Og jeg undrer meg. Hun er jo ernæringsfysiolog. Og vi får jo gå utifra av at hun skriver utifra et ønske om å hjelpe, selv om man lett kan tenke at hun er "kjøpt og betalt".
Dette har hun helt rett - dette har vi lært på skolen.
Dette har hun også helt rett i.
Her gir hun eksempler.
Jeg kan bare ta meg selv som eksempel - jeg veide meg på en Tanitavekt for litt over 1 år siden - den viste at jeg forbrenner 1650 kcal hver dag på å bare "være". Fettprosenten min var dengang rundt 33% (jeg mener at når den er over 32% så er man overvektig). Muskelprosenten husker jeg ikke, men jeg veide rundt 75 kilo, og er 162 cm høy.
Poenget mitt er - hvorfor gir hun eksempler? Hun setter ideer i hodet på folk, og skriver ingenting om at all energien kroppen forbrenner på en dag, har mange mange faktorer - muskelprosent, helsetilstand, osv osv.
Hun nevner ikke at energinivået vårt blir påvirket av hvilken mat vi putter i oss.
Man er kanskje i "kilo-balanse" - men stabil vekt sier overhodet ingenting om hvilken helsetilstand kroppens en er i.
Dette er forsåvidt riktig, men;
Jeg vet at hun skriver for vektklubben, og at de som er medlemmer der, antakeligvis vil NED i vekt, og ikke opp i vekt. Men her sier hun at all vektoppgang=>økt fettandel i kroppen. Og det er ikke nødvendigvis riktig - vektøkning kan bety økt muskelandel i kroppen.
1 kilo kroppsfett har et mye mindre volum enn 1 kilo muskler.
Her spiller hun på dårlig samvittighet.
Stemmer det.
Lagret energi i kroppen ER ikke det samme som lagret fett.
Javel.
Her bruker hun ordene "stolthet, selvfølelse, kondisjon, humør" - igjen spiller hun på dårlig samvittighet. Det hun sier er ikke direkte feil, men hun nevner ikke ordet helse (ikke et eneste sted i artikkelen faktisk).
Dette er igjen innmari lettvinne forslag hun kommer med.
--
Man kan sitte igjen med en følelse av at det viktigste er å gå ned i vekt - til enhver pris. Og det er synd om det er det eneste folk tenker på.
Det hadde vært fint om man kunne lese noen artikler at "Om du spiser naturlig mat, får du en stor helsegevinst." De ER der ute, de artiklene, men ikke så lett tilgjengelige for folk flest.
Blir brått usikker på hva du mener her jeg - for 1 kilo fett tar mer PLASS (har større volum) enn 1 kilo muskler. Men det veier mindre. (ca. 1/3) Det er jo det som gjør at du godt kan miste mye fett - men ikke gå så mye ned i totalvekt - hvis du samtidig øker muskelmassen din. Men du vil ta mindre plass (les: kunne bruke mindre størrelser i klær)
Helt enig med mofe: Det er bare å skrive! Jeg leser gjerne igjennom, jeg synes de statlige "ekspertene" har fått dominere mediebildet den senere tiden. Og hun Maria T. er jo helt blåst.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.