< Tilbake til oversikten

Operasjon

butikk86 sa for siden:

heihei:)

skal opperere i full narkose i begynnelsen av mai og lurer på når jeg burde begynne å spise mer karber? ca 14 dager før el?
har ikke særlig lyst til det, men i boka står det jo at man burde det.
kan jeg gå opp til 40, 50 g om dagen?
vet ikke hva jeg skal spise da. får ikke til å spise "vanlig" mat. prøvde å smake på pizzabunnen til samboeren min fordi han syntes den var så god. fikk meg ikke til å gjøre det så tror det blir vanskelig å gå tilbake til normalt.
vil ikke, alt går jo så flott :)
Begynne å drikke melk igjen kanskje? hmm..

Nille sa for siden:

Du behøver ikke å begynne med mer karber (dvs det andre kaller å spise "normalt") mer enn 3-4 dager før du skal opereres. En operasjon er en stresssituasjon for kroppen og det samme er sårheling. Spis lite stivelse, men frukt og grønnsaker etter operasjonen og etter en ukestid kan du starte på lavkarbo på nytt.

Torkil sa for siden:

Hei
Her er jeg halt på linje med Nille. På sykehuset vil du uansett få glukose intravenøst i forbindelse med operasjonen ( full narkose) og da et det viktig at kroppen ikke er i ketose, da plutselig sukkertilførsel kan medføre forstyrrelser i væske og slatbalansen, spesiellt når det gis intravenøst.
Følg Nilles råd.
Vennlig Hilsen
Torkil

Nille sa for siden:

........Som hun har lært av Torkil ! :p Takk !

butikk86 sa for siden:

Tusen takk for svar :D

Iset sa for siden:

Men hva om man må hasteopereres og er i ketose?? Noen som kan gi meg et skikkelig svar på dette? Folk blir jo redde for å havne i ulykker og slikt i tilfelle de må få intravenøst?

Vikki sa for siden:

Har tenkt på dette selv !
Kroppen min tåler veldig dårlig karbohydrater.( Har ikke spist sukker på flere år ) - Hva da om jeg får" sukkervann " intravenøst ?
Kroppen ville jo fått sjokk !!

jeef-micro sa for siden:

Er det liv om å gjøre så opererer de om du er i ketose eller ikke vil jeg tro...

Det er jo lettere å opprette balansen i kroppen etter en operasjon enn å vente to dager og at pasienten dør...

Er man i ketose og må hasteopereres så blir det gjort... mulig det krever litt ekstra etter operasjonen, men det vil jeg tro Torkil vet mer enn meg om...

Torkil sa for siden:

Hei
Før operasjonen måler man normalt blodets innhold av sukker og salter og justerer den intravenøse væsketilførsel etter det man finner.
For friske personer i ketose, er det neppe mer enn et akademisk problem, men har man hjerte- og/eller nyresvikt kan det oppstå problemer. Men slike personer bør kanskje ikke være i ketose i utgangspunktet.

Rekker man å si ifra om at man er i ketose før de skjærer en opp :o , bør det ikke være noe problem. Problemet kan være manglende kunnskap. Tips legene om at det kan være behov for ekstra salter, spesiellt hvis man tilfører ren glukose ( noe som er rett sjeldent)

Dette har aldri bekymret meg - selv om jeg måtte bli transportert bevisstløs til sykehus og operasjonsbord.

Vennlig Hilsen
Torkil :)

Dolsi sa for siden:

Dette har jeg også lurt på. Skal ha en operasjon i narkose i mai.
Godt man har dette forumet der man finner svar på det meste. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.