< Tilbake til oversikten

Forbudt i Norge - eller ikke?

Fedonisten sa for siden:

Det er mange her som kan mye om mange kosttilskudd - og beklageligvis er det mange av disse som ikke selges i Norge. Men jeg tror det hersker litt forvirring rundt om det er forbudt eller ikke - og derfor tenkte jeg at jeg skulle bidra til økt forståelse (eller kanskje ytterligere forvirring? :p )

Det er tillatt å kjøpe disse ULOVLIGE tilskuddene i utlandet. Det er imidlertid ikke tillatt å selge disse videre til andre. Til eget forbruk kan du innføre 3 måneders forbruk - men det skal selvfølgelig betales toll på varene.

• for de som er lovlydige i hvert fall.....;)

Nille sa for siden:

Ahhhhhhhhh ! Se det var oppklarende !!

Tusen takk Fedonisten, det var nyttig info !!! Da skal jeg jammen kjøpe masse L-carnitine i Sverige hvis jeg får..... og oil of oregano .... hvis jeg finner !! !!

mofe sa for siden:

Noen som har peil på hva som er ADI i Sverige?? Tenkte meg en tur dit i nærmeste fremtid..

themonk sa for siden:

Det er lov å kjøpe kosttilskudd, som i Norge regnes som legemiddel, fra EØS-land, altså Sverige, Danmark eller England. Det er for eksempel ikke lov til å bestille et kosttilskudd fra USA som inneholder for mye av whatever. Det er heller ikke lov til å bestille et kosttilskudd fra England som inneholder steroider (selv om det ville vært litt ulogisk om du fikk tak i det).

mofe sa for siden:

Kan man bestille fra England, eller er det bare lov om man er der og tar med hjem?

Og hvordan er det med USA - skal dit i sommer.. :) (åh, minner meg på - må lage en tråd med tittel "jeg skal til usa, hva skal jeg kjøpe")

themonk sa for siden:

Det er ingen problemer med å bestille kosttilskudd fra England. Utvalget er stort. Prøv [url]www.nutricentre.com[/url]. Jeg tror du kan kjøpe kosttilskudd i USA og ta med hjem... men der bør du være litt forsiktig. Mange produkter inneholder mye skumle ting. (Selv om det ikke står i ingridienslista.)

Nille sa for siden:

:ja: Du har lov å ta inn/innføre (bestille på nett eller ta det med personlig) kosttilskudd til 3 mnd bruk (etter anbefalt dose på boksen) fra alle EU land. IKKE fra USA dessverre. Der gjelder regelen at du kan ta med deg kosttilskudd for personlig bruk, 3 mnd forbruk. Du kanvære heldig å få det igjennom, men de sjekker stort sett alle "vitamim tilskudd".

Dette vet jeg etter utallige diskusjoner med tollvesenet. Mine kost tilskudd har blitt returnert til USA ikke mindre enn 3 ganger. (Du kan velge om de skla returnere eller distruere). Sist selv om pakka ble sendt fra Frankrike- fordi svigerinna mi ikke hadde fjernet det amerikanske merkelappene :rolleyes: .

Fridolina sa for siden:

Viss du førklarer vad ADI er før noe,så kanskje jag kan hjelpe dig:D

Merete A sa for siden:

Ser det er liv i en gammel tråd ... Tror ikke det er riktig med denne tremånedersforbruksregelen fra EU og null fra USA. Sist jeg sjekket, var det lov å importere ett års eget forbruk fra EU og tre måneder fra USA. Man behøver ikke selv være på reise - man kan bestille pr tlf/web og få det hjem i posten. Alt skal i utgangspunktet fortolles (evt mva også, dersom det er dyrt nok), men det hender pakker går "rett gjennom" så man slipper.

Skal sjekke med tollmyndigheter i dag at dette fortsatt stemmer. Regler endres jo fortere enn jeg klarer å følge med :p

Fridolina sa for siden:

jaha ja..:o flau det veit jag ingenting om...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.