< Tilbake til oversikten

Faller i koma (igjen)

#1

Carbokiller sa for siden:

Trenger litt råd og hjelp her da jeg mistenker at dette kan ha noe med mitt kosthold å gjøre.

Jeg kjenner veldig til problemet fra jeg spiste sukker (før-ATkins) JEg falt da i komalignende tillstander ved fire-fem-seks tiden. Da gikk det nesten ikke an å vekke meg, selv om ungene sto å dro i hver sin arm var jeg helt borte. Forferdelig plagsomt og grusomt følte jeg det var.

Så ble jeg veldig bra av dette på Atkins, for å oppleve at dette kommer mer og mer tilbake. Det kan også ha noe med at jeg har sovet dårlig siste nettene og naturlig er sliten, men jeg følger det er koma-tilstander jeg faller i og ikke naturlig søvn.

Jeg mistenker derfor kostholdet mitt og at det kan ha noe med blodsukker å gjøre.

I dag hadde jeg to sesamknekkebrød a 5 karb. hver med salami og vann klokken halv åtte.

Til lunch glemte jeg matpakken og spiste et halvt eple (eneste annet enn brød jeg kunne ta)(Gikk ut av ketosen etter den)Dette var klokken halv tolv.

Ved tretiden spiser jeg et knekkebrød til med salami og klokken fire blank faller jeg i koma-søvn. Noe som ikke er så lurt når man er den som skal passe på datteren sin og er den eneste voksne personen i huset. Men det er så ille at jeg rett og slett ikke klarer å holde meg våken. Det er grusomt!!

Jeg er ofte sløv med å innta lunch. Den kan komme veeeeeldig sent. Og det virker som om det er etter at jeg da inntar lunch at jeg faller i koma. Kunne forstått det hvis lunchen da besto av masse hurtige karboser, men som oftest er det ekstremt karbofattig det jeg inntar til lunch.

Er det noen kloke mennesker der ute som har noen tanker om dette? Skulle gjerne funnet årsaken og gjort noe med det.


#2

Zoë sa for siden:

Jeg har opplevd noe lignende flere ganger, og har funnet ut at det skyldes allergi.

Nå begynner allergisesongen for alvor - tror du at du kan være allergisk?


#3

Carbokiller sa for siden:

Hei Zoë!
Jo jeg er absolutt litt allergisk nå på vårparten, men disses koma-tilstandene mine har jeg opplevd å ha året rundt, så jeg tror ikke det er allergi.

Lurer kanskje på om jeg spiser så ujevnt noen ganger at blodsukkeret får for store svingninger til tross for at jeg spiser lavkarbo??


#4

HP sa for siden:

Jeg har hatt det slik... Hver morgen i mitt før-Atkinsliv... Koma...

Når jeg begynnte på Atkins forsvant problemet etter 48timer... :D

Også kom det igjen etterhvert... Årsak: Lite flink med gjevnt matinntak, (les fett og protein) kun ett skikkelig måltid daglig... :o Også Aspartam da... Cola Light + HP = Koma... :mad:

Når jeg nå begynnte på re-induksjon forsvant problemet etter 48timer igjen :D Årsak: Jeg var bevisst på å spise 3 skikklige måltider per dag, og ingen Cola Light! :cool:

Problemet har med kosten å gjøre... Løsningen er nok individuell, men cluet er å finne tilbake til det kostholdet du hadde når problemet gikk bort sist... :)

Jeg forstår virkelig hvordan du har det! :(

Lykke til Carbokiller!

Også en ting til... Det er så utrolig lett å skeie helt ut når jeg har det slik... :(


#5

Nille sa for siden:

Syns dette hørtes nifst ut jeg Carbokiller !!

Jeg har det sånn om morningen, - men det har vel helt andre årsaker (som for lite søvn !!!) :p

Tror jeg må være enig med HP at det har med kostholdet å gjøre. Men det var det å finne ut hva som utløser komatilstanden din da. Hvis man har gått på Atkins en stund har vel kroppen blitt vant til kostholdet. Spiser man for lite eller ting som øker blodsukkeret vi kroppen reagere mye sterkere enn hvis man har et "sukkerholdig" kosthold.

Uansett syns jeg det hørs litt nifst ut....du vil ikke ta en tur til legen da, - du kan jo ha lav blodprosent/lavt blodtrykk også ??

Pass på deg selv Carbokiller ..... det er mange som brys seg om deg her inne ! :klem:


#6

MHM sa for siden:

Hei Carbokiller. Det virker som du ikke bare har killet karbossene i kosten, men også fettet og proteinene..... Jeg tror problemet ditt har å gjøre med for lavt blodsukker. Du spiser jo omtrent ikke jo! Hvor er deilige salater proppfulle av vitaminer, med tunfisk, kylling, reker eller skinke, overøst med en god olje? Eller omeletter med grønnsaker?

Jeg skriver ikke dette for å være slem altså....men av omsorg for noen som er så flink til å hjelpe andre, men som tydligvis glemte å spise selv i farten..... ;)

Har du reaktiv hypoglykemi? Da er isåfall ditt insulin litt vel aktivt, og kan kjøre blodsukkeret kraftig ned dersom det går for lang tid mellom måltidene. Vanligvis har vi motreguleringshormoner (glukagon, kortisol, adrenalin, veksthormon) som forhindrer for lavt blodsukker, men hos de som har reaktiv hypoglykemi går blodsukkeret for lavt likevel. Kan nesten høres som du lider av dette. Noen blir jo ekstra energiske ved å spise lite (gjelder ikke de med reaktiv hypoglykemi), andre "faller i koma" som du beskriver, og atter andre blir agressive (jmf utskillelse av adrenalin ved synkende blodsukker).

Karbohydrater er det som får blodsukkeret til å stige, men løsningen er ikke å spise masse karbohydrater ved reaktiv hypoglykemi. Tvert i mot, så er ketose bra behandling. Men man må spise mye fett og proteiner! Og noen langsomme karbohydrater. Jeg ville byttet knekkebrødene med grønnsaker. Og hvis du tåler nøtter, så er dette optimalt å småspise mellom måltidene ved reaktiv hypoglykemi, da det gir meget jevnt blodsukker pga mye proteiner og fett.

Jeg skal vokte meg for å stille diagnose på nettet...men jeg er GANSKE sikker.... :p En måte å teste det på, er om du "våkner" fra komaen ved å spise noe søtt (ergo får blodsukkeret raskt opp igjen). Dette var kun ment som test, altså, IKKE behandling! Mange får nemlig beskjed av legen sin om å spise druesukkertabletter ved reaktiv hypoglykemi, som jo blir omtrent som å tisse i buksa....hjelper en liten stund. Du kan også teste om du har det ved å ta blodsukkerbelastning hos legen, og måle blodsukkeret hvert 30 minutt i 3 timer.

Hva tror du selv? Ønsker deg alt godt! :)


#7

Skorpia sa for siden:

Reagerte på det du sier om å være aktiv ved å spise lite:-) Det har virkelig noe med spisemønsteret mitt å gjøre. Kunne gjerne gå hele dagen uten å spise før det var langt utpå ettermiddagen,hadde aldri problemer med det. Jobbet alltid best uten mat,for når karbosenene var inntatt orka jeg nesten ikke reise meg av stolen. Gjesp gjesp. Selvfølgelig fungerer det bedre nå som jeg spiser annen mat,mye proteiner og fett og lite karbohydrater. Men jeg lurer på om du har mere å fortelle om årsaken??? Kan en virkelig være født sånn??? Min 10 år eldre søster sier jeg er født lat,satt i barnevogn til jeg var 4 år. (men etter et atkins relatert kosthold forsvant den typiske melkesyrefølelesen i oppoverbakke f.eks. Nå er det ikke noe problem lengre. For 2 år siden grua jeg meg for hver bakke jeg måtte gå i.Det er en saga blott)

#8

Carbokiller sa for siden:

Takker for mange gode svar! Og masse omtanke!

Jeg er nok typen som blir veldig aktiv av lite mat. Dvs. ikke noe mat. Når jeg da spiser (les: karbohydrater) faller jeg i koma, som jeg kaller det. Jeg har aldri forsøkt å komme ut av komatilstanden ved å spise karboser da jeg heller har hellet til at det er karbosene som gjør at jeg faller i koma. Det som derimot kan få meg igang igjen er hvis jeg klarer å krøke meg ut på kjøkkenet etter å ha dratt meg selv ut av søvn og ut av stolen og få lagd noe mat. Da proteiner og fett-mat.

Jo, jeg killer nok både proteiner, fett og karboser for tiden, og spiser himla ujevnt og ensidig og planløst....:(
Hverdagen er kjempetravel og da hopper jeg gjerne over lunch, så det blir frokost og middag stort sett. Skal forsøke veldig mye å skjerpe meg, for DETTE vil jeg ikke ha tilbake som et problem. Men tror uansett at jeg skal få tatt noen blodprøver på dette blodsukkeret mitt!

klem til alle dere som er så hjelpsomme og omtenksomme!!!! kleeeeeeeeeeeeem:klem:


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.