< Tilbake til oversikten

Digitale skiller - hjelp meg? :)

#1

silje sa for siden:

Hei dere..
inspirert av denne tråden, Folk som ikke vet hva parmesan og oliven er for noe (se litt ut i tråden), så prøver jeg å spørre dere litt til en oppgave jeg skal skrive i faget "Informatikk fagdidaktikk"

Etter min oppfattning er det mange som har god peiling både på data, og på å lære bort her:)

Jeg skal skrive en oppgave om digitale skiller i skolen.
Den nye læreplanen snakker jo mye om digital kompetanse, og man skal bruke data som verktøy omtrent i alle fag.

  • Alle elvene har jo ikke data hjemme, og hvordan unngår man da at det oppstår "digitale skiller"? Hvordan bør man legge opp undervisningen osv..
  • Noen som har noen erfaringer med dette? Undervist i skolen? Tanker rundt temaet?
  • Hva betyr egentlig digitale skiller i skolen - for elever og lærere?
  • Hva betyr det egentlig å ikke kunne bruke en datamaskin i dag? (Med tanke på feks nettbank, at de fleste offentlige tjenester er på nett som selvangivelse og søknad til høyere studier feks flere??)
  • Tiltak i skolen som motvirker disse skillene.
  • Kreative didaktiske løsninger (bør ha med en del her...)
  • Igjen.. noen som har erfaringer?

Vel.. det var noen punkter fra meg.. kanskje litt rotete.
Jeg sitter og sliter med oppgave i påska, og er glad for alle synspunkter jeg får:)

På forhånd takk

silje


#2

garlic sa for siden:

  • Bruk pc i mange forskjellige fag, undersøk på f.eks. skolenettet om det er linker til det/ de fagene du skal bruke.
  • f.eks. skriv et engelsk stykke, der elevene setter ordboka på pc'en til engelsk.
  • exel regneark, bruke internett til å innhente informasjon
  • dersom klassen du "tenker" på har mange pc'er tilgjengelig er det jo mye enklere enn dersom bare et par maskiner er tilgjengelig.
  • jeg tenker i min undervisning at jeg skal gjøre pc bruk så "naturlig" som mulig. ikke bare skrive et dokument, eller lære maskinskriving.
  • kanskje det er et problem at lærere skiller seg mest ut, for ofte er jo barna veldig gode sånn rent datateknisk.
  • lykke til ;)

#3

silje sa for siden:

takker:)

ja, det er selvfølgelig et poeng å bruke data i mange fag for å bli vant til å bruke data. (selv om jeg egentlig ikke har tenkt å skrive direkte om hva man kan bruke data til).
noen skoler har mange pc'er tilgjengelig, noen har det ikke.
noen har data hjemme, noen har det ikke. hvordan skal man legge opp undervisningen sånn at alle får lært grunnleggende ting, og klarer seg videre?
kan man merke forskjeller på hvor flinke elevene er på data etter feks kjønn, om de har det hjemme osv..?
bør de som ikke har data hjemme få mer undervisning i data på skolen?

og btw.. det er en myte at elevene er sååå flinke i data. dette sier mine lærere og mine medstudenter. jeg er også enig selv. jeg har hat praksis i noen åttendeklasser, ca 70 elever til sammen. det er veldig få som har gode datakunnskaper. de kan bruke data til chatting og spill for det meste. men, jau.. det er vel en del lærere som ikke er så supre på data.. nå har jeg bare vært på to skoler, men det har ikke vært tilfelle der at lærerne har vært så dårlige på data at de ikke har klart seg på ting som skulle brukes i undervisningen.

men takk, nyttig:)
silje


#4

Helene sa for siden:

De fleste har data hjemme, men ikke alle. Når jeg gikk siste året på vidergående gikk jeg på en skole som gikk under en test periode hvor man skulle bruke data mest mulig. Problemet var at skolen hadde ikke nok pcer til alle på tentamen så noen av oss måtte sitte hjemme og ta det over mail, var ikke meg i mot så det fungerte temmelig bra. men hvor mange som juksa er et annet tema.

Problemet med å bruke mye data i skolen, er at lærerene ikke kan nok. Det er veldig mange eldre lærere der ute som ikke kan mer en akkurat grunnleggende om de kan det i hele tatt. Det er og vanskelig å gi de kunnskap fordi de er lit motvillige, eller klarer ikke å skjønne seg på det. Det vil ikke lære noe nytt ( sliter med svigermor som tviholder på vhs spilleren og har hardiskopptaker liggende)

å ikke kunne bruke en datamaskin i dag betyr at man får et mye mer tungvint liv, man går glipp av mye i verden og man må få hjelp av andre til å gjøre enkle ting. flere og flere ting går over til å bare være på data. Man kan forsatt søke på høyskole skriftlig, men ikke vidergående. osv.

Å ikke kunne data kan man også tape økonomisk på, nettbank er billigere, ferier på nette er billigere, netthandel er billigere osv.

Men hvordan løse dette med skillene, når det gjelder skolene så er mange av disse unge (elevene altså) og kan en del fra før. men mange kan bare spille, msn og surfe. Man bør i ungdomskolen få en god innføring i bruk av office (mer en grunnleggende, gjerne fletting, exel med formler, power point osv. ) Dette vil hjelpe de å komme lenger senere på vidergående hvor dette blir mer nødvendig. enkle funksjoner som bruk av tab er det mange som ikke kan og er veldig nyttig når man skirver oppgaver som skal ha en viss layout.

Når det gjelder didaktiske løsninger så vet jeg ikke då mye, kan bare førskoledidaktik :p

lærere som kan noe er grunnleggende.
Egne timer til data (trenger ikke mer en 1 time i uka)
oppfølging av enkelte, la de som kan mindre få mer personlig oppfølging fordi de kansje har vanskligere med å skjønne logikken osv.
Ha oppgaver som viser hvordan man får bruk for det man lærer. lær gjennom å løse oppgaver.

Det året jeg lærte mest om bruk av accsess av de årene jeg hadde det som fag var det året vi hadde eksamensoppgaver og personlig oppfølging hele året. Det var faktisk helt utrolig hvor mye jeg lærte (vi var bare 6 elever :o)
Vi måtte hele tiden strekke oss litt lenger, og lære mye mer for å få det til å gå opp. Alle fikk 6 på eksamen og jeg fikk tilbakemelding på at jeg klarte med absolutt best :D )

Elevene trenger å lære om oppbyggningen til en data maskin, trenger kansje ikke lære om hvordan man skifter en prosessor og hvor mye kjølepasta man må ha på. men de bør vite hvordan man setter innigjen tastaturet om det detter ut.. eller hvordan koble til resten av ledningene til pcen. Lære at ting ikke faller fra hverandre, sånn som foreldrene forteller de hjemme. man trenger ikke en mann til 400kr timen for å koble til en pc.

Jeg mener undervisningen ikke bør være sponset av microsoft heller.
Man bør lære at det finnes andre oprativsystemer.
kansje også få en lett innføring i de. skolelinux er genialt til det. gi alle hver sin boot cd og la de få rote rundt. ingen skade kan skje uansett.

rotete innlegg..

oppsumnering:
bedre lærere som kan mer,

Lære om hva nytte pcen har uansett hva internesse man har utenom, man finner sminketips på pcen om man er lærer seg å søke skikkelig på internett.

lære de som har interesse enda litt mer, Inviduell oppfølging.

støttende stilas er absolutt viktig når det kommer til pc. la de prøve å feile litt, men vær der å svar på spørsmål. føler man at man trenger hjelp til alt mister man fort motet.

flere pcer til skolene, noen skoler har jo faktisk bærbar til alle elever, det er litt overdrevet, men de lærer hvertfall å bruke pcen da!

pc er fremtiden uansett hvordan man snur og vendre på det.


#5

Helene sa for siden:

jeg kjenner til en del datamiljøer og er ikke så lenge siden jeg gikk på ungdomskolen.

gutter kan mest, men ikke alle gutte kan noe i hele tatt. noen kan pc andre kan fotball.

Jenter kan mist, rykte går om at pc er en gutte ting. noen jenter kan, og de blit sett på som nerder, fordi bare nerder kan data.

jenter som har lyst å kunne om data blir sett ned på, spesielt om de blander seg inn i datamiljøene,

Tg for 2 årsiden fikk jeg flere spørsmål om jeg var der fordi jeg var ute etter gutter, når jeg sa jeg hadde kjæreste så var de overbevist om at jeg var der for å være med han. var ikke mange som trodde at jeg hadde møt han etter jeg begynte å henge i datamiljøene.

selv om flere jenter kommer til hele tiden blir jenter sett ned på. nå vet jeg at det ikke er snakk om at alle skal bli like nerdete som meg :p, men den negative holdningen får man mot seg med en gang man vet mer enn de fleste gutter. om det så bare er å bruke tab eller ctrl+tab.

gutte liker det tekniske, derfor kan de ofte mer. Eller de liker å spille. mange av de som "kan" data kan egentlig bare spille, instalere spille og spille.

min lillebror blir sett på av de andre guttene i klassen som en guro innen data. han instalerer spill og spiller de. han kan ikke bruke data.

men jeg kjenner en som er 14 og satt for 2 år siden å kobla nye nettverkskabler. og bruker linux. han kan data.

nei nå skal jeg gi meg.. føler jeg bare snakker og snakker uten å komme frem til noe.

men dette er absolutt noe som engasjerer meg.

spesielt det med jenter å data. er lei av å bli glant på når jeg går ned over rekkene på datapary, se mannfolk som sikler når de ser en jente gå forbi.

jenter blir redde av gutta og forsvinner ut av miljøet igjen. :(


#6

silje sa for siden:

helt supert, Helene:)
ante meg at du kom med noe lurt.. ;)

men.. dette er veldig mye av det jeg også mener, og som vi har diskutert mye på fagdidaktikk.. -hva bør elevene lære..
men jeg skriver jo om digitale skiller, og må prøve å vinkle det mot det..

er det skiller, og i så fall hvilke?
hva skaper disse skillene?(økonomi, kjønn, bakgrunn(jeg har vært på en skolen med 17 forskjellige nasjonaliteter))
hva kan man gjøre for å motvirke dem?

tusen takk, helene.. så du hadde skrevet enda mer mens jeg skrev dette.. :D
gleder meg;)

silje


#7

Helene sa for siden:

kansje min bakgrunn sier litt om hvorfor jeg er som jeg er?

jeg har 2 eldre brødre, en som liker å spille og en som er interisert i det tekniske.

for å være tøff når jeg var liten å få være med de lærte jeg meg data

min familie har hatt data siden 70 tallet. vi har ALTID hatt data.

Bestemor er flink på data. hun bruker det til å redigere bilder, regnskap, brev og alt som går under regnskapsfirmaet hun har. hun prøvde seg og på film redigering men fant ut mamma var flinkere der og gikk der og gjordet det sammen med henne istedenfor.

at mamma ikke er på tg i påsken er overaskende :p hun elsker å laste, instalere, løse nye oppgaver med å knekke en nye kode på hvordan få nedlastede spill til å virke. Hun bruker mer tid en meg på data og er mye flinkere enn meg til å finne, laste ned, og spille osv. men hun kan ikke noe om pcen ellers. trenger hjelp til å finne nye kort og sette de inni.

Jeg kan ikke så mye om hardware for den perioden jeg begynte å lære meg om det ble jeg sammen med min kjære og han er den flinkeste jeg kjenner (ikke fordi jeg tror det, men fordi det er sant :p) eller jeg har en onkel i oslo som er litt bedre. han gjør det for meg, så jeg har sluppe å lært meg det.. men lærer litt for hver gang jeg trenger det.

alt dette ligger til bakgrunn for at jeg gikk på mitt første dataparty sammen med min 2 år eldre bror, der ble jeg gjent med mange snille gutter, og jeg reiste på enda ett.. der ble jeg kjent med mange snille og flink gutter og jenter.. jeg traff min kjære, vi ble sammen. og vi sitter her og suter over at vi bestemte oss for å ikke reise til hamar i påsken :( har bestemt at DET gjør vi ikke til neste år.. da skal vi til hamar. som crew. (om de vil ha oss tilbake da vist ikke blir det deltager)


#8

Fjonken sa for siden:

Elevene bør fra 1 klasse lære om datakommunikasjon. Og da mener jeg ikke bare det å sitte å trykke på tastene. De må lære viktigheten av samfunnets bruk av digitale medier som kommunikasjonsbegrep i hverdagen. Tenk bare hvor digitalisert verden har blitt? Ikke lenge før hver og en av oss får innplatet en id-brikke under huden og et display på brøstkassa. Vår vestlige verden flyter på datakommunikasjon og dette må elevene få et visst innblikk i. Faktisk mener jeg at skolene og undervisningen må komme opp må samme datanivå om ellers i samfunnet. 1 pc pr elev. Datakommunikasjon som en naturlig integrert del av undervisningen. Det er for seint å lære ungene datakommunikasjone og datateknikk når de begynner på ungdomsskolen. Så min mening er at dataundervisningen må starte fra første skoledag og at datautstyr skal bli like utbredt og like anvendt som blyant og bøker.

Det trengs en datarevolusjon i skolen. Fra første til siste ledd. Men man må starte med lærerne og få integret data som undervisningsverktøy på lærerhøyskolene. Så ta steget over til grunnskole og videregående osv..

Barn uten data hjemme, bør få labtop av skolen. Slik stiller alle likt. Skolen skal jo være lik for alle, i allefall i utgangspunktet og da bør jo alle ha lik tilgang til de samme læremidlene. Staten må ta av oljefondet og finansiere en helhetlig datarevolusjon for hele skoleverket. Fortsetter vi med 1 pc pr 50 elev blir vi hengende etter i bakevja og blir en nasjon som sitter fast i fortidas gamle læremønster. Data'n har kommet for å bli og nå må skolene hives ut i utviklingen og holde seg oppdatert.


#9

silje sa for siden:

hmm...
ja.. de kan som regel spille og chatte..
men kan man først spille, og blir regnet som guru.. så får man god selvtillit, og tør å prøve ut andre ting også..
og ja, disse linuxfolka, de KAN data :D jeg hadde en elev på videregående som hadde brukt linux siden han var 11.. han hadde allerede jobb i et datafirma, til tross for at gikk andre klasse på videregående:)

jeg har forresten ikke merka noe til at jenter som er flinke blir sett ned på i de klassene jeg har vært. mange har vært flinke.. og på siv.ing.. så tror jeg at guttene har vært veldig, veldig glade for å ha hatt oss der;)

men når det er sagt så har jeg nok ikke utnytta det godt nok.. kunne ønske å ta en del fag til høsten.. feks programmering.. jeg har jo hatt det i mange fag, men ikke lært meg det skikkelig selv ennå.. det er pinlig.. eller altså.. jeg klarer å feks være med å undervise i visual basic, og jeg kan forstå kode. men jeg programmerer ikke selv..

og wow.. imponerende, Helene! jeg starta ikke med data før jeg starta studiet omtrent, jeg.. var kanskje ikke så lurt.. og ingen i familien min har noe peil.. jaja;)

kjekt å snakke med en som deler interessen, Helene..

men jeg prøver å peise det inn på Digitale skiller igjen, jeg..;)

silje


#10

Helene sa for siden:

Lurer på av og til hvorfor jeg ikke studere data.. men jeg har større interesse for barn :)

digitale skiller ja.

jeg kan ikke sminke, innteriserer meg ikke for det.

men data er viktigere enn sminke. Data er noe man bør kunne selv om man ikke interiserer seg for det.

når det kommer til økonomi har det litt å si men ikke mye. De med bra økonomi kjøper seg fancye pcer som de kan bruke som funker, de med dårlig setter sammen billige deler og lærer mye av det.

Bakgrunn har mye å si. meg med min bakgrunn gjør at data ligger i familien.
mange har bakgrunner som fokuserer ting vekk fra det digitale, de blir mer innterisert i andre ting, dermed ligger også kunnskapene her.

er veldig enig med fjonken om at tidligst som mulig. lære hva dataen kan hjelpe oss med, og hvordan vi bruker den på best mulig måte. hvordan lærebøker på dataen kan hjelpe oss mer.

fek, et matte program som der man skriver inn svaret og får med en gang svar på om det er rett eller feil. Dette kan hjelpe barna i småskolen mye mer en en lærer på 25 elever som ikke rekker rundt på alle i løpet av timen, der man har et stort behov for å vise at man er flink og at man har rett. kansje programmet kan ha en funksjon som skriver ut det ferdige arket som man kan gi til læreren og h*n kan se hvor langt man ha kommet.

et sånt program kan erstatte lærebøkene man bare fører inn i. Dette kan bli økonomisk gevisnst for skolen etter hver!

problemet med teknologien er at den går fort ut på dato. Kjøper en skole inn pc til alle førsteklassinger hver år, må de og kjøpe nye pcer til alle 5 klassingene for at dataen skal holde mål. en 5 år gammel pc har gått ut på dato for lengst. det betyr at hver enkelt skole må kjøpe 2 klassesett hver år for hver antall klasse skolen har på et trinn. det er dyrt det!


#11

silje sa for siden:

helt enig med deg:)

men hva om ikke alle skolene har råd til en pc pr elev(ser for meg at det ikke skjer på ALLE skoler med det første)

hva skal vi gjøre for å ikke skaper skape skiller mellom elevene og mellom skolene, selv om ikke alt utstyret er sånn som vi ønsker? er det bare tilgangen på datamaskiner(utstyr) som påvirker hvor gode elevene blir på data?

silje:)


#12

silje sa for siden:

silje:)


#13

Fjonken sa for siden:

Det er statens ansvar å sørge for at alle elever har tilgang til oppdatert utstyr og at alle skolene holder samme nivå. Det er derfor jeg sier at man må bruke av oljefondet for å heve datakompetanse i skolene. For noen hundre år siden klaget skolene på for lite penger til blekk og penner. Det blir det samme med datautstyr. Det er rett og slett snakk om prioriteringer og samhandling.


#14

silje sa for siden:

helt enig.. men hva om vi likevel ikke får pc til alle i skolen med det første? hva skal vi gjøre da? hvordan skal vi legge opp undervisningen?
ofte er det ikke hvor mange pcer som er tilgjengelig som er avgjørene for hvor flinke elevene blir, men kvaliteten på undervisningen.
og hva med de som ikke har pc hjemme? vil pc til alle på skolen føre til at vi ikke lenger kan snakke om digitale skiller? er en pc pr elev på skolen den eneste faktoren som spiller inn når vi snakker om digitale skiller? hmm..

takk for hjelpen uansett:)

silje


#15

silje sa for siden:

Helene og Fjonken,
tusen takk.. dere skriver så mye bra! det får meg til å tenke gjennom en del ting, og jeg må argumentere for/mot dere:)

tusentusen takk:klem:

nå skal jeg ut og løpe litt, og klarne tankene:)

silje


#16

Nille sa for siden:

Min kjære underviser i datafag på ungdomsskolen. Han er også dataansvarlig på sin skole og har hatt kurs for ansatte derm - i tillegg til for pensjonister og fremmedspråklige på friundevisningen. Skal spørre ham om han har noen synspunkter på dette.

I'll be back.....:)

PS .... jeg er omgitt av i familien - (sønn som jobber i datafirma og utenom bygger PC'er for seg sjøl og andre. Bror som er "guru" og ellers.... ja.... Så jeg behøver ikke tenke sjæl.... jeg tar meg av "de andre tingene"


#17

Helene sa for siden:

denne diskusjonen fikk meg til å savne TG enda mer enn jeg gjorde allerede.. nå har vi bestemt her i heimen at vi skal til hamar neste år..


#18

silje sa for siden:

hihi.. jeg har elevene mine på msn(jeg jobber deltid på en videregående skole, underviser i matematikk for en elektroklasse), der er det tre stykker nå som jeg ser at har the gathering i nicket;)

silje


#19

silje sa for siden:

Nille... du er helt utrolig.. og dere andre og..
vet ikke hva jeg skulle gjort uten lavkarbo :love:

viss du spør han, prøv å vinkle det mot dette med skiller? noen flinkere/mer interessert enn andre? hvorfor? skaper vi skiller i skolen i dag? (og ikke bare hva de bør lære). menneh.. altså.. jeg forventer ikke at du gjør dette.

:klem:

silje


#20

Aadi sa for siden:

Sambo holdt for en stund siden foredrag om "jenter og data" i spillverdenen for undervisningsdepartementet. Han driver en spillside i Norge, og vet hvordan jentene kan bli sett på i slike miljøer.

Jenter blir oftere vurdert på sine ytre atributter, og sett på som maskotter.

siden han driver:
nesc.nu/


#21

silje sa for siden:

takker, lurer på om ikke en kompis skriver master om samme temaet.. spillejenter:)
leste litt på siden, kul side.. men jeg har ikke peil på spill:rodme:

takk, silje


#22

Fjonken sa for siden:

Forutsetning for bærevillig datautvikling i skolen hviler på følgende forutsetninger:

Nasjonal plan for databruk i skolen
Nok penger
Likt utstyr
Kompetente og fremtidsrettede lærerkrefter.

Faller en av disse søylene til jorden raser hele nasjonens konkurranseevne i databruk.
De klarer brasene i India, der befolkningen er stor og landet fattig. Der vokser det frem en elite av datakyndige mennesker som er ekstremt ettertraktet på verdensbasis. Hvorfor får vi ikke til det samme her i Norge. Vi bor tross alt i Vesten og er blant de rikeste land i verden.
Ett eller annet er grunnleggende galt når nasjonens oppvoksende generasjon ikke læres til å bruke framtidsrettede verktøy. Verktøy som er i ferd med å rasjonalisere og effektivisere livet. Uten disse verktøyene raser bedrestilte og flinkere land i fra oss. Norgen kan i framtida ende som Svarteper..


#23

Helene sa for siden:

Det er det ikke tvil på. Jeg er ofte enav 2-10 jenter helt annpå størrelsen på arransjemente. Der de fleste jentene som regel jobber. Fordi det gir mer en følelse av å bli godtatt. Når man er deltager og sitter vedsiden av kjæresten eller gutte venner så blir man sett på som "dilter" er med kjæresten. Maskoten til kjæresten. min erfaring er også at jenter gjør mye ut av at de er jenter (om de liker oppmerksomhet) fordi det får de! jenter med korte skjørt i guttemiljøet kan få hvem de vil. Ikke at vi jenter i det miljøet kan det uansett.. derfor de flinkeste ofte har dame :p (sier jeg som er sammen med en "sånn" en)

jenter i datamiljøet er ofte guttete, eller guttegalne småblondre jenter (unnskyld settningen som var veldig dårlig, har ingen ting med hårfage å gjøre men det beskriver de)

Det normale er en kjæreste til en som er der, sammen med 2-3 veninner. de går rundt å fniser. Det er status hos gutta at jenter går på data party. fordi det er en "gutte ting" .

Det jeg skulle frem til var jenter i crew blir sett på en annen måte. De KAN noe. de er der for dataen sin del (om de ikke står i kiosken). En veninne av meg var sjef for nettverket sammen med min kjære på Bylan i fjor (stor party i bergen). Hun kan data, og det blir det status av innad i miljøet.

Jeg er 90% av gangene i crew. Det er det som er gøyt med å være i data miljøet. da får jeg jobbet med data, blir sett på som en som kan noe.. untatt de gangene jeg flagrer litt med det blonde håret og spør en som er flinkere enn meg om h*n kan hjelpe :p

nå ødelegger jeg hele tråden til silje, unnskyld. men kansje du finner noe ut av det?? kansje jeg kan være til hjelp selv om jeg maser noe veldig :p

nei nå skal vi bygge om internett serveren her.. jeg måtte vist være med å lære det.


#24

silje sa for siden:

takk helene!
så heldig du er så får lære så mye:)

silje


#25

Nille sa for siden:

Min kjære har gitt meg noen "tankepunkter" - noen han opplever i sin hverdag. Ikke akkurat hva du var på jakt etter kanskje, men her er de:
[color=purple][/color]

  • Det "forventes" fra skolen (eksamensoppgavene) at eleven har tilgang til MS Office hjemme.
  • De som ikke har, må låne av andre eller "sitte igjen" for å låne skolens utstyr.
  • Muntlig avgangsprøve, her forventes en powerpoint presentasjon.
  • Unge gutter kan mye spill, og litt hacking. De fleste sliter med å bruke nytteprogrammer.
  • En del eldre lærere, OG foreldre, har datavegring, og kan ikke/vil ikke. Derfor blir data og internett en fremmed verden.
  • Unge har ikke noe forhold til hva som er lovlig og trygg databruk. Dette er et generelt problem i forhold til datasikkerhet og nettvett - jfr. fildeleing, virus, "deiligst.no".
  • Ungdomsblogger fra fester etc. ville ha skremt vannet av mange foreldre.
  • Det ser ut som om ønsket om å la alle få bruke data til alt mulig tåkelegger nytteverdien - ansvarsfølelsen er så som så.
  • Liten tvil om at nytteverdien KAN være stor, men for lite ressurser settes av til å gi elevene data-dannelse.
  • Hva er mitt ? Alt jeg finner selvsagt ! Copyright er et ukjent tema.
  • "It's learning" er nyttig, men veldig tidkrevende.
  • MSN kunne vært nyttig, men 14 år gamle jenter kan f.eks. ha 150 "venner", og når de blir spurt vet de ikke hvem "kozebamsen 67" er.......alt sett fra en ungdomsskolelærers synspunkt.....

#26

silje sa for siden:

tusen, tusen takk, Nille.. kan nesten ikke tro at du har gjort dette for å hjelpe meg:)
mange viktige punkter her!
men det jeg skriver om er hvordan man skal legge opp undervisningen for at ikke det skal oppstå digitale skiller..

silje:)


#27

Nille sa for siden:

For å unngå digitale skiller må alle elever ha tilgang til PC også utenom skoletid. Dvs. at ideelt sett bør alle elever i ungdomsskolen f.eks. ha PC. De færreste foreldre har økonomi til dette, så da må det stå på skolens budsjett (hah ! fat chance!), slik at alle som ikke har kan få låne dette utstyret (laptop f.eks.) de trenger så lenge de trenger det. Det betyr med alle programmer som brukes i undervisningen og som trenges for å løse f.eks. prøvene og eksamensoppgavene direktoratet legger opp til. Det må også settes av flere timer pr uke til data. Bare bruk av programvare er ikke nok. Her må det inn kunnskap om lovlig og trygg databruk, copyright, konsekvenser etc. - datadannelse, - alt som følger med en netthverdag.
[color=purple][/color]
Dette betyr i klartekst at det må større bevilgninger til, flere timer og mer satsing på data som fag i skolen.... etter hva gubben her sier....

På en eller annen måte må foreldrene også trekkes med. Jeg sitter sjøl på internet support som en del av jobben min, og det er skremmende hvor kunnskapsløse folk av min egen generasjon er når det gjelder nettbruk etc. Mange av mine grå hår skyldes nok disse...
[color=purple][/color]
Sønnen min jobber i datafirma hvor han har ansvaret for at par store kunder (med utvikling av programvare spesielt tilpasset disse) i tillegg til at han er leder for helpdesken. Han er 27 og kan fortelle noen utrolig historer fra SIN verden. Hvor dataansvarlige i store bedrifter, personer som har teoretisk utdannelse, ikke har filla greie på praktisk bruk. Det er nok ikke bare i ungdomsskolen det må "retenkes" litt !


#28

silje sa for siden:

ja, enig her. det er viktig med tilgang og at elevene har tilgang hjemme. mamma jobber i barnevernet, og der har de faktisk kjøpt datamaskin til et av barna, og vurderer å kjøpe til et til.

men jeg går jo på lærerutdanning, så min hoveddel må være fagdidaktisk - hvordan legge opp undervisningen, slik at man unngår digitale skiller. jeg er enig med at tilgangen må bli bedre, men jeg må legge opp undervisningen ut fra slik tilstanden er(sannsynligvis ikke en maskin per elev). og god undervisning på skolen må ha som mål å jevne ut forskjellene på elever som har data hjemme og de som ikke har det.

hehe.. og ja.. jeg har jobba med kundeservice jeg og.. mye "moro", ja.. :)

uansett, tusen takk!

silje


#29

Fjonken sa for siden:

Dersom det er flere elever pr pc bør klassen deles opp slik at hver elev kan få sitte å pukle på hver sin pc. Videre bør pc-opplæring gå på bekostning av slike timer som musikk, turer, klassens valg, elevens valg. Mener det er endten nødt til å bli lengre skoledag eller sterk prioritering. Dersom klassen deles i to kan den ene delen f.eks. ha fordypning i mattematikk ( som også er et svakt fag i skolen), mens den andre delen har data. Fleksibilitet og kreativitet er nok nødvendig for å få dette til å gå opp i opp, men slett ikke umulig dersom man legger hodet i bløt. Dette er mitt svar på nødløsninger dersom ikke bevilgningene kan økes og utstyret utbedres.


#30

Helene sa for siden:

Har du sett boka digitale skiller? såg de solgte den på skolen i dag til 20kr!


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.