< Tilbake til oversikten

Hva gjør jeg med svinesteinka??

luringen sa for siden:

Jeg skal ha konfirmasjon og tenkte å lage svinesteik, fra frittgående utegris (kjøpte av gamlenaboen...). det er flott kjøtt, og smaker sååå mye bedre enn det du får på Rema'n...men; til 35 voksne?! Hjælp!
Hva gjør jeg??
Tilberedning og tilbehør?! Tips...pliiis!

Fjonken sa for siden:

Du får steike svinestek i flere omganger. Beregn ca 150-200 gr pr pers. Det blir mellom 5,5 - 7 kilo ferdig steik. Disse beregningene gjelder dersom steika skal serveres som hovedrett. Du beregner mye mindre dersom du skal la steika inngå som en del av et koldtbord.

Da er det ca 50 g pr pers.

Tilbehør for varm steik. Saus selvsagt, kokte grønnsaker a la gulrot, rosenkål, erter, blomkål. Eller kjør safe og by på surkål og rødkål, svisker og marinerte epler. Det siste tilbehøret er lettere å holde "friskt" til mange enn kokte grønnsaker som lett kan bli overkokte dersom middagen blir forsinket. Poteter for høykarbo folk.

Tilbehør til kald svinestek: svisker, marinerte epler, stekt kald løk, kald surkål, mørk aspikk. Salat, gjerne waldorfsalat, grønn salat e.l.

Skal du lage til så mange vil jeg anbefale deg å skjære opp steika når den er kald. Legge i langpanne og dekke med steikefolie. Så er det bare å varme opp rett før gjestene kommer.

Når du steiker steika la den ligge på rist over langpanne. I langpanna legger du så store biter av løk, purre, gulrot, sellerirot, kålrot. Slår på ørlite vann og lar dette steike sammen med steika. Slå på litt vann nå og da og særlig på slutten av steiketida. Eventuelt ta ut steika når den er ferdig men la langpanna med grønnsakene stå igjen. Slå på godt med vann og la det stå 10 min ekstra i ovnen. Ta ut og sil og du har verdens beste sausekraft ferdig.

Det er mye styr med varm middag til så mange gjester. Det krever litt stormiddagerfaring og har man ikke det kan ting fort gå galt. Så jeg anbefaler deg faktisk å satse på koldtbord. Det kan du gjøre unna på forhånd og så er det bare å servere. Vanlig koldtbordmat er kjøttpålegg av ulikte typer. Bare å klaske opp på fat og pynte. Oster, med paprika, druer og annet ostetilbehør. Salater. Karbonader med løk. Kyllinlår. Røkelaks og eggerøre. Kokt kald laks med majonespynt. Cabaret. Ferske reker,krabbe o.l.
Fordelen er at du slipper å stå å styre med masse mat på selve dagen. Alt gjøres ferdig på forhånd og det er bare å klaske det utover bordet. Mindre sjangs for at ting går galt. Mye mindre stress og mas på kjøkkenet.

Men det er du som avgjør altså.

Lykke til!

luringen sa for siden:

åååh...ja takk for mange gode tips. Saus da?? Tips der? no spenstig?

Fjonken sa for siden:

Krafta har du jo så den bruker du som basis. Bruner vanlig mel og smør og jevner ut med det. Har i litt rødvin og krydder. Rett før oppøsing hiver du i en fløteskvett. Litt rognebærgele eller brunost i sausen er godt.

luringen sa for siden:

....mmmm....ja godt....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.