< Tilbake til oversikten

Mel og lignende - hva har mest karber??

Karin sa for siden:

Jeg prøver - i likhet med mange andre, antar jeg - å finne erstatninger for mel i mange sammenhenger.

Det kan f eks være sauser, diverse former for pannekaker eller vafler, brødlignende gjenstander og så videre...

Nå er jeg totalforvirret når det gjelder en del varer som IKKE er så ille som hvete.

Det gjelder f eks havre, bokhvete og spelt... Og sikkert en del andre ting også.

Jeg har f eks store havregryn i MHMs frokostpannekake. Og når jeg sånn ca 2 ganger i året lager familiepizza hjemme, lager jeg meg en bunn med litt hvetemel og mest finblitzet havregryn, og en deig på str med emnet til en liten hvetebolle blir min pizzabunn, og så har jeg hektovis med fyll oppå. Ja, det bir relativt mye karber, men ikke så ille som om jeg hadde spist den bunnen de andre spiser.

Så har jeg spist "Ingers rugbrød" innimellom, en skive sånn nå og da, og oppdaget at Baker Brun i Bergen har en variant som er et godt alternativt, nemlig Martins Rugbrød. Safari-butikkene, der mannen og datteren jobber, selger et spelt-brød som er vanvittig grovt. Det har jeg oppskåret i fryseren, og kan ta en bit av sånn av og til.

Jeg elsker saus - og er veldig hypp på å lage forskjellige sauser. Men til f eks kjøttkaker og lammestek må jeg ha god gammeldags jevnet brun saus. Jeg lager den av smør og sammalt spelt - og bruker bare ca en ss mel til sånn ca 6-7 dl saus, altså en syltynn saus. Og så spiser jeg bare 1/2 dl av det, så det blir ikke mange karber på meg.

Men nå leste jeg om bokhvete...

Hva er det lurt å bruke? Jeg tenker nå uansett at jeg skal bruke NOE, men siden Low-Carb Megastore fremdeles er fri for Thick and thin/not starch eller hva det nå var det het...

Gode ideer og vitenskapelige forklaringer??? Med karboinnhold og GI og sånn? Og anbefalinger ut fra det???

Fjonken sa for siden:

Dette er vel et problem de fleste av oss sliter med. Nemlig å finne melerstattninger som har svellevne. Så langt har ittno duga for meg. Protismel duger i allefall ikke. Men jeg har ikke prøvd AQQ som meljevner. Kanskje det duger..? Eller glutenmel?

Karin sa for siden:

Takk for de adressene! Må se litt nærmere på dem. Det så ut som de hadde et imponerende utvalg.

Den med melk og broccoli hadde jeg ikke hørt... Det hørtes ikke godt ut.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.