< Tilbake til oversikten

Sterke krydder

Tingeling sa for siden:

Hei alle sammen! :)
Nå er det veldig lenge siden sist jeg var inne på lavkarbo.no, og det føles fint å være her igjen. Siden har blitt vanvittig fin etter oppdatering!!

Jeg har alltid vært en pyse på sterk mat. I det siste har jeg fått for meg at jeg vil bli LITT flinkere til å like sterk mat. Ikke nødvendigvis VELDIG hot, men litt krydder er vel sunt? Så jeg tilsetter litt nye og sterke ting hver dag. Gøy !

Det jeg lurte på var nettopp dette - hvor sunt er det med disse asiatiske krydderene ? Er det bare innbilning at litt krydder er bra for kroppen?
Jeg var på butikken og kjøpte en sånn "dutch chilli mix"-eske, som inneholder litt av hvert: grønn, gul og rød chilli, jalapeño og noe som heter "habanero" som visstnok er VELDIG sterkt.

Har søkt litt på nettet for å se om jeg finner evt fordeler/ulemper ved å bruke slike ferske krydder i matlagingen.
Er det noen av dere kunnskapsrike hoder som vet noe om dette ?? Hva med carry?

Stooor klem fra Tingeling :)

Nille sa for siden:

Bruk masse krydder du. Så lenge blandingene ikke inneholder sukker er alle krydder helt OK !
[color=purple][/color]
Spennende er det også. Kanskje du poster noe oppskrifter etterhvert ?
[color=purple][/color]
åååå, ja ! Glemte det nesten; VELKOMMEN TILBAKE !!

:klem:

guro sa for siden:

Krydder og urter inneholder masse antoksidanter! Veldig bra!

Tingeling sa for siden:

forresten..
glemte å si at jeg bruker de ferske da..
er det bedre enn sånn krydder-på-glass ?
Jeg føler nå iallefall det. :)

Middagen i dag ble fantastisk god synes jeg da. Enkel og god :)

Stekte kyllingstrimler.
Stekte grønnsaksblanding (wokmiks med brokkoli, gulrøtter, vannkastanjer etc) og tilførte fersk grønn og rød paprika, masse fersk hvitløk, gul og grønn chilli og litt jalapeños, purreløk. Klemte sitronsaft fra en sitronbåt på toppen og helte over litt soyasaus.
Blandet alt sammen: Nammenam ! :D :D :D

Matadormix sa for siden:

Krydder generelt er et fint supplemang til et sunt kosthold, og er rikt på antioksidanter. Kanskje mest interresant er det at studier viser at sterk mat gir høyere forbrenning en tid etter måltidet, noe som er positivt. Så krydder er bare bra.

(PS. leste ett sted at en teske kanel inneholder like mye antioksidanter som en kilo epler... vet ikke hvor sant det er, men en oppmuntrende tanke :)

guro sa for siden:

Antiokidanttall mmol/100g

Urter/krydder
Nellik 465
Oregano, fersk 138
Allehånde 102
Kanel 53-98
Rosmarin, Timian 66
Basilikum 31
Ingefær, tørket 23
Svart pepper 9
Gressløk 7
Ingefær, fersk 3,8
[font=Comic Sans MS][/font]
Frukt
Granateple 11
Aprikos 3,2
Svisker 2,6
Pære
Plommer 1,06
Eple 0,2

Fjonken sa for siden:

Uten krydder blir maten uhorvelig kjedelig.. Skjønner ikke de som bare bruker salt og pepper jeg.. Jeg hadde kveles.. ! Forresten.. Hot krydder øker forbrenningen... Så bare å pøse på!:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.