Jeg hadde uflaks forrge helg og ble realt dårlig, den typen syk som gjør at man mister utrolig mye væske og ikke greier å spise noe. Dette stod på i 4 dager og i den perioden spiste jeg nesten ingenting (kanskje to porsjoner kyllingsuppe med nudler, noe av det eneste som tolereres når magen er vranglås). Mer kritisk, jeg greide ikke drikke vann, det kom i retur nesten med en gang. Jeg tok derimot til meg endel Sprite som gikk tålelig bra. Uten annen tilgang på energi var det sikkert ikke så dumt med energirik drikke...
Problemet var selvsagt at 4 dager på Sprite ikke er kompatibelt med det kostholdet jeg forsøker å holde meg til, og ganske riktig, når jeg endelig kom meg til hektene og begynte å spise fettrikt og karbohydratfritt så kom hodepinen og slappheten med en gang. I dag tidlig var jeg iskald, slapp og nedfor. Endel av disse symptomene forsvant etter lunsj, men hodepinen henger i fremdeles.
Nå har jeg nettop spist middag (bacon med litt broccoli, egg og ost) i en passe porsjon, og jeg kjenner endelig at kroppen nærmest maler av velvære. Det er utrolig deilig å være tilbake på skikkelig kosthold, men igjen har jeg fått meg en skikkelig tankevekker. Sukker er (ihvertfall for meg) nesten som gift, jeg blir sur av å tenke på hvor lenge jeg har stappet meg med sukkermat og på alle dem som gjør det hver dag når de sikkert hadde hett det mye bedre uten, og jeg blir sur av at tilnærmet rent sukker selges som helsekost uten at noen kastes i fengsel for å selge slikt skrap.
Meget interessante observasjoner det der, og jeg har selv erfart tilsvarende etter at jeg skeiet ut med litt bløtkake og annet snop i selskap nå nylig. Sukkersuget og hodepinen meldte seg straks jeg var tilbake på lavkarbo-kosthold igjen, så det er så sant så sant det som Wasa sier i reklamen sin: 'Du blir hva du spiser' Det gjelder ikke bare fiber, for det er jo det Wasa tenker på, men i alle høyeste grad også sukker.
Ha en fin helg over there...skulle gjerne vært tilbake en tur.
Jan.
Jeg har også gjort samme erfaring. Sukker er helt grusomt for kroppen. Nå har jeg i alle fall ingen mulighet til å gå tilbake til et "normalt" kosthold. Hver gang jeg dytter i meg sukker blir jeg slapp, oppblåst, urolig og skjelven, og får noe voldsomt med cravings. Tenke seg til å skulle leve på dette dag ut og dag inn.
For bare noen få år siden drakk jeg cola hver eneste dag, spiste loff fra morgen til kveld. Stakkars meg. :rolleyes:
Ikke uventet har denne sukkerorgien ogsaa foert til at jeg ikke lenger gaar ned i vekt, men har naadd det fryktede plataaet.
Vel vel, naa som jeg er tilbake i folden er jeg ikke veldig bekymret, har stor tro paa at kroppen vil finne tilbake til rytmen snart og fortsette aa kvitte seg med fett. Jeg synes det er paafallende at jeg fremeles blir fortere sulten en foer kjempesprekken og at jeg blir saa kald i kroppen om morgenen. Her trengs tydligvis enda mere fett.
Om jeg spiser sukkerholdig mat/varer står vekta garantert stille i en uke.... :( I tillegg til at jeg er urven i kroppen et par dager etterpå. Når jeg er på vedlikehold gjør det ikke noe med manglende vekttap, men å føle seg fyllesjuk etter å ha spist er ikke noe særlig nei !
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.