mofe sa for siden:
Jeg har hvit tunge - hva betyr det igjen? Betennelser i kroppen, forstyrrelse i fordøyelsen, generell kroppslig ubalanse?
Jeg mener å huske at den helst skal være rød og glatt, og ikke sprekkete.
gaule på Fedonisten
mofe sa for siden:
Jeg har hvit tunge - hva betyr det igjen? Betennelser i kroppen, forstyrrelse i fordøyelsen, generell kroppslig ubalanse?
Jeg mener å huske at den helst skal være rød og glatt, og ikke sprekkete.
gaule på Fedonisten
sirimor sa for siden:
Er ikke sikker altså men, kan det være sink-mangel tro?
Noen andre som kan sånt?
[font=Comic Sans MS][/font]
nøtta sa for siden:
hvit tunge det har jeg alltid, trodde det var dårlig fordøyelse jeg ? (derfor kjøpte jeg fit line yoghurt:cool:)
Nille sa for siden:
Den vanligste årsaken til hvitt belegg på tunga er trøske. Det er sopp i munnhulen. Dette kan behandles med munnskyllevann eller sugetabletter som er laget for å fjerne sopp. Det kan også være et virus eller noe. Candida...
[color=purple][/color]
Hvis det ikke forsvinner bør du oppsøke en lege eller tannlege.
[color=purple][/color]
Fedonisten sa for siden:
Fedonisten iler til
En 'frisk' tunge skal helst være lys rosa, uten prikker eller sprekker - og med 'normalt' fuktig overflate. Ingen tannmerker i kanten eller blankhet eller hovenhet eller.....
Tungediagnose er et STORT område - og umulig å svare på uten å ha sett den. ønske seg web-kamera :lol:
Jeg skiller mellom hvitt, gul-hvitt, grå-hvitt og brun-hvitt (beige) belegg, klebrig, tørt, seigt osv. osv. - så her kan det være mye 'snacks' å boltre seg i.
:klem:
mofe sa for siden:
MUNNSOPP?? Herregud så ekkelt. Det vil jeg da ikke ha.
Fedonisten, kanskje neste gang jeg ser deg så kan du bare titte på den? Også kan du fortelle meg ALT om hva som er galt med meg? :o
jeef-micro sa for siden:
er det trøske kan det behandles med mycostatin som jeg ikke aner om er reseptbelagt eller ikke... bare å ha litt i munnen etter at du har spist, og la det virke en stund før du svelger det ned. men sopp vil klø/svi og det vil være vondt å spise, spesielt salt mat.
Georgine sa for siden:
Mener mycostatin er reseptbelagt.. Misten går på astmamedisin med kortison og da får man legg sopp-belegg på tunga.. :(
mofe sa for siden:
Ikke vondt å spise - hoooh, da er det ikke sopp.. eller trøske eller hva det heter.
Nei nå må jeg titte på tunga mi igjen.
Heh. Nå er den ikke hvit lengre, bare.. brun. Men det kan jo være at jeg akkurat har spist brun mat.
Ergo; jeg overdriver. (Men den ER hvit avogtil altså!)
Koko :o
Summer sa for siden:
...og hva betyr røde prikker på tungen da? (Som om de små smaksløkene er litt hovne og bringebærrøde)
jeef-micro sa for siden:
alles tunge er litt hvit av og til... ikke noe farlig det, men dersom det ikke forsvinner, så er det lurt å tenke på fordøyelsen og sånne ting... men det har jeg ikke så mye peil på
og forresten... husker du å pusse tunga når du pusser tennene? det er kjempeviktig :ja:
mofe sa for siden:
Pusser alltid tunga, ja :ja:
Men det er jo egentlig sant, fordøyelsen min har vært.. eh.. "litt utenom det vanlige" de siste dagene. Kanskje det er derfor?
Kænsje kænsje.
Huldr sa for siden:
Jeg er veldig sår inni munnen jeg... i ganen, og på tunga. Lurer på hva det kommer av?!
Og tunga er litt hvit også, ja... :rolleyes:
guro sa for siden:
Spørs om proffene synes denne er bra, men det er i hvertfall et forsøk på å forklare noe :
www.hps-online.com/ntongue.htm?PHPSESSID=616d1ba3bc921288885cd3ae9c1992db
mofe sa for siden:
Takk for linketips, guro! Synes artikkelen var litt "spaca" :cool: - men det gjelder å ha et åpent sinn :ja:
nøtta sa for siden:
nå har jeg fått et hvitt belegg på tunga litt gult på sidene lenger bak :confused: Jeg pusser tennene med sånn tunge greie og det verken svir eller klør ... har pusset tunge og tenner nå men det går ikke bort ....
noen som har en ide ?
Nille sa for siden:
Den vanligste årsaken til hvitt belegg på tunga er trøske. Det er sopp i munnhulen. Dette kan behandles med munnskyllevann eller sugetabletter som er laget for å fjerne sopp. Det kan også være et virus eller noe. Candida...
Hvis det ikke forsvinner bør du oppsøke en lege eller tannlege.
mofe sa for siden:
Jeg fant denne:
www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/oralcandidiasis.php
Leste forøvrig et annet sted at om det svir i munnen når man drikker appelsinjuice, har man kanskje trøske.
nøtta sa for siden:
stoffskifte hm.... men det svir ikke ... jeg kjenner ingen ting men takk for link ;)
Bee sa for siden:
Dersom det er trøske er det bare å gurgle på farris noen ganger om dagen så forsvinner det fort. Faktisk fortere enn om du bruker mycostatin. ;)
mofe sa for siden:
Pepsi max da, hva med det? For da har ikke jeg hatt trøske de siste.. 4-5 årene :D
nøtta sa for siden:
næh det viste jeg ikke ,
og veldig enig med mofe og pepsi max, trøske har i så fall ikke sjans i havet til og bosette seg i min munn !!
mofe sa for siden:
.. hvis det er kullsyren som gjør det da?
Bee sa for siden:
Nei, tror ikke det var bare pga kullsyren. :lol:
Joffe sa for siden:
Her kommer jeg noen år bak dere, men har funnet ut litt info.
Hvit tunger kan også være... muggvekst... på tunga. Jeg har noe hvit tunge, og har ikke kløe eller sår. Var hos tannlegen, og han sa det ikke var sopp, men mugg. Spurte hva som kunne fjerne det, og han bare ba meg skylle godt med munnskyll.
Ang. børste tunga. Det er visst IKKE bra å børste tunga hver dag i følge min tannlege. Skal børstes 1, MAX 2 ganger i uka. Har visst noe med at du fjerner også bakterier du trenger. Når tunga prøver å reparere der du børster, ødelegger du også ditt vanlige belegg og skaper større sjangse for infeksjon.
Kan være jeg mangler noe tullball i kroppen, skal sjekke når jeg stikker hjem til Norge en tur i sommer. oppdaterer ent. da.
Joffe:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.