dingpot sa for siden:
Er det lovlig å bruke tidligere arbeidsgiveres logo i CV-en sin ved jobbsøking? Har sett en skikkelig proff CV der en fyr hadde logoene til sine tidligere arbeidsgivere. Men er det lovlig?
dingpot sa for siden:
Er det lovlig å bruke tidligere arbeidsgiveres logo i CV-en sin ved jobbsøking? Har sett en skikkelig proff CV der en fyr hadde logoene til sine tidligere arbeidsgivere. Men er det lovlig?
Fjonken sa for siden:
De fleste logoer er beskyttet og kan ikke brukes fritt. Det gjelder særlig store firmaer. En annen ting er at det er uetisk å bruke logoer i noe så viktig som en søknad/CV. Ok, det ser fint ut, men din potensielle arbeidsgiver vil hive søknaden din i søppla når han ser alle logoene som du egentlig ikke har lov til å benytte.
Vil du skille deg ut bør du heller lage din egen personlige logo og få den inn i headingen på CV'en. Men lag den ikke for prangende.. Da ender søknaden din nederst i bunken. Småting som kan være avgjørende..
Gamla sa for siden:
Lovlig?! :confused: Nei, det tror jeg slett ikke! Det er jo, om enn i lite format, "tyveri" fra arbeidsgiveren. Tror nok slike CVer, hvor flotte de enn er, ville virke i negativt retning for søkeren.:rolleyes:
Ett enkelt hvitt ark med flott oppsatt CV,- det er tingen,- spør du meg.:p
Fjonken sa for siden:
Det spørs hva slags type jobb man søker. Jeg har hatt stort hell med mine noe uvanlige CV'er og søknader. Jeg prøver alltid å få søknaden slik at den visuelt skiller seg ut. Og det har funka godt. Har kommet på mange intervjuer der arbeidsgiveren har sagt at søknaden min var såpass spesiell at de ville vite litt mer om meg og derfor kalte meg inn til interjvu. Men alt med måte.. For mye gjør at søknaden ender nederst i bunken.. sammen med de kjedelige standardsøknadene som ikke vekker interesse overhodet.
Trolljenta sa for siden:
Har du noen eksempler på uvanlige søknader? :)
Fjonken sa for siden:
Jeg har ikke ferdige søknader liggende på pc'en å viser frem. Men cluet med uvanlige søknader er å få oppmerksomhet på en litt diskre måte. Du bruker da en personlig stil i ordlyden i søknaden og skyr standardåpninger som Jeg viser til Deres annonse av.. bla bla bla..
Jeg bruker alltid forside på mine søknader. Gjerne dekorert med relevant grafikk og med mitt navn og navnet på stillingen jeg søker og min potensielle arbeidsgivers navn.
Videre åpner jeg gjerne med..Gleden var stor da.. /Jeg ble meget glad da jeg fant Deres annonse av bla bla bla.. Da jeg svært gjerne vil jobbe i et moderne og framtidsrettet arkiv melder jeg hermed som søker ...
Åpningen er særdeles viktig. Kjører man standard der kan den som leser den straks miste interessen. En standard søknad sier ham at søkeren er lite kreativ og lite vågal. Ergo søkeren er kjedelig.
Jeg lar min entusiasme for stillinge skinnen tydelig igjennom hele ordlyden i søknaden. Og videre trekker jeg frem relevante egenskaper og kunnskaper som jeg har. Gjør det klinkene klart hvorfor jeg søker stillingen og hvorfor jeg mener jeg er en utmerket kanidat som bør få jobben.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.