Hej! Jag blir lite förvirrad av detta med proteinpulver - är det bra eller inte? Jag har tagit en dos soyaproteinpulver med fibrer som mellanmål vid 15 tiden varje dag och det har känts bra för mig, men nu läser jag att man inte ska ha soja... blir lite snurrig av detta.
Men - om det nu skulle vara ok med proteinpulver med eller utan soya - vilken sort är ok? Jag tycker inte om sötsmakande sådana. Jag använder en soyaproteindryck från Tahitian Noni och den tycker jag smakar väldigt bra.
1 portion (46 gr pulver) ger
162 kcal / 678 kj
20 g protein
17 g kolhydrater varav 15 g sockerarter
1,5 g fett
1 gr fiber
220 mg natrium
700 mg kalcium
Jag har i en skopa Nonifiber i detta i tillägg och blandar med 2,5 dl vatten
Ni som kan - verkar det vara en bra sammansättning?
Tack - det var en låååång diskussion det - vet inte om jag blev klokare då. Vet bara att jag har testat andra proteinpulver förrut och blivit kvalm, men denna dricker jag utan problem. Är lite orolig för de 15 gr sockerarter dock.. det är nog inte tillsatt socker utan naturligt från produkten, men ändå..??:confused:
Prøv å finn et proteinpulver med mindre karber. Synes det var veldig mye karber i ditt proteinpulver. Selv bestiller jeg proteinpulver fra ej-shop på nettet. De har et stort utvalg og rimelige priser. Jeg bruker Ultra Whey proteinpulver og det er det bare 3.4 karber i pr porsjon. Helt greie på smak og helt uten soya.
Den drikken var jo ikke veldig lavkarbo da. 17 karber er ganske drøyt for 1 drikk...... ? Men det spørs jo hvor mye karbo du ligger på til dagen. De jeg brukler har mellom 1 og 3 karber pr porsjon.....
[color=purple][/color]
Det er ulikt hvordan folk reagerer på soya. Mange tåler det ikke og det finnes mye genmanipulert soya på markedet. En biokjemiker jeg kjenner går så langt som å kalle det gift.
Det beste soyaproteinet jeg har brukt er Ketolyse sitt. Det er iallefall ikke genmanilpulert som mye annet der ute er. Torkil har svart tidligere:
De med stoffskifteproblemer bør unngå bruk av soya da da soya hemmer utskillelsen av hormoner i skjoldbrusk kjertelen og kan virke negativt på stoffskiftet. Det er dokumentert i flere store forskningsposjekt (ref. Mary Shomon "The Thyriod Diet"). Jeg liker ikke smaken av soya og tåler det dårlig. Også her er det forskjellig hva folk tåler. Man må prøve seg frem. Det er visst forskjell på gemanipulert soya og IKKE genmanipulert soya også. Men har man ikke spesielle behov for å bruke soyaprodukter (som laktose intoleranse eller lign.) er min klare mening at man bør ligge unna.
[color=#800080][/color]
AT mange ikke tåler det er helt klart og godt dokumentert flere steder. Det er blant de åtte vanligste allergenene. Det er også en del intolerense og overfølsomhet. Flere stoffskifte forum på nettet skriver om akkurat dette, - i tillegg til at det finnes grundig forskning bak Mary Shomon med "The Thyriod Diet" og K.T. Daniel som har skrevet "The Whole Soy Story" og er intervjuet i artikkelen i Mat & Helse 10/05.
[quote=Mat & Helse]
Skjoldkjertelpåvirking: Mer enn 70 års forskning viser ifølge Daniel at soya kan skade skjoldkjertelen. Soyebønner inneholder såkalte goitogener, dvs. stoffer som blokkerer dannelsen av skjoldkjertelhormoner. En måte dette skjer på, er at planteøstogenene (soyaflavonene) i soyabønner hemmer enzymet tyroidperoksidase (TPO). Dette enzymet er involvert i syntesen av skjoldkjertel hormonene T3 og T4. Hun mener det er viktig at leger advarer sine pasienter om at isflavoner i soya kan påføre skjoldkjertelen store belastninger hos dem som tar syntetisk skjoldkjertelhormoner på grunn av manglende egenproduksjon, noe som soyaprodukter ytterligere undertrykker
[/quote]
Det som står i artikkelen er hverken ukjent, nytt eller grensesprengende. Andre må syns eller tro det de vil, men JEG vil iallefall ikke spise ting som KAN gjøre meg verre.
Tror kanskje at bruken begrenser seg i og med at mange ikke liker smaken. Jeg mener fremdeles at man ikke behøver å spise soyaprodukter om man kan finne andre produkter en tåler og som funker like bra. I så måte er Valle protein et veldig godt alternativ og det har ikke bismak. Det jeg og andre har testet dette på har funket like bra - om ikke bedre - enn soyaproteinet.
[color=#800080][/color]
Jeg har også brukt Whey/kasein/myse protein med godt resultat. Det er det jeg bruker om jeg lager meg en shake etter trening. Har også brukt det som erstatning for mel i brød.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.