< Tilbake til oversikten

Maltitol ... igjen og andre sukkererstatninger

#1

Carbokiller sa for siden:

Føler nesten at disse sukkererstatningene blir en evig kime til sp.mål her inne. Vurdert å ha eget forum for sukkererstatning her inne?? Men denne gangen lurer jeg igjen på Maltitol. Som vi nå har fastslått kan kjøpes på Panduro, i flytende form...

Hva er best av Maltitol og Natreen rent karbohydratsmessig? Og hvilke kunstige søtstoffer er det som IKKE tåler oppvarming?? Har hørt noen blir bitre av oppvarming.
Det beste er nok å klare seg helt uten noe av denne "dritten", men altså.. det klarer jeg da helt ikke. Men jeg må jo tilstå at når kroppen reagerer med å bli oppblåst som en goodyear-ballong eller få dritua et helt døgn, så prøver vel den stakkars kroppen min å fortelle meg noe....

hilsen meg


#2

HP sa for siden:

Nøkkelen blir vel uansett å tilsette søtstoff når maten er ferdig... Akkurat som med kaldpresset olje... :)

Når det gjelder hva som er best? Så kommer jo det helt an på hvordan kroppen din reagerer... Det er endel som ikke tåler for mye maltitol... Det har lakserende virkning, og for enkelte påvirker det blodsukkerert også... Jeg holder meg mest til stevia, selv om vi har splenda så blir det best med stevia... Mat som bare trenger 2 teskjeer sukker er best med Splenda, større mengder blir det best med stevia! :cool:

Vi hadde besøk forrige helg. Vi serverte vaffler, is og bær. Allt uten sukker (med stevia), gjestene ble helt imponert over hvor utrolig rolige barna var.... :p Selv den mest kresne sukkerslave kunne ikke merket at alt var sukkerfritt! :D


#3

HP sa for siden:

Vi brukte 4egg, 2dl siktet spelt, 1dl fullkorn spelt, 4ss smør, 1/3l fløte og litt vann, Stevia til det ble passe søtt (ca 5 måleskjeer)... (Ikke induksjonsmat) ;)


#4

Carbokiller sa for siden:

Jomenn.. HP.... Jeg kan jo ikke alltid tilsette søtningsmidler etter matlagingen heller da. Skal jeg sitte å stappe små suketter inni muffinsen før jeg spiser den da???:D


#5

HP sa for siden:

Ikke alltid... men der det lar seg gjøre... I muffins for eksempel - lagde det igår - da har jeg stevia i eggedosisen før melet... :p

Stevia egner seg utmerket til baking... :D


#6

Skorpia sa for siden:

Ja nå har jeg mottatt maltitol i fra panduro,hvordan den virker på maven får vi nå se på,men jeg må si at det er første og siste gang jeg kjøper bars og sjokolader fra Atkins,for de ga meg heliumfølelse så det var rett før jeg lettet. Har tidligere spist varer med maltitol og det går greit så lenge jeg begrenser inntaket. Natreen inneholder litt maltodextrin som virker på blodsukkeret,maltitol skal vistnok ikke virke inn. Maltodektrin har en veldig høy GL 112 eller noe men det er bare en brøkdel tilsatt i resten av søtstoffet så gl en alt i alt i natreen???? kanskje 30 Men der må du prate med eksperter.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.