< Tilbake til oversikten

Beef Jerky

Flax sa for siden:

Har fått låne en tørkemaskin for tørking av grønt og kjøtt, men det er bare oppskrifter på tørking av grønnsaker som følger med. Er det noen som har eksperimentert med tørking av kjøtt? Oppskrifter jeg finner på nettet .com inneholder ofte søte sauser eller sukker. Har du en god oppskrift som er sunn og god, samt kan du si noe om grader og tid i tørka blir jeg veldig glad.:) Hva slags kjøtt skal/kan jeg bruke?

Bolla Piggsvin sa for siden:

Jeg har bare tørket kjøtt i stekeovnen på komfyren, men det blir vel det samme. Indrefilet, enten av okse eller svin, er det aller beste, men bare kjøttet ikke er altfor seigt. går det meste bra. Skjær det i syltynne skiver mens det er halvfrossent, det er lettest. Jeg krydrer vanligvis ikke i det hele tatt, men litt salt og evt. pepper vil kanskje smake godt. 50 grader med stekeovnsdøren åpen, over natten, har jeg hatt som tommelfingerregel. Men du må kjenne på kjøttet om det er ferdig, jeg liker det best helt tørt, så det blir sprøtt. Lammekjøtt har jeg ikke prøvd, men det er sikkert helt utmerket, det også. Og da tenker jeg meg at hvitløk og urter som rosmarin og timian ville smake godt... :rolleyes:

Aadi sa for siden:

Så Beef Jerky i butikken i dag....

Hva bruker dere det til? Snacks?

Flax sa for siden:

I all hovedsak så er det snacks ja, men det metter også ganske bra når det sveller i magen. Fra gammelt av så var dette mat som var lett i vekt å ta med seg på tur, cowboys og andre som ikke så sivilisasjonen på stund bruker og brukte dette mye. For meg er det bare en snack og en godbit når jeg er fysen.:p

Sturemmt sa for siden:

Noen som har peiling på hvor jeg kan finne dette i Bergen?

Flax sa for siden:

Har sett det på Deli De Luca forretninger i Oslo, er de i Bergen også finner du det nok der.

Sturemmt sa for siden:

Har aldri hørt om den kjeden før. Men er jo godt mulig det finnes her likevel... hehe...

Lulla sa for siden:

7 Eleven fører det.

Sturemmt sa for siden:

Hva er det egentlig dette inneholder? Jeg fant det i butikken i dag, og så at det var 16% karber??

Nille sa for siden:

Det er egentlig bare tørket kjøtt, og om det er 16% karber (vil det si 16 gram karber pr 100 gram ??) så er det nok tilsatt krydder eller noe med sukker i. Syns det er litt mye på en lavkarbo diett.........

Sturemmt sa for siden:

Jepp, det inneholdt 16g pr 100g. Og posene var på 25g, altså 4 karber pr. pose.

Nille sa for siden:

En liten pose kan du vel tillate deg om du klarer å stoppe der !
4 karber er jo ikke all verden.... Kommer an på hvor i prosessen du er.

Sturemmt sa for siden:

Jada, er jo ikke noe problem å spise en sånn pose, men cluet var at jeg skulle finne noe som jeg kunne bruke som lunsj, og da er jo ikke akkurat 25 gram så mye mat over en 8-timers skoledag.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.