Ville bare dele med dere at denne oljen kan kjøpes hos innvandrerbutikker (aiatiske) for 19'90!! Glasset inneholder ca 500ml olje. Den jeg kjøpte var hvit og hard, men det skyldes temperaturen i butikken - 2 dager på mitt kjøkken så var den flytende:) Svak smak av kokos.
Hvis det er kokosoljen til 19.90 for 1/2 liter, så være klar over at denne IKKE er kaldpresset av fersk kokos slik extra virgin er, men varmpresset av tørket kokoskjøtt. Et restprodukt, altså ganske dårlig kvalitet full av transfettsyrer.
[color=purple][/color]
Om det er MCT olje også, så er det svært lite trolig at denne er uttrekk av extra virgin, men altså av den varmpressede industrifremstilte varianten av ditto dårlig kvalitet.
[color=purple][/color]
Dessverre er det slik med kokosolje som med alt annet, man får hva man betaler for.
[color=purple][/color]
[color=purple][/color]
Så bra at du opplyste om dette:) Trodde jeg hadde funnet noe smart og billig jeg nå... regnet med at det i denne "bransjen" finnes mange eksempler på kostholdsfirmaer som selger "billige" varer dyrt...
Det positive er jo at nå slipper jeg iallefall å dytte nedpå dette glasset - kan ikke si at smaken eller følelsen av olje er noe digg!
Litt off-topic men hva tror du om kokosfettet i kokosmelkboksene Nille? Sunt eller usunt.? Håper svaret blir sunt, for jeg har virkelig fått kokosmelkkakao på hjernen.
Skrev litt feil først, skrev at det er mindre, men det viste seg at boksen jeg så på var fettredusert :o
[color=purple][/color]
Har rettet det opp nå !
Den kokosmelka jeg bruker er også fettredusert, men jeg foretrekker den fordi det er bare 0,5 karber pr 100 gr i den i forhold til de andre som har 3-5 karber pr 100 gr. 16% fett pr boks er vel ikke så gæli det vel.. selv om den er fettredusert. De boksene jeg har er jo omtrent bare stivt fett med en liten slump kokosvann i bunnen.
Kokosolje er sundt mettet fett, og alt etter hvordan det er fremstilt tåler det godt varmebehandling. Det er to typer gode kokosoljer.
Extra virgin oljen, hvor bare det ferske, rene, hvite kjøttet fra håndplukkede kokosnøtter med høyt nærings- og smaksinnhold blir brukt til å kaldpresse oljen. Innen 2 timer etter at kokosnøtten åpnes, utvinnes oljen gjennom en sentrifugeringsteknologi som på en enestående måte bevarer den nydelige smaken og duften av kokos i tillegg til det brede næringsspekteret: laurinsyre, andre mellomlange fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter, som beskytter oljen og gir den naturlig lang holdbarhet og stabilitet. Denne oljen tåler ikke steking bedre enn andre kaldpressede oljer, MCT oljen utvinnes fra denne.
[color=purple][/color]
Så har du ren kokosnøtt olje som er den optimale matoljen: uten smak og lukt, og rik på laurinsyre og andre mellomlange fettsyrer. Oljen presses av tørket kokoskjøtt, uten bruk av kjemiske løsningsmidler og raffineres på skånsom måte for å fjerne de finere næringsstoffene som ødelegges ved høy varme. Den egner seg derfor ypperlig til steking og annen matlaging, og for deg som ønsker en høykvalitets kokosolje uten smak og lukt.
[color=purple][/color]
I tillegg til disse har du de billige oljene som fremstilles under sterk varmebehandling, gjerne av restprodukter fra de to andre. Denne selges billig og er ikke særlig sunn. Den selges billig nettopp fordi den er et restprodukt.
Skikkelig kokosnøttolje er kostbar å fremstille - dermed er den dyr. Restproduktet koster lite å fremstille og er billig. DERFOR advares det mot for billige produkter. Du får hva du betaler for, og når et produkt koster under en tiendedel av andre bør det ringe en lite bjelle....
Extra Virgin kokosnøttolje får du kjøpt på helsekost. Den heter Cocosa. Det er en til mat og en som kosttilskudd. Husker ikke prisen - men den vet Siljevanilje, - skal spørre henne jeg ! Den er billigere enn MCT iallefall
Cocosa Extra Virgin Coconut Oil
Cocosa Extra Virgin gir deg en eksotisk duft og smak av de tropiske øyer: Bare det ferske, rene, hvite kjøttet fra håndplukkede kokosnøtter med høyt nærings- og smaksinnhold blir brukt til å kaldpresse oljen. Innen 2 timer etter at kokosnøtten åpnes, utvinnes oljen gjennom en sentrifugeringsteknologi som på en enestående måte bevarer den nydelige smaken og duften av kokos i tillegg til det brede næringsspekteret: laurinsyre, andre mellomlange fettsyrer, vitaminer, mineraler og antioksidanter, som beskytter oljen og gir den naturlig lang holdbarhet og stabilitet. Cocosa Extra Virgin gir deg hele spekteret av kokosoljens fordeler; benytt den som kosttilskudd og som smakstilsetning i mat.
Cocosa Pure Coconut Oil
Cocosa Pure Coconut Oil er den optimale matoljen: uten smak og lukt, og rik på laurinsyre og andre mellomlange fettsyrer. Oljen presses av tørket kokoskjøtt, uten bruk av kjemiske løsningsmidler og raffineres på skånsom måte for å fjerne de finere næringsstoffene som ødelegges ved høy varme. Den egner seg derfor ypperlig til steking og annen matlaging, og for deg som ønsker en høykvalitets kokosolje uten smak og lukt.
To spørsmål fra SN-medlemmer. Håper noen kan hjelpe meg å svare dem. Den ene er på lavkaloridiett og lurer på om hun kan ha noen effekt av å ta mct-olje? Eller er det bare lavkarbere som har nytte av det?
Den andre mener Cocosaolje er det samme som mct.. og skjønner ikke hvorfor jeg ikke bruker det siden det er så myye myye billigere.
Siden MCT olje påvirker forbrenningen hos enkelte vil den kanskje også ha effekt på lavkalori. Om de har problemer med forbrenningen. Men det er jo en del kalorier der da. Fordelen med MCT kontra andre oljer er at den forbrennes uhyre raskt. Som sagt i løpet av 15 minutter. Det er dette som forårsaker "varmefølelsen" og "energi boostet" enkelte føler.
[color=#800080][/color]
De fleste oljer går igjennom en fordøyelses prosess, - igjennom bl.a. bukspyttkjertelen. Det går som regel ca. 4 timer før fettet omgjøres til energi. MCT olje fordøyes av en eller annen grunn direkte gjennom leveren. Leveren omdanner den til ketoner i løpet av 15 minutter - noe som er årsaken til såkalt "instant" energi. Det er altså farten de fordøyes i som er forskjellen.
[color=purple][/color]
MCT er ikke det samme som cocosa, Cocosa Extra Virgin er olje fremstilt av frisk kokosnøtt kjøtt, kokosnøtt olje. MCT er den aktive ingrediensen i kokosolje. Du trenger dobbelt så mye Cocosa som MCT for å oppnå samme effekt. Si den daglige dosen er 30-40 gram MCT , 2-3 ss. Tilsvarende dose Cocosa vil være 60-80 gram. 4-6 ss altså. Så billigere ? Neppe - siden du må ha dobbel så mye av Cocosa. 500 ml Cocosa koster 169. 500 ml MCT koster 220-30 kroner..... Og det blir en del mer kalorier og !
[color=purple][/color]
En liten digresjon: En annen interessant effekt av MCT er jo at den sies å ta knekken på Candida og andre typer soppvekst. Det kan også være en årsak til at det hos noen setter igang vekttapet.
Men hvis MCT-olje er strippet for alt annet enn den aktive fettsyra kan man jo faktisk erstatte den med dobbel mengde VANLIG Cocosa, da..? (Hvis man ikke tenker på kaloriene mener jeg.) Da blir det jo billigere med Cocosa enn med MCT...
Ikke for å kverulere eller noe altså ;) - bare tenkte på det... :)
Joa, selvfølgelig kan du det. Men Cocosa Pure (vanlig Cocosa ??) inneholder ikke helt de samme fettsyrene som Cocosa Extra Virgin fordi Pure er laget av tørket kokosnøttkjøtt og ikke ferskt som Extra Virgin. Og har du prøvd å spise Cocosa Pure ? Jeg hadde aldri i livet klart å spise 4-6 ss ++ med den pr dag uansett ! Den er ikke laget for å spise heller forresten, den er laget til steking og skal tåle stekevarme. Tviler på om det gir den helt samme effekten, men man blir iallefall mett ! Men om noen har LYST til å spise den, så velbekomme :p
MCT står for Medium Chain Triglycerides - dvs. mellomlange fettsyrer. Det er en den aktive ingrediensen i kokosnøttoljen og kommer altså fra kokosnøtten. Den har to unike kvaliteter; Når du inntar den, omdanner den seg til ketoner gjennom leveren i løpet av 15 minutter, og gir nesten umiddalbar energi på samme måte som sukker kan gi. Men den stimulerer ikke insulin repons og blir ikke omdannet til lagringbart fett. Det er altså et fett type som IKKE lagres om fett i/på kroppen !
Hei, spennende tråd, dette...og jeg suger til meg av kunnskap. Sliter fremdeles med å "tørre" å trå til med olje..selv om jeg har lest det dere skriver om hvor viktig det er, får jeg liksom ikke meg selv til å tro det helt.
Har rikelig med extra virgin olivenolje på salat, og har prøvd å ta en ss Udos choice, i diverse former (alt fra en ss rett ned, i shake, på mat, på salat...), men det tror jeg ikke jeg klarer mer, synes det smaker såååå gyselig at jeg nesten brekker meg hver gang. Brekker meg nesten av tanken på det!
Derfor, dere som kan så mye om oljer: kan jeg erstatte den med noe annet? Finnes det noen kapsler? Og - den extra virgin olivenoljen jeg kjøpte i en delikatessefotrretning i Italia er rett og slett for "stram" (for fruktig i smaken...helt grønn i fargen!) til at jeg klarer så veldig mye av den heller...er kanskje trikset å spe den ut med 50/50 av en rimeligere, men likefullt kladpresset olivenolje (typ: en fra Meny...)?
Det er ikke det at jeg ikke ,iker olivenolje - vanligvis elsker jeg det...men den jeg har nå, som skal være "ekstra fiiin", for den var dyr til og med i Italia, den er bare litt vel "smakfull2 for meg. men jeg skal se om Meny her har den du anbefaler...
Men, hva har du mer enn olivenolje på en salat...så i en tråd her at balsamicoeddik har forholdsvis mye karber. bruke det likevel? jeg vil gjerne ha mye, og variert, smak!
(hvis noen har gode tips om hva dere heller på tunfisk på boks slik at det ikke blir så tørt, så tar jeg mot tips...uansett hva jeg har på, blir det tørt! men da bruker jeg den i vann...innbiller meg at oljen på den i olje ike er noe bra....)
Heisann:) Jeg synes at tunfisk smaker godt med majones, litt purreløk og sylteagurker(evt. litt av kraften fra sylteagurkene)Namm...:D Ellers er det jo som du sier en mager fisk.
Tunfisk i olje hives på panna og surres sammen med løk, paprika, sukkererter og hva annet hjertet måtte begjære. Litt sitronsaft på toppen og litt krydder og maten er klar.
Mulig det er blir en irritasjonsfaktor, dersom mange har spurt, men jeg søkte på mct, og fikk FOR mange tråder...hvor får jeg tak i mct-oljen? Bruker cocosaen nå, men den smaker jo æsj....
Nå har jeg kjøpt mct-olje (500 ml, 215,- på vitus apotek) - og har tatt 1 kork over kyllingsalaten. (smaker absolutt ingenting av den) Blir spennende å se effekten av denne! :ja:
Sikkert et dumt spm, og mulig jeg finner svaret lenger ned på siden her...
Men hva bruker dere kokosmelk til?..
Drikker dere den sånn den er eller?....
Kokosmelk brukes til kakao i steden for melk og fløte. Jeg bruker også kokosmelk i lavkarbobrød, som melke og fløteerstatninger i orientalske retter. Er helt sinnsykt godt til hotte karriretter blant annet..
Men sjekk boksen før du kjøper. Mange kokosmelkvarianter er fettreduserte og inneholder mye karber. Sjøl bruker jeg Santa Marias kokosmelk.. med bare o,5 karber pr 100 ml..
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.