< Tilbake til oversikten

ost...

#1

Hely sa for siden:

Heisann!
Er ny her jeg...:)
Lurte på en ting, hvor mye ost kan man spise? F.eks, kan man spise så mye man vil av mozzarella?
Hely :o


#2

MHM sa for siden:

Velkommen hit! :)
Det er vanskelig å si noe bestemt om hvor mye man kan spise av enkelte matvarer. Jeg tror ikke noe menneske i verden kan sette seg til doms over andre, og si at akkurat DU bare kan spise 50 gram ost, 3 egg og 20 mandler per dag. Både Atkins og Lindberg er opptatt av at vi skal lytte til vår egen kropp og vår egen helse, energi og vekt. I begynnelsen er det ikke så lett å "lytte", men man lærer seg selv og sin kropps reaksjoner å kjenne etterhvert.
Akkurat når det gjelder ost, så tenker jeg ikke på at jeg skal begrense meg, så lenge måltidet ikke inneholder andre karbohydrater enn fra grønnsaker. Det er den viktigste huskeregelen.
Lykke til! :D :) :D


#3

Nille sa for siden:

Velkommen, velkommen !

Veldig klokt og riktig svar av MHM her. Jeg vil bare utdype at HVIS du går på Atkins Induksjon (de første 14 dagene) har han laget en liste over tillatte matvarer man skal følge - de første 14 dagene.

Når du er ferdige med induksjonen står du mer fritt slik som MHM skriver.
har "limt inn" fra Tillatte matvarer på induksjonen. Du finner full liste i denne tråden som er "klistret" - det er en av de første innleggene i Atkins kosthold - Induksjonen: karbojunkie.wilhelmsen.biz/forum/showthread.php?t=419

[size=4]Ost
[/size]Du kan spise 75-100 gram daglig av helfete, faste, myke og mellommyke lagrede oster*, inkludert:

  • Cheddar
  • Ku, sau og geit ost
  • Kremost
  • Norvegia
  • Mozzarella
  • Roquefort og andre blå/skimmel oster
  • Jarlsberg
    *Alle typer ost inneholder noe karbohydrat. Mengden du spiser bør styres av det. Tommelfingerregelen er å telle 25 g ost som tilsvarende 1 gram karbohydrat. Merk deg at Cottage Cheese og andre ferske oster ikke er tillat under induksjonen. Ingen ”diett” oster, smøreoster eller mysost er tillat. Personer med soppsymptomer, melkeintoleranse eller osteintoleranse må unngå ost. Ingen imiterte osteprodukter er tillat, unntatt soya eller ris ost - men sjekk karbohydratinnholdet.

Lykke til videre !!!:)


#4

Hely sa for siden:

Takk for hjelpen:)
ja, da holder jeg meg til max 100gr ost da. Får heller spise mer av andre ting.
skal lese litt mer her inne, så får jeg nok litt mer oversikt over mat jeg kan spise osv....:p


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.