< Tilbake til oversikten

Litt matlei....... Er det noen som har en "godtedag"?

Lining sa for siden:

Hei!

Har vært flink et par mnd nå, klart å gå ned 3 kg. De sitter litt godt fast, klarer ikke gå ned på annet vis så sånn sett er jeg fornøyd. Har ikke lest noen av bøkene enda og levd mer eller mindre på følgende meny:

• Frokost: omelett:2 egg, dæsj fløte, smårett bacon ( el skinke ) og ost

• Lunch: kyllinglår / kotelett salat ( isbergsalat,arguk,tomat og fetaost) dæsj creme frache. ( Har en teskje med gresk salatdressing pulver i den for litt smak)

• Middag: Litt mer variasjon: Laksefilet/kyllingfilet/kotelett/omelett. Blandet salat med rømme el. Brokkoli granteng med skinke og salat eller andre grønnsaker.

• kvleds: Skjelden noe store måltider, litt ost eller annet pålegg.

Mellom lunch og middag så blir det rester av lunchen.

Drikker mye vann, av og til cola light bare for å få litt.

Syns ukene går veldig greit, er litt lei omelett da men er redd for å begynne å gå opp igjen. Helgene skulle jeg ønske litt mer rom for "kos", kan man kombinere lavkarbo med en "spisedag"? Altså unne seg noen glass rødvin, litt sjokolade litt chips etc. Kan man "spare" inn karboene i uken og skeie litt ut en dag i helgen?

Skal finne noen oppskrifter på forumet her på alternative frokoster etc slik at jeg får litt variasjon.

Sist søndag spiste jeg en liten "brownie" i kaffe besøk, mandagen glapp pittelitt også da eldste jenten kom hjem fra etterskolen jobben sin på bakeri med napoleons kake. Ja og det resulterte i at vekten stod stille eller hoppet opp noen hundrede gram. Jeg tror kroppen min tviholder på fettet og går veldig sakte ned. Men så lenge det går ned så er jo det positivt. Nå skal jeg kun ha 4-5 kg til før jeg er fornøyd og kan konsentrere om å stabilisere vekten.

Hvilke bøker anbefaler dere?

Helene sa for siden:

Røvin er ikke det verste du kan drikke, er ikke SÅ mye karbo i det.

Bacon chips laget av ekte bacon kan være godt i helgene :ja: det er ca 2 karb per 100g i de.

og så finnest det sukkerfri sjokolade, og 70% mørk sjokolade.

Kan være mange grunner til at du ikke gå så fort ned i vekt som du ønsker. Siden du har så lite igjen til målet kan det være kroppen rett og slett er fornøyd snart og ikke vil gå ned mer. Enkelte kropper vil rett og slett ikke være helt "tynne"

Jeg gikk ned fort i begynnelsen, men når jeg kom til de siste 3-5 kg sto det helt i ro. jeg ga opp... og så gikk jeg opp igjen masse :(

så ikke gi opp!!

For noen passer det heller ikke med alt for få karber. at linberg passer bedre for de.

Når du sitter fast på denne måten kan det være lurt å faktisk lese Atkins boken siden du følger hans filosofi. følger du den og nei listene hans kan det være ting løsner.

Lykke til!!

(og dere andre må arrestere meg om jeg har sagt noe som ikke stemmer her :p)

Georgine sa for siden:

I dag er det lørdag og godtedag.. Jeg har en Atkins-bar liggende i kjøleskapet og tennene går nesten i vann mens jeg venter på at klokken skal bli 18 :o

Nille sa for siden:

:nei: dessverre, det er ikke slik det funker. Du kan ikke spare karber og bruke alle på en gang !! Du kan godt ta et glass vin eller to, men da forbrenner kroppen alkoholen før den forbrenner fettet og det kan bety at du ikke går ned noe den uka. Det er vi flere som har erfart her inne ! Men tar du det med i beregningen er det ikke noe problem.
[color=purple][/color]
Sjokolade og chips kan du bare glemme om du går på Atkins og har et seriøst ønske om gå ned. Da ødelegger du hele balansen og det kan ta enn uke eller fler før du kommer igang igjen. Det er forskjell på folk, og noen tåler det fint. De fleste gjør det IKKE ! Kan ikke anbefales.
[color=purple][/color]

:ja: det er vi flere om. Det føles urettferdig at noen går ned fort og kan spise både det ene og det andre uten problem, mens noen ikke tåler noe slinger i valsen før det stopper opp og i verste fall blir stående stille lenge !
Jeg kunne ikke engang SE på et kakestykke jeg, uten at vekta gikk opp - føltes det som ! Og slik er det enda. Jeg var i stor middag forrige uke. Drakk noen glass med vin og spise hjemmelaget karamellpudding til dessert. Straff ?? Oh yes ! Vekta gikk opp - og kroppen var uggen i flere dager etterpå ! :(
[color=#800080][/color]
Hvis du MÅ ha noe søtt, så er det bedre med en rute 70, 75 eller 85% sjokolade. men klarer du ikke å stoppe ved en rute eller to (10-20 gram) er det bedre å lavære og heller ta en Atkins bar. En gang i uka er OK, men hver dag er ikke lurt. Mange opplever stagnasjon om de spiser mye barer og. Du kan lage deg gele eller fromasj (se oppskrifter her i forumet) eller kjøp frosne bær (uten sukker) og spis dem (tinte) med en klatt pisket kremfløte på.
[color=#800080][/color]

[color=purple][/color]
[color=purple][/color]

Summer sa for siden:

Signerer Nille. :)

BobBob sa for siden:

Hadde en godtedag i går jeg.. Delte kyllingfiler i to, tok hvitløksost inni og surret spekeskinke utenpå. Stekte det i pannen litt og hadde de i ovnen i ca 10 minutter etterpå. Fantastisk godt og lite karbo. ;) Ingen vits å skeie ut med karbo greier når man kan skeie ut med proteiner :D

BobBob sa for siden:

Dette høres forferdelig ut. :( Jeg har vært heldig og ikke hatt problemer med å kunne drikke vin og en ultraøl eller tre. Uten det hadde jeg nok ikke overlevd dette. Maten og snacksen klarer jeg meg uten men man må jo kunne drikke og feste litt i ny og ne.. :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.