det finns idag inget entydigt vetenskapligt underlag som stödjer ett samband mellan transfett och cancer, typ 2 diabetes eller allergier. Det är under utredning.

4. Vilken mat innehåller transfett?
Industritillverkade bakverk och mat som till exempel pommes frites, pajer, piroger, kex, kakor, snacks och godis. Även pulversåser –och soppor samt frityrolja kan innehålla transfett. Snabbmat är ofta gjord på transfett. Tidigare var det vanligt att bords –och hushållsmargariner innehöll transfett, men de är i princip fria från transfett idag.
Transfetthalten i industribakade kakor, kex och bullar varierar men har minskat de senaste åren.

5. Hur vet jag om ett livsmedel innehåller transfett?
Läs innehållsdeklarationen. Står det att produkten innehåller delvis härdat fett är den gjord på transfett.
Finns transfett naturligt i produkten behöver det inte deklareras.

6. Ska jag sluta äta produkter med transfett?
Nej. Men du bör begränsa och minska ditt intag av produkter som innehåller transfett. Inte bara för transfettets skull, utan för att sådana produkter (pommes frites, kakor, kex, pulversåser, snacks, godis) ofta är näringsfattiga men rika på kalorier.

:)

Grethe sa for siden:

Nå føler jeg meg i alle fall forvirra......Men igjen så blir jeg imponert over alt dere kan !!!
Lurer på hvor mange år jeg må lese her inne på lavkarbo for å bli like kunnskapsrike som dere ? ;-)
Grethe

Fjonken sa for siden:

Ja, skal du opp på Nilles nivå bør du nok belage deg på intensive studier i la oss se.. 20-30 år.. sånn ca.. !:D

Summer sa for siden:

Ingen som har en slik hjemme og vil fortelle meg hva den inneholder for noe?

Iset sa for siden:

Lise: for å kjøpe den så må du jo i butikken, og da kan du jo se på flasken før du kjøper den (bare siden ingen her vil fortelle hva den inneholder, som en slags plan B :p )

:klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.