Jeg trener etter prinsppene i hst og bruker disse øvelsene:
Knebøy 3x5 A 110 kg - Startet på 50 kg x 15
Skråbenk 2x8 a 45 kg- startet med bare stanga 20 kg x 15
chins 2x8 (Easy chins maskin)nivå 15 - Startet på nivå 8 x 15
bakside av skuldre 2X8 a 40 kg i maskin - startet på 10 kg x 15
Dips 2x8(Easy chins maskin)nivå 15 - startet på nivå 8 x 15
2x20 crunch
20 minutter gåing på tredemølle.
Gjennomføres på 70- 90 minutter
Som dere ser så er det de samme øvelsene hele tiden med en viss progresjon i vektene. Denne måten å trene på kalles HST. og passer både for kvinner og menn. Det er svært viktig å stadig legge på mere vekt for å få musklene til å vokse. Det har ingen hensikt å stå å løfte mange repitisjoner med de samme lette vektene hele tiden. Til damene : det er ikke mulig for dere å få kule muskler som menn. Skikkelig styrketrening fører bare til en strammere kropp og at dere forbrenner mer fett.
Anbefaler alle prøve seg på styrketrening på et trenings senter. Der jeg trener er det både gammle og unge( må være over 16 år), tykke og tynne.
Det er ikke slik at treningsstudioene er fulle av store kroppsbyggere som er mest intriesert i å se seg i speilet.
Hvis dere ikke liker at det er mye folk på treningssentret så er det lurt å begynne nå, for det er mye mindre folk på sentrene om sommeren.
Styrke trening er det ideelle for å greie å holde kiloene borte lenge,lenge da et kilo muskler forbrenner 140 kcal i døgnet. Desto mer muskler desto mer forbrenner du. og desto mer mer kan du spise uten å gå opp i vekt.
Eller dere kan ta dere en tur til skogs og hogge ved. Både nyttig og fantastisk god trening.;)
Jeg har sluttet å hogge ved:p , men litt tøft hagearbeid er vel heller ikke å forakte?
Mange tunge løft av både kalk, gjødsel og planter. Vi spar, raker og luker, vanner og tromler. Og med hyppig gressklipping så blir det litt kondistrening også eller?
Ellers så er jeg enig med deg i at det er fornuftig å trene styrketrening på et helsestudio. Skikkelig veiledning kan være avgjørende for ryggen, også ser en jo resultater som regel.
Det viktigste er vel dog at en trives med den trimmen en faktisk gjør?
Det er min erfaring også, Begod, at det helst er helt vanlige folk som går på helsestudio Alle aldre og fasonger, mange sjenerte og usikre og mange som føler seg hjemme der....
Akkurat som på dette forumet :cool:
Kos deg med vedhogsten i dag da, håper det ikke regner ....
BEGOD:
HST er ikke for nybegynnere!
HST er veldig stor belastning for kroppen i og med at man må trene alle musklene 3 ganger i uka på så høy intensitet.
du skal være ganske avansert før du kommer deg dit og tørr å prøve det, HST er hardt, men ubeskrivelig effektivt.
Ikke bare på fettforbrenningen, fettforbrenningen er kun en bieffekt av det man prøver å oppnå.. nemmelig en anabol tilstand, oppbyggende tilstand. det er pga av få pauser og harde sett som setter i gang fettforbrenningen.
En burde ikke trene HST jevnlig uten pauser.. belastningen er for stor.
her gjelder det å variere.. jeg hadde aldri turt å anbefale en nybegynner ett HST program..
Kostdelen er ikke lavkarbo , men de innser at noen tåler karbo dårlig og mener de bør innta det meste av karboen rett etter trening. De mener at man ikke bør gå under 100 gram karbo daglig , da det gir mindre muskelvekst.
Tusen takk for link. :) Der var det mye interessant lesning ja...
Tør jeg detta da ???:eek: Sååååå mye karber ?? Tror jeg må komme meg ned på målvekt - er ved 40 karber nå..... ved målvekt regner jeg md å ligge rundt 100-150 pr dag..... og da er det der virkelige arbeidet begynner ! :o
[font=Verdana][/font]
[font=Verdana][/font]
Du trenger ikke å innta mer karber enn du gjør i dag, men du må være nøye på at trenings tiden ikke er lengre enn en time og at du inntar 5- 10 gram (raske) karbo etter trening.
Når det gjelder karbo etter trening så må du prøve deg frem hvor mye du tåler uten at du får en ugunstig økning i blodsukker.
protein inntaket er særlig viktig når du spiser lite karbo, og samtidig trener.
Selv om man trener etter andre program en ryp så bør man kunne teorien for muskelvekst.
I linken i start innlegget kan du skrive ut heleprogrammet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.