< Tilbake til oversikten

Finnes det trygg mat lenger ...

Nille sa for siden:

Nei, det er farlig å leve. Det finnes bare en eneste garanti, og det er at du helt sikkert dør av det.
[color=purple][/color]
Som jeg alltid har sagt; Ser du lyset i enden av tunnellen er det sikkert bare toget som kommer !!
[color=purple][/color]
:o

Huldr sa for siden:

Morsomt skrevet. Det skumle er at det er sant...

Satt akkurat i går og lurte på om jeg skulle starte en tråd på dette. Det er jo et reellt problem! En venninne av meg vet ikke hva hun skal spise lenger, og har omtrent sluttet å spise kjøtt.

Selv har jeg ikke spist så mye laks i det siste. Jeg visste fra før at det var tungmetaller i laksen, og tatt forholdsregler om å ikke spise det mer enn en gang i uka.

Men etter avsløringene av at produsentene tilsetter nitrittsalt, og at de forer fisken med fôr inneholdende tungmetaller, som KUNNE vært renset bort for en billig penge... Da har jeg (ubevisst) valgt bort laks. Det frister bare ikke.

Samme med kjøttdeig. Jeg vet at det er trygt å spise kjøttdeig hvis man steker den godt og har god hygiene, og jeg har spist kjøttdeig etter E.coli-saken, men nå får jeg meg ikke til å kjøpe det lenger. Har ikke lyst på det, rett og slett... Det skal faktisk ikke være tarmbakterier i mat!!

Det er jo helt sykt da... at vi forurenser maten, livsgrunnlaget vårt - for å å spare penger på produksjonen så maten kan bli billig.

themonk sa for siden:

Nei, det er nok mye dårlig mat ute å går...

..men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så mange som kaster kjøttdeigen for tida. Er det ingen som pleier å steike den før de spiser den? Det er jo trist at noen mater en ett-åring med biff tartar, men det stopper ikke meg fra å ha kjøttdeig til middag. :p

Huldr sa for siden:

Jeg føler meg i grunnen trygg på den kjøttdeigen jeg, men det er noe med den psykologiske effekten... :cool:

Jeg pleide ikke å være så nøye med å steke hamburgerne mine tvers igjennom før - men der kommer jeg til å være strengere fremover.

Men nå er det jo spekepølse som er i søkelyset... :rolleyes:

Eva sa for siden:

Jeg priser mig lykkelig for at der findes et begrep som heter vegetar-/veganermat. Alt det som har skjedd i det siste har atter vekket min grønne tann til live. I kveld skal jeg ha Fløtepoteter. Setter inn en oppskrift selvom det kanskje er litt fy her.:o

Fløtepoteter:
Kokte poteter skjæres i skiver i et ildfast fat.
Dryss over rosmarin.
Hell en blanding af 1,5 dl grønnsaksbouillon og 2 dl kokosmelk over.
Dryss med rund hånd sesamfrø over.
Stekes i ovnen ved 200 grader ca 15 min til det bobler og overfladen er sprød og gyllen.

themonk sa for siden:

Vegetarmaten er jo ikke noe bedre den. :p Masse bakterier og sprøytemidler og hele pakka.

Det eneste trygge er ihjelkokte hjemmedyrkede grønnsaker. :rolleyes:

Eva sa for siden:

Javist er det mye skitt også i grønnsaker, men da slett ikke av samme kaliber som samonella og E-coli!;)

themonk sa for siden:

Det er riktig...

I Egypt må man forresten vaske alle grønnsaker i varmt såpevann for ikke å bli dårlig. Det høres ikke så godt ut.:)

Fjonken sa for siden:

Kan nok lure masse rart på både gulrot og poteten. I Norge sprer man ku-,gris-og hønsemøkk utover jordene. Og opp at det henter vi mat. Så er man litt slurven med veggisforet kan man få både kokker og samonella derfra også.

Iset sa for siden:

Men det er jo bra gjødsling (uansett hvor ekkelt det høres ut), er det ikke? Har iallefall alltid trodd det.
Mmmm, vet jeg høres helt syk ut nå, men jeg elsker drittlukta om våren. Det er et av de aller første tegnene på at NÅ er våren virkelig her!! :love:

Kristian sa for siden:

Jo, det er riktig det Iset. naturgjødsel inneholder langt flere mineraler enn kunstgjødsel og dermed så inneholder også grønnsakene av naturgjødsel mye mer mineraler.

Fjonken sa for siden:

Joda.. beste gjødsel som finnes.. men det forder at forbruker vasker grønnsakene godt før de fortæres. Ikke alle som gjør det nemlig.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.