< Tilbake til oversikten

Transfett, kan jeg få en oppklaring en gang for alle?

#1

Iset sa for siden:

Det diskuteres om transfett inne på NM akkurat nå, og der sies det at i alle norske margariner er transfettet fjernet, så det er helt fint å bruke dem. Jeg har jo lest noe lignende selv, men er virkelig ALT transfettet fjernet? Oog er de nå like sunne som smør? Det tviler jeg på, men men.

Er det noen som kan skrive litt om det? Om herdet fett/transfett =det samme? Jeg trodde jeg visste mye om det, men der måtte jeg visst tro om igjen :blæh:


#2

Nooria sa for siden:

Jeg er også spent på om noen har noe fornuftig å opplyse oss andre med her :confused:


#3

Iset sa for siden:

"Det er ikke mettet fett, men likevel ikke sundt for oss" :ler:

Men takk for linken, skal lese skikkelig gjennom den nå:)


#4

Kristian sa for siden:

Hydrogenert er det samme som herdet fett og det er det samme som transfett. Greit å vite når en skal sjekke innholdsfortegnelsen. Men altså, kjeks, kaker og suppeposer kan inneholde transfett.

Mulig at margarin er blitt bedre men margarin inneholder fortsatt mer umetta fett enn smør og derfor ikke like sunt til steking. Varmebehandling av umetta fett er jo herding av fett.


#5

Iset sa for siden:

Takk for svar:) Jeg har lurt lenge på det med margarinene, siden de sier alt transfettet nå er borte. Men det med stekingen er jo en fare i seg selv ja. Uansett så har jeg ikke behov for å bruke margarin, når smør jo er såå mye bedre:)


#6

Begod sa for siden:

Det står en del om transfett i Mat og Helse.

Hvis ikke hukomelsen har sviktet meg så er det omentrent slik:

Det er forbudt å selge matvarer( eller var det bare margarin) med over 2% transfett i Norge.

Unntaket er fabrikerte bakervarer som har fått dispensasjon og kan inneholde opptill 40 - 50 % transfettsyrer.

Transfettsyrer i meieriprodukter som meieri smør er ikke helseskadelig ,men faktisk sunne.

Margarin bør vi unngå uansett , siden det er varmebehandlet slik at fettsyrene er skadet.


#7

Iset sa for siden:

Ok takk for svar. Det var nemlig det de diskuterte der inne, at margarin ikke var skadelig lenger fordi transfettet var borte..


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.