< Tilbake til oversikten

Ost og Light brus

polvott sa for siden:

Jeg lurer på hvorfor vi på Atkins skal regne 1 karbo pr. 25 gram ost og pr. dl. lettbrus når det ikke er karbohydrater i dette?

Er det noen grunn eller er det bare for å ha kontroll?

Nille sa for siden:

Alle matvarer har karber i seg. Det kan være lite, men alle har. Grunnen er at produsenter ikke er pliktig til å oppgi antall karber om det er under 1 karb pr dl. eller pr 100 gram. Dvs. selv om det står 0 karber på kan varen ha 0.9 gram karber pr dl eller pr 100 gram.
[color=purple][/color]
For å unngå såkalte "skjulte karber" - (dvs. mange 0,9 gram'ere som til slutt kan bli ganske mange i løpet av en dag), anbefaler Atkins å telle 1 karb pr dl brus og 1 karb pr 30 gram ost (i mi bok iallefall) for å unngå at vi spiser for mye av "de skjulte" uten å ha kontroll. Min erfaring er at når det gjelder norske oster er det greitt å regne 1 karb pr 100 gram siden innholdsfortegnelsene våre her i Norge er ganske klare, og 1 karb pr 100 gram ser ut til å stemme for de fleste oster vi bruker her.
[color=purple][/color]
Det viktigste er å huske på at ALLE matvarer har karber, selv om produsentene som sagt ikke er pliktig til å oppgi det om det er under 1 gram pr 100 gram. Baconcrisp er et godt eksempel. Det har produsentene selv bekreftet på mailforespørsel at det er 0.75 carb pr 100 gram.

Fjonken sa for siden:

Hva når det står 0 karbs i næringsmiddeltabellen da. F.eks norvegia er oppgitt med 0 karbs, mens andre oster er angitt med 1-2 karbs.. ?

Skal vi ikke tro det som står om oster i næringsmiddeltabellen eller Atkins karboteller?

Nille sa for siden:

Næringsmiddel tabellen er sikkert OK den, men de har jo innhentet opplysninger fra produsent. Ville allikevel regne 1 karb pr 100 gram jeg. Bedre å være på den sikre siden !

Fjonken sa for siden:

Ok! Da blir det færre karber på Fjonkers i framtida.. hmfr...

polvott sa for siden:

Bra svar Nille. Tusen takk.

Isalien sa for siden:

Dette lurte jeg på i dag, og det var jo veldig oppklarende. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.