< Tilbake til oversikten

Q-melk VS Tine melk

Aadi sa for siden:

Har lagt merke til at H-melka til Q-melk inneholder 4,4 gr karber kontra Tine melk sin med 4,6 gr karber.

Synes igrunn dette er snodig selvom det bare er en forskjell på 0,2 gram.

Noen som vet årsaken til dette?

Huldr sa for siden:

Kanskje det er mer fett i Q-melka? Har du sjekket det? :)

Aadi sa for siden:

[LEFT]Q-MELK HEL:[/LEFT]

[LEFT]VAREDEKLARASJON:[/LEFT]

[LEFT]1 liter helmelk (3,9% fett).
Pasteurisert og homogenisert.
NÆRINGSINNHOLD:

[/LEFT]

100g vare gir ca.:
Energi 271 kJ (65 kcal),
protein 3,1 g,
karbohydrat 4,4 g,
fett 3,9 g,
kalsium 100 mg (13%
1),
riboflavin (vit. B2) 0,15 mg (9%)

TINE-Melk HEL:
Næringsinnhold

energi 277 kJ (66 kcal)
protein 3,2 g
karbohydrat 4,6 g
fett 3,9 g
kalsium 115 mg 14 % '
riboflavin (vit.B2) 0,15 mg 9 % '
vitamin B12 0,5 µg 50 %'
fosfor 90 mg 11 %'
jod 16 µg 11 %'

Nille sa for siden:

Her trenger vi nok hjelp fra meieristen vår .....
[color=purple][/color]
KRISTIAAAAAAAAAANNNNNN.......!!!!!!!!!!!
[color=#800080][/color]
:)

Helene sa for siden:

Nå vet jeg at q-melken er pasturisert på en ann måte, den smaker mye søtere men for at det skal være logikk i det burde det da være mer karbohydrater i den.

jeg kjøper bare q-melk når jeg kjøpe h-melk, fordi det er skru lokk på den.

Aadi sa for siden:

Helene, det er en av grunnene til at jeg kjøper den oxo. Men den er faktisk lettere å "skumme" til kaffelatte oxo. Liker den generelt bedre enn Tine sin. Da er det heller ikke så ille at den inneholder mindre karber en Tine sin
+ = yummi

Kristian sa for siden:

Noen tidelers variasjon er vanlig. Fett i melk varierer fra 3,8 til 4,3. Protein varierer fra 3,1 til 3,4. Vi pleier ikke å måle sukkeret så jeg vet ikke hvor mye det varierer men en kan regne med at det varierer like mye.
Tine har alltid skrevet minimumstallet for fett slik at kundene har fått minst det som står på deklarasjonen.
Nå er det jo mulig at Q-meieriene har merket lavkarbotrenden og derfor ikke ønsker å skrive på mer karbohydrater enn nødvendig.

Aadi sa for siden:

Så utgangspunktet er da altså egentlig likt ??

Hmmm

Men Q-melken er iallefall lettere å få skum på til cappucino og latte...

Kristian sa for siden:

[quote=Helene]Nå vet jeg at q-melken er pasturisert på en ann måte, quote]

Dette var nytt for meg. Hvordan da:confused:

Helene sa for siden:

vet ikke, men det sto på pakken i begynnelsen når de begynte å selge den. hvertfall på sjokolademelken, skulle vist smake naturlig søtt.. hakke peiling. kan være jeg har tatt feil.

Kristian sa for siden:

Hvis den skulle smake naturlig søtt så har de nok spaltet noe av melkesukkeret for at den skulle smake søtere. regner med at det er kun sjokomelken som de har spaltet noe av melkesukkeret på. Men når du sier den smaker søtere så kan en jo lure på om de har spaltet melkesukkeret i H-melken også, noe som i så fall vil øke GI.
Pasteurisering er varmebehandling. Pasteuriseringsloven sier at produktet skal holde minst 72 grader i minst 15 sekunder.

Fjonken sa for siden:

Bare en tanke altså, men det kan jo være at kuene til Tine får et annet for enn kuene til Q-meieriet.

Kristian sa for siden:

Fór kan spille inn ja. men jeg har ikke hørt om at Q-bøndene har en annen type fóring. Men Q-meieriene har færre leverandører og da er det lettere for at de får svingninger i melkekvaliteten.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.