< Tilbake til oversikten

Hva er din potet?

Miroslav sa for siden:

Poteten har jo en slags stilling som libro i vanlig norsk kjoekken, den lille rotfrukten som passer til alt. Naa er dagene talte for poteten for min del, i steden er det en ny spiller som har tatt over potetrollen, nemlig egg.

Jeg synes egg passer bra til massevis av varianter, men synes det blir litt vel mye aa skulel ha egg hele tiden. Saa da er spoersmaalet til dere der ute, hva er det dere bruker som ikke inneholder karbohydrater, gir bra med fett og passer til alle slags maaltider?

Nille sa for siden:

Har aldri likt eller spist poteter jeg. Ikke ris heller. Pasta var det jeg savnet mest, - men nå smaker ikke den noe heller. Grønnsaker derimot, - GRØNNSAKER i alle farger og fasonger. I salater, kokte og stekte, gratinerte og fløtestuede. Jeg spiser lite eller ingen rotgrønnsaker (utenom kålrabi/kålrabistappe av og til - fordi den har mye karber). Er heldig som har Rogalands beste jordbruksdistrikter (inkl. økologisk landbruk) rett uttafor døra. Om sommeren kjøper vi ofte direkte på gårdene.
[color=purple][/color]
Det er bare fantasien som setter grenser !

Summer sa for siden:

Samme som Nille her. Jeg spiser grønnsaker i mye større mengder enn før, og i forskjellige varianter. Også noen ganger sper jeg på med litt naturris.

Huldr sa for siden:

Det jeg kaller min potet er det jeg kan ha til all slags mat i stdet for potet... og da blir det broccoli :)

jankph sa for siden:

Ditti, Scilla. MIn potet er broccoli og mitt eple er rød paprika, det er nammenam det, synes nå jeg da.
Jan.

Nena sa for siden:

Slutter meg til Scilla og jankph - broccoli - i mange varianter, men ofte som mos med hvitløk, selleri, fløte og smør - mmmmm...:sikle:.....

Fjonken sa for siden:

Planken min har blitt salsa, av alle ting. Men det er jo grønnsaker det også. Duger til sånt som jeg liker. Ellers går det mye i guactamole. Hjemmelaget selvfølgelig og kan brukes til alt fra smakstilsettning, sausebasis, til dressing og dipp. Ellers kan jeg ikke leve uten Aktins QQ. Det er vel mitt svar på poteten i den litt søtere delen av kostholdet.

Siljevanilje sa for siden:

min potet er både brokkoli og egg. multi potet :)

sirimor sa for siden:

Bruker brokkoli til det meste

ssskaldeman sa for siden:

Så äter jag ofta broccoli själv. Ibland mixar jag med avocado.

Annars gör jag en hel del ratatouille. Fräser lök i olivolja och matar på med hyfsat säkra grönsaker. Squash, rättika, paprika, vitlök, tomat eller vad jag nu har hemma. Gärna några pepparfrukter också.

Jag äter sällan grönsaker under dagen, men till middagen blir det ofta ett lass. Vanlig sallad förstärkt med feta och avocado, eller ratatouille, eller broccoli kokt i smör, eller mixad broccoli. Dessutom äter jag ganska mycket oliver, helst sådana som ligger i olja.

När jag vill gå upp i vikt blir det ofta en rotfruktslåda. När jag vill gå ner i vikt är jag sparsam även med säkra grönsaker. Efter ett tag lär man sig hur man kan balansera vikten nära nog på hektot.

Sten Sture

Melania sa for siden:

Blomkål! (gratinert, kokt, blomkål purre)

Og idag fant jeg ut at spinat også er en flott erstattning.

(ellers så er nok pasta min store favoritt, men det har jeg ikke spist på lenge nå )

Theronus sa for siden:

Jeg bruker broccoli

millah sa for siden:

Nå kjører jeg ikke helt potetfritt, men jeg har funnet ut at linsestuing er tingen sånn til middagen. Eller bønner.

Å, ja: Kikerter er en favoritt! :D

Ellers har jeg en annen planke, jeg spiser en boks makrell i tomat nesten hver morgen... Eller sardiner i olivenolje. Nam.

ssskaldeman sa for siden:

Kikärter är gott. Tyvärr fungerar det inte för mig. Inte bönor eller linser heller. Men jag tillhör dem som är allra mest karbohydratkänsliga. Därför måste jag vara extra strikt. Du kan tydligen vara mer liberal och då bör du fortsätta som du gör. Ju liberalare man kan vara, desto enklare blir vardagen.

Makrill i tomatsås åt jag massor av under min viktminskning. Visst finns det karbohydrater i tomatsåsen, men det struntade jag i. Makrill är billig, god och nyttig mat!

Sten Sture

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.