Jeg har tenkt litt på at det kan bli ganske personlige diskusjoner her inne. Det hadde kanskje vært bra å lukke f eks "fysisk og mental helse" for gjester - eller åpne et nytt underforum?
Det trengs, slik jeg ser det, et forum som er åpent for alle her inne, men som er merket slik at folk forstår at det ikke er helt fritt frem for diskusjon, at man kanskje skal trå litt varsomt rundt tema/ personen som starter tråden. Noen ganger har man behov for å nå ut til flere, uten at man har lyst til å stille seg åpen for hogg av den grunn. Det kunne ihvertfall jeg tenke meg. Og vi har fått mange medlemmer som ikke har tilgang til lukkede grupper som sikkert også har behov for et litt mer avskjermet hjørne...
Eller?
En annen ting er at folk utenfra kan lese. Kom på dette fordi jeg så "Google Spiders" på tråden til Iset om Ebeltoft, og det synes jeg ikke er så ålreit, for selv om Iset kanskje synes det er greit er det også andre som legger inn personlig informasjon i en slik tråd. Jeg har gjort det selv...
Det som ligger inne under "medlemsområdet" er jo kun for registrerte medlemmer. Og selv om det "googles" vil de ikke komme inn og kunne lese der. Slik som med med dagbøkene ?
[color=purple][/color]
Er det en ide og legge et "underforum" der tror dere ? Da er det bare for medlemmer, men man behøver ikke passord for å komme inn....
[color=purple][/color]
Hvis du Scilla kunne tenke deg å skrive et forslag til en intro for et slikt underforum hadde det vært flotters, så lager vi et for "Personlig diskusjoner".
[color=purple][/color]
HP må jo klarere, - for er det er en god ide !
:D
PS men vi må ha i bakhodet at hvem som helst kan registrere seg som medlem og lese da....... Hvor lukket bør det være ?
Vi har jo et lukket rom for personlige samtaler, og et for spiseforstyrrelser. Det er bare å søke - er vel Aline som er sjefen der nå. Jeg kan også legge til en til kategori under medlemsområdet, i dag tjener sofakroken til samtaler mellom medlemmer som ikke skal være åpne. Småprat er til småprat.
Det at folk utleverer seg i åpne fora blir en privatsak. Vi vurderer enkelte og flytter dem uten å spørre, mens i andre tråder har der vært foreslått flytting eller i hvertfall blitt gjort oppmerksom på at forumet er åpent.
Passord per PM har vi prøvd før, det blir mer bry enn det er verdt :) Tilgangsbegrensning der en må ha skrevet 2(n) innlegg er også mulig å få til.
Fint å høre at det er flere som tenker som jeg! :) Jeg tenkte i første omgang at det burde være under medlemsområdet - hverken generell diskusjon eller fysisk og mental helse er det i dag, nemlig. Litt derfor jeg tenkte på det.
Jeg vil tro at det er en ganske høy terskel for folk å søke seg inn i "personlige samtaler" - slik følte ihvertfall jeg det en gang i tiden. Man må ha noe vektig å si, liksom.
Hele ideen er at forumet skal ligge åpent, men ikke for utenforstående, samt at man ikke skal behøve passord. Jeg tror som flere her at det blir for komplisert. Jeg tror det er tilstrekkelig at man er medlem av forumet, men det kan vi jo finne ut etterhvert.
Jeg trodde de gruppene som eksisterte var ganske lukkede for nye medlemmer, men kanskje jeg har tatt feil :) Jeg tror iallefall det er mange som ikke er klar over at det finnes et mer privat forum.
Skal tenke på det med intro - takk for tilliten, Nille! :)
Synes det er en god idè Scilla.
Jeg har tenkt mye på det med mental helse de siste dagene. Vekten går nedover, men selvtilliten er like bedriten som da jeg veide 120 kg. :rolleyes:
Jeg og har noe smårusk som jeg må rette opp i. Kunne vært greit å få synspunkter på problemer man har uten at hele verden får tilgang til det.
Forøvrig synes jeg at dette med personlige samtaler er så diffust. Vi som står utenfor rommet vet jo ikke hva som foregår der inne. Kunne det bli lagt ut litt mer info slik at man bedre kan vurdere en eventuell søknad om medlemskap? Dumt å søke seg inn i noe som man egentlig ikke vet hva er. Forum for spiseforstyrrelser trenger ikke mer utfyllende info. Der går det klart fram av forumtittelen hva det dreier seg om. Slik er det ikke med den mer diffuse personlige samtaler.
:ja: Enig med deg HP. Tror det er vanskelig å få til en inndeling av forumet som passer for alle - for vi har forskjellige grenser for hvor mye vi deler med andre. Noen deler i 'hytt og gevær' mens andre holder kortene tett inntil brystet.
Selv skriver jeg så og si aldri i de åpne dagbøkene. Bevisst valg fra min side. På samme måte som jeg håper og tror det er et bevisst valg fra de som legger dagbøkene sine der.
Jeg mener vi bare må lære å forholde oss til at 'noen kan se oss' når vi velger å kommunisere på nettet.
Dette har ikke jeg tenkt på... trodde det var mer for "lett prat" hele sofakroken jeg. Men det er jo en mulighet der da... :)
Ja, det er selvsagt en privatsak - jeg tenkte mer på at folk ikke har noe annet valg jeg da...
Men om det er lett å få tilgang til personlige samtaler så er det jo fint. Det er liten aktivitet der inne også - mer interessant å poste noe der hvis det blir lest av flere synes jeg. Mange flotte folk her som ikke er medlemmer :)
Fjonken: det er jo ikke bare ett tema som tas opp - kanskje derfor det kan virke litt diffust.
Samme om folk er enige eller ikke... ser ut til at flere har et behov og da er det jo fint å få belyst mulighetene?
Hmmm... det er jeg sterkt uenig i... det må være fint å kunne kommunisere mer personlige ting uten at det blir lest av alle og enhver? Det er da ikke sånn at man blir avlyttet når man sitter på kafé og prater heller (vanligvis da :D ). Og så er det jo forskjell på folk.
Jeg misliker å snakke om private ting på gata, kafé hvis andre sitter veldig nær eller på trikken. Mens andre ikke har problemer med det.
Sånn kan det vel være her også. Man kan være i det offentlige rommet, og man kan trekke seg inn i et mer privat hjørne - og velge selv hvor mye man vil dele hvor.
Enig med Scilla her. Tror mange vil ha glede at å kunne snakke "åpent" i et mer privat atmosfære. Vi blir jo kjent med hverandre her og kan ha behov for litt mer fortrolige samtaler oss i mellom. Samtaler som åpner for flere fortrolige enn det superprivate pm'er gjør.
Alt som står under medlemsområdet er lukket for gjester. (Introduksjoner, MUP, journaler, brukergruppene og sofakroken +småprat.
Personlige samtaler er mer personlige sårbare tema som en ønsker å kunne lufte i et mer lukket rom, og som man må ha hatt en viss deltagelse og medlemstid bak seg for å komme inn til (slik at de som har sine sårbare tråder der inne ikke føler at hvem som helst kan komme inn og lese, og at man føler man kjenner hverandre litt.)
Sofakroken er ment som en generell diskusjon lukket for gjester.
Det er det som er, og jeg lurer på om dette ikke er akkurat det som etterlyses?
Sofakroken: Dette er et forum som bare er åpent for medlemmer. Det er ment til samtaler som ikke tilhører offentligheten.
Jeg synes vi kan bruke de forumene vi har jeg, også får vi utvide med flere fora hvis de vi har til stadighet har temaer utenfor tema. I tillegg til sofakroken har vi "personlige samtaler" for nettopp personlige samtaler. Og spiseforstyrrelser for spiseforstyrrelser - for begge disse forumene må en søknad godkjennes av en moderator.
Lise: det var sånn jeg oppfattet personlige samtaler. Nettopp derfor jeg mente det kunne trenges noe mer åpent. Men nå er det jo blitt klart at det er det vi har sofakroken til. Det er kanskje ikke bare meg som har vært litt trege i oppfattelsen her? :) Hovedsaken for meg var i grunnen det med at bare medlemmer kunne se...
Det er ikke alltid like lett å forstå hva de forskjellige underforaene er / skal brukes til. Så jeg er glad det er blitt klarere for meg :)
Ok så skal vi brette ut sjela for likesinnede så er det inn på personlige samtaler og spiseforstyrrelser det skal skje. Og skal vi prate fortrolig med hverandre om litt personlige og litt såre og ømfiendtlige ting så skal vi altså slå oss ned i sofakroken.. Ok, da har jeg også skjønt pointet her.
Trodde sofakroken var mer sånt et kosested jeg da.. men skjønner nå at i sofaen kan så mangt skje.. :D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.