< Tilbake til oversikten

noen som kan skatte greier???

nomma sa for siden:

Jeg skjønner ikke regnestykket når når det gjelder foreldre fradrag???

noen som kan forklare??

inntekt 142 000
etter fradrag 74000

Foreldre-fradrag utgjør 12218..
fikk tilgode 6034

hvormye av det utgjør foreldre fradrag???

sirimor sa for siden:

Synes alltid det er fryktelig skummelt å svare på sånne greier, men kan ikke dy meg fra å prøve, so here goes nothing...

Tilgodebeløpet ditt er et resultat av flere faktorer. Du skal godskrives for foreldrefradragsbeløpet i sin helhet. Det skal du. Så er spørsmålet om hvor mye du har blitt trukket i forskuddskatt i 2005. For mye eller for lite. Det korrekte beløpet kan du regne deg til selv ved hjelp av tabeller i rettledningen til selvangivelsen.

Ikke helt sikker, men vet jeg har gjort det før i 'gamledager' da vi måtte fylle ut selvangivelsen selv. Da kunne vi fylle inn tallene våre og se om vi fikk tilbake eller ikke. Det pleide å stemme ganske bra.

Ihvertfall, det kommer litt an på beløpsstørrelsen på de variable fratrekkspostene dine, som f.eks. forskuddsskatt, om hvor mye tilgodebeløpet består av foreldrefradrag. En ting er sikkert (ups, nå ble jeg litt engstelig her), du blir tilgodesett med hele foreldrefradragsbeløpet, om kriteriene for dette forøvrig er oppfylt. Derfor penger tilbake.

Var det det du spurte om egentlig? Har ikke fagelig kompetanse her jeg, men synes slikt er litt interessant bare.

nomma sa for siden:

Takk for svaret.. men jeg fikk ikke helt svaret jeg ville ha.. jeg skjønner at det er flere variable fradrag.. Det jeg savner er det gamle oppsettet da forsto jeg litt mer hva som ble gjort. Men jeg finner ikke noe i den rettleidningen jeg fikk i hvertfall.. Det jeg er ute etter å få svar på er vel hvor mye jeg hadde fått igjen hvis jeg ikke hadde hatt foreldrefradraget.. (jeg har hele fradraget, men det samboer som betaler barnehageplassen)

sirimor sa for siden:

okey, da forstår jeg hva du mener, men mmm, da kommer nok jeg til kort også. Det hadde vært kjekt å finne ut av det selvfølgelig.

Finnes det noen andre her da som har vært borti det samme? Hallo, noen?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.