ssskaldeman sa for siden:
Ni vet väl alla att vi behöver antioxidanter för att bekämpa fria radikaler. Vi behöver frukt och grönt. Det säger ju alla “hälsovetare”. Jag tror inte ett dugg på detta.
Äter man skräpmat, margariner och kolhydrater, så utsätts kjroppen för en oxidativ stress (fria radikaler). Då behöver man nog ett botemedel mot detta. Men hur är det för den som mest lever på naturliga, animaliska fetter och på protein?
Under helgen mötte jag en massa läkare. En professor mätte oxidativ stress hos oss. Det visade sig att jag och en svensk författare som äter som jag hade väsentligt bättre värden än det övriga gänget. Vi hade helt enkelt väldigt lite fria radikaler i blodet.
Förklaring:
Då man mäter oxidativ stress mäter man fria radikaler ( lipidradikaler i detta fall) i blodet. För mycket fria radikaler är inte bra de kan ställa till med allehanda trassel i kroppen. Den som huvudsakligen lever på naturligt fett och protein får väldigt lite fria radikaler i blodet och behöver väldigt lite antioxidanter. (Gå och bada, Paulun!) Detta visste jag med mitt sunda förnuft, men det är kul att få papper på att det fungerar så i praktiken också.
Sten Sture
PS
Professorn var förvånad. Som vanligt vet vetenskapen ingenting om hur en människa som lever på naturlig kost fungerar. Människans naturliga kost anses ohälsosam och därför studeras den inte.