leil sa for siden:
[RIGHT]:confused: Ser det blir henvist til liste over lavkarboressurser, men hvor store eller små) skal verdiene være for at de er regnet som egnet? [/RIGHT]
leil sa for siden:
[RIGHT]:confused: Ser det blir henvist til liste over lavkarboressurser, men hvor store eller små) skal verdiene være for at de er regnet som egnet? [/RIGHT]
Nille sa for siden:
Forstår ikke helt hva du mener ?
Hvilke verdier og egnet som hva ? :wacko: Mener du karbohydrat nivå ? I tilfelle for hvilken filosofi ?
[color=purple][/color]
Men HER er de iallefall !
:D
leil sa for siden:
I den store matvaretabellen står de fleste matvarer listet opp. Hvordan ser jeg hvilke matvarer som har høy eller lav GI? Hvordan kan jeg se om jeg skal velge H-Melk fremfor skummet f.eks? Vet ikke om jeg fikk forklart meg ordentlig. Som du skjønner er jeg "fersk." Det jeg vet er at jeg holder meg unna pasta, hvitt brød eller brød i det hele tatt, ris og sukker.
Tok også ut ei liste fra "iform.no" som viser GI. Skjønner ikke helt den heller jeg da... Det står jo greit hva som har høy og lav GI, men bak hvert produkt står det oppført to verdier. Hva indikerer de ulikie?
Fint om noen kan hjele meg.
Fjonken sa for siden:
Står ikke det forklart i Lindbergboka da? Skal du følge en bestemt kostfilosofi er det viktig å lese boka skikkelig først.
Summer sa for siden:
Var det denne du tenkte på?
leil sa for siden:
Ja, det var denne.
Summer sa for siden:
Den du lette etter?Trolljenta sa for siden:
Følger du noen filosofi?
Svaret vil avhenge av det. Lindberg sier skummet melk og legger mer vekt på å få fettet fra andre kilder. Andre filosofier ville sikkert valgt h-melk for å få mest fett.
GI over 55 er høy, 35-55 middels og under 35 lav, men ikke heng deg opp i disse verdiene. En matvare med høy GI og lite karbohydrater er bedre enn en matvare med høy GI og mye karbohydrater. Dette forholdet mellom glykemisk indeks og mengden karbohydrater kalles glykemisk belastning.
Jeg aner ikke GI, hvor mye karbohydrater eller GB på noe av det jeg spiser, men jeg vet at sukker, fint brød og poteter holder jeg meg unna.
Fjonken sa for siden:
Det der GI-greiene virker så komplisert at Fjonken ikke engang orker å se nærmere på det. Dere Lindbergere flyr dere rundt med GI-lista i starten eller? Jeg løp rundt med Aktins karboteller på innelomma i starten og var nok et underlig syn der jeg stod og leste i butikkene..
Trolljenta sa for siden:
Det er ikke så veldig komplisert. Hele poenget med det er at det er forskjell på hvor mye blodsukkeret ditt stiger om du spiser 10 gram karbo fra sjokolade (sukker) og 10 gram karbo fra grønnsaker.
Jeg løper ikke rundt med en eneste liste.. Jeg vet ca hvor mye kjøtt jeg skal spise til et måltid (eks 150 gram kylling) eller hvor mange egg jeg må spise til et måltid.. Vet hvor mye fett jeg må spise til hvert måltid. Grønnsaker og salat spiser jeg så mye jeg vil av.
Nille sa for siden:
:rolleyes:
:ja: det var jo den jeg posta her 27/3 jo !!
Men HER er de iallefall !Følger du ikke med eller Lise :p ;)
Har forresten aldri brukt en GI tabell i hele mitt liv, men er man "opplært" på Atkins tillatte matvareliste er det jo bare lav GI mat & grønnsaker der uansett. Ikke vits i å komplisere det da. Men jeg ser klart nødvendigheten av slikt for nybegynnere. Det finnes en del på nettet
Lindberg sin (trykk på åpne GI liste) er grei.
[color=purple][/color]
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.