< Tilbake til oversikten

Alkohol på Atkins

#1

Zoë sa for siden:

Vi er igang med induksjonen og synes det går fint.
Eneste skjær i sjøen er at vi begge skal ut med kolleger i løpet av perioden....

Meg er det ikke så farlig med, for jeg kan godt ta en kveld på by`n og kun drikke farris ( selv om jeg hadde foretrukket litt rødvin :D ).

Mannen min derimot....
Gutta skal ut og feire en kollega som fyller år, og det skal FESTES!
Han kan ikke se for seg at han skal takke nei til alle rundene....

Jeg mener jeg har lest at ren sprit ikke inneholder karbohydrater.
Kan det stemme?

Vil det i tilfelle si at han kan ta noen gin tonic uten å ødelegge kuren fullstendig?

Vi har bare 3 dager igjen på induksjonen når han skal ut - men vi vil jo helst gjøre dette på ordentlig vis.

Blir veldig glad om noen kan svare!:)


#2

MHM sa for siden:

Nå vet ikke jeg hva Atkins eller Atkinser vil svare, men jeg holder meg da godt inne i ketosen med både rødvin og sprit blandet med f.eks. Sprite light. Også tørr hvitvin, cognac og wisky virker blodsukkersenkende. Mens vanlig hvitvin, likør, øl, lettøl, alkoholfritt øl, drinker og rusbrus går svært dårlig.

Apropo: I en halv liter Cola er det 25 sukkerbiter. I en halv liter rusbrus er det 50 sukkerbiter..... :eek:


#3

Nille sa for siden:

Å vin ja !! Det er greitt på Atkins vedvarende. Både rød og hvit. Og sprit, dvs. gin, vodka etc. (MHM har gitt et veldig godt svar der, spesielt det med blodsukkeret som er veldig viktig.)

For spiten sin del bør man bruke blandevann uten sukker. Dessverre tror jeg ikke det finnes light tonic.... Vet jeg har fått det i England, men her ser de rart på meg når jeg spør !

Hvitvin inneholder 2.9 karber pr dl, rødvin 2.5 pr dl. Sprit 0 !!
Likør 32,4 karber pr dl..

Det eneste dere må være klar over er at kroppen vil forbrenne alkoholen først. Det betyr at den imens den brenner alkohol IKKE brenner fett. Du kan fremdeles være i ketose, men det betyr som regel at alkohol "tørker" ut vannet i kroppen. Du er altså i ketose fordi du har for lite vann i kroppen, dvs. stixen blir lilla fordi du har drukket for LITE vann..... hm.... det hørtes krøkkete ut, men håper du skjønner hva jeg mener. Leste i et av forumene at det tar et par dager for kroppen å "snu" til fettforbrenning igjen etter alkoholinntak, men det er vel forskjellig fra person til person og selvfølgelig etter hvor mye man drikker...... !! Atkins forklarer det godt her og
her

Kos dere ute dere ! :)
Et godt råd er å drikke et stort glass vann for hvert glass vin du drikker..... da skal du ikke få vondt i hue etterpå ....:o


#4

Zoë sa for siden:

Er det sukker i tonic??

Trodde det var som farris, jeg....


#5

MHM sa for siden:

Er nok sukker i den ja.... Akkurat som det er i soda (?) og russchian og andre type blandevann.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.