Hvordan kan kroppen forbrenne kroppsfett dersom fettinntaket er så høyt som 70-75%? Jeg mener; dersom man hele dagen forer kroppen med fett, må jo inntaksfettet forbrennes først og når er det da kroppen får anledning til å forbrenne kroppsfettet? Mulig dette er et teit spørsmål, men jeg spør likevel jeg. Uten kunnskaper blir man ikke vis.
Kommer jo helt ann på hvor mange gram med fett du spiser hver dag. Spiser du for mange gram med fett så kan du legge på deg, spiser du akkurat nok fett til å dekke det kroppen trenger til det daglige så holder du vekten og spiser du ferre gram fett enn det du trenger så brenner du en kombinasjon av det fettet du spiser og det du har lagret på kroppen. En meget enkel fremstilling!
Det spiser jeg også, men det er hvor mange gram du spiser hver dag er også viktig.
Hadde du spist 10000kcal hver dag så måtte du ha spist 833g fett hver dag hvis du hadde spist 75% av kaloriene dine i fett! Hvis du hadde klart å spise nesten 1kg med fett hver dag så hadde du garantert gått opp.
Jeg spiser gjennomsnittlig 2500kcal hver dag. 75% av kaloriene består av fett og det tilsvarer 200g fett!
Du spiser ikke 70-75 % fett i maten du spiser, du spiser 70-75 energi prosent. dvs. at 70-75% av kalorienekommer fra fett. 172 gram fett idag, det er ikke mye det altså ! Mer enn lavfett folket spiser selvfølgelig, men allikevel ikke avskrekkende masse. Det HØRES bare mye ut !
Kroppen trenger fett for å kunne forebrenne fett. Ved hele tiden å innta fett gir du kroppen din signal om at det er nok fett å forbrenne. Du kan ikke BARE forebrenne fettet på kroppen, da ville du ta av for fort og kroppen er ikke laget for å takle en slik påkjenning. Da vil den begynne å spare isteden og tære på musklene. (Slik lavfett dietter som regel gjør). Resultatet er at du ikke ville ta av.
Det er altså viktig å spise nok fett for å sette kroppen i gang med forbrenning av fett.
Ja, men mitt spørsmål var jo egentlig når forbrenner kroppen kroppsfettet, når den hele dagen er opptatt av å forbrenne matfettet? Når får den anledning liksom. Eller forbrennes begge typene fett samtidig?
Så vidt jeg har lært og forstått brenner den begge typer samtidig ! Men f.eks. MCT olje som går veldig raskt igjennom kroppen forbrenner alltid først fordi den er "raskest". Den gir signal til kroppen om at den må forbrenne mer, det er derfor den er kunstig for å få igang forbrenningen. Det er kjemi dette her...
Det normale for kroppen din er å omdanne karbohydrater til energi. Når den ikke får karber noe steds fra, fordi du spiser veldig lite eller ingen karber, må den finne noe annet den kan bruke som energikilde, og hvis jeg har skjønt det riktig, når du tilfører fett så gir du kroppen et signal om at det finnes nok fett, slik den bare kan forsyne seg av eget fett også, ellers vil den spare på kropsfettet. Men selvfølgelig, som andre i tråden har sagt, spiser du for mye fett, vil kroppen ta for seg av det og lagre overskuddet som enda mer kroppsfett, så det er ingen vits i å drikke litervis med kokosolje f.eks. Poenget er å finne balansepunktet, der du tilfører akkurat nok fett for at kroppen heller vil bruke av seg selv (for det er visstnok enklere) enn å bruke av det fettet du tilfører (det krever visstnok mye energi).
Jeg drar opp igjen denne gamle tråden, for jeg har et spørsmål om fett generelt, jeg...
Jeg spiser LK (ketolyse), mannen min har kuttet ganske mye ned på raske karbohydrater, men han spiser fortsatt litt brød, litt poteter osv... det samme med sønnen min.
Og så tenker jeg litt på et par tråder for noen dager siden som gikk på dette med å gi barna mer fett.
Og det jeg lurer på; er det sånn at ALLE bør spise mer fett, eller er det de som går på LK som bør spise mer fett?
(Jeg prøver å forklare mannen min at man forbrenner fett ved å spise/drikke fett, men han tror meg ikke og argumenterer med at for han eller for sønnen min så kan det ikke være sånn at de skal ha masse fett. Han mener at guttungen f.eks ikke skal ha dressing på salaten sin eller majones på brødskiva)
Er det riktig det han sier?
(Og jeg håper det er greit at jeg drar opp denne tråden her...)
Lavkarbo / høyfett = fettforbrenning
Høykarbo / høyfett = fettlagring
[color=purple][/color]
Det er kun de som spiser lavkarbo som kan tillate seg å spise MYE fett.
De som spiser mye karbo vil legge på seg om de spiser like mye, fordi kroppen ikke bruker fettet som brennstoff, men karbohydrater/glukose.
[color=purple][/color]
Om man spiser moderat med karber ala Lindberg spiser man mer moderat med fett.
[color=purple][/color]
Dess mer fett, dess mindre karber og omvendt altså.
[color=purple][/color]
Men ALLE har godt av fett - selv om det er mindre mengder. Man må bare konsentrere seg om rett type fett. Gode sunne oljer, fet fisk, nøtter, avocado etc. Man må bare huske på balansen.
Ja det er iallefall sant ! :ja: Det er viktig at spesielt barn i voksealder har fett i kosten !
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.