< Tilbake til oversikten

Reaksjoner på søtstoff?

Mint sa for siden:

Nå har jeg grublet litt. Jeg drikker litt Pepsi Max innimellom. Nå har det plutselig gått opp for meg at jeg får vondt i magen av denne når jeg ellers prøver å passe på karboinntaket. Er det denne kombinasjonen som gjør det? Jeg vet at jeg blir kjempedårlig av tabExtra (elveblest) men PepsiMax har hittil gått greit. :confused: Det gjelder iofs andre kunstig søtete ting, men der inneholder de som oftest en fenylalaninkilde (feks Lacryl).

mofe sa for siden:

Det finnes endel som reagerer på søtstoff ja. Men hvordan vondt i magen får du? For jeg kan reagere veldig på pepsi max - særlig når jeg har mye magesyre. Pepsi max er jo ikke akkurat snilt mot magesekken, surt som fy.

Men drikker du mye? Drikker du vann i tillegg? Hvor i magen har du vondt? Har du sure oppstøt?

Hvis du legger hånda di under hjertet, under venstre bryst - er det der du har vondt? For da kan (KAN!) det hende at du har et magesyreproblem. Noe som igjen, i ytterste konsekvens, kan føre til magekatarr. (Noe jeg har hatt før - det er IKKE godt.) Magekatarr kan igjen føre til magesår.

Om det er magesyreproblem, kan du prøve pepcid (eller hva det heter.. pepcid duo?) - fra apoteket, reseptfritt. Men å ta det samtidig som man drikker brusdrikker.. Er jo ingen vits. Da er det åpenbart bedre å slutte å drikke brus.

Håper du finner ut av dette!

Mint sa for siden:

Hvordan kan jeg beskrive det tro. Det gjør ikke vondt der du sier, men ender med knip (luft?) og noen ganger diaré. Men det er litt rart at før, når jeg ikke tenkte spesielt lavkarbo, da gikk det greit å drikke Pepsimax. Men NÅ, er det plutselig annerledes. Det gjelder forøvrig annen kunstig søtet mat/drikke også, feks Sprite zero.

Når det er sagt så har jeg hele livet hatt problemer med magen. På lavkarbo er det blitt mye bedre. Derfor er det jo meget mulig at når jeg først får mageproblemer, så er det fordi jeg legger mer merke til det siden jeg er ok ellers? At jeg kanskje alltid har reagert på Pepsimax men at det bare har blitt "en i rekken" av magevondt.:confused:

Summer sa for siden:

Jeg har samme reaksjon som deg på brus (med kunstig søtstoff). Jeg må bare stå over. SÅ jeg drikker heller Farris Bris med smak om jeg vil ha brus.

Mint sa for siden:

Jeg drikker forresten for det meste vann, men kanskje 1 til 2 glass Pepsimax hver dag. Det er lite i forhold til hvordan jeg tyllet innpå med det før. :rolleyes:

manikken sa for siden:

Hei på deg:). Jeg bli rumlete i magen og kjempesulten av Pepsi Max, men jeg er ikke vant til å drikke brus egentlig... Så det er nok lurt at du holder det på et minimum. jeg blir ikke slik av Fun Light saft.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.