Ja, det kan jo være en idè, men problemet kommer jo med en gang en ser på hvem som skal bestemme hva som er sunt og usunt. Er det poteten eller meierismøret som skal skattelegges?
Jeg synes i utgangspunktet at det er en god idè, men at man ikke skal angripe mat, men snacks. Skattelegg tungt på chips, kjeks, og egentlig alt som er raffinert, næringstomt, og sukkerholdig.
Etter det jeg har lest om saken så er det desverre ikke sånn det sannsynligvis blir. Myndighetene ser ut til å stile mot all usunn mat. Usunn i tradisjonell forstand. Det vil bety at de fleste av våre sunneste matvarer blir dyrere. Sånt som kremfløte, meierismør, seterrømme, helfeit ost, koteletter med fettrand, feit familiedeig. Og dette er sikkert bare første tiltak. Jeg viser til røykeloven og hvordan den gradvis ble innstrammet. Det blir sannsynligvis noe slikt med feitholdig mat også. Først bruker de prispolitikk for å tvinge folk over på magrere kost. Så fjerner de produktene en eller en. Produsentene vil merke en nedgang i kjøp av de feteste produktene og dermed blir de mindre lønnsomme og ergo vil de til slutt forsvinne. Dersom ingen protesterer da. Det er jo nettopp det vi må gjøre ellers vil også vi bli tvunget over på et lavkalorikosthold som langt i fra er sunt.
Det er jo flott at staten engasjerer seg og setter søkelyset på usunn mat, men da må de forstå at usunn mat ikke er usunn i alle leire. Definisjonen på usunn mat må gå på produkter som er en blanding av karber og fett. Den kombinasjonen er vi alle enige om er usunn. Så chips, sjokolade og slikt kan med fordel bli dyrere. DET er SUNN tankegang, men å gjøre det samme med fettet.. det er høl i huet!
Særlig fordi at de som bestemmer hva som er sunt vil at vi skal leve på lettprodukter. Så lenge ikke prisen på hele og rene matvarer går opp så er jeg fornøyd.
...ellers refererer jeg bare til signaturen min. ;)
Tror jeg skal melde meg som frivillig 'bestemmer' til dette prosjektet. Og kreve klekkelig betalt selvfølgelig!:cool:
Jeg mener følgende matvarer bør skattelegges (bare utdrag av lista mi da selvfølgelig - hvis ikke kan jo en av dere 'kuppe stillingen' og det vil jeg ikke :lol: )
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.