Vi er midt i kjøkken oppussing, og vi er sikkert ikke ferdig på minst 2 uker til. I dag er komfyren koblet av, og vår eneste måte å tilberede mat på nå er i microbølgeovn.
Jeg trenger sårt noen forslag til hva vi kan lage for jeg tror vi raskt kan bli lei av grillkylling, fiskekaker, pølser og potetmos (barna, jeg spiser bare lavkarbo)
Dette var mat til barna du skulle ha ikke sant? Ikke lavkarbomat?
Mitt beste råd er at du skaffer deg en kokebok for mikrobølgeovn. Kan hende det fulgte med en slik en da du kjøpte mikron. Og med en sånn i henda kan du faktisk lage det meste. Alt fra fisk til kjøtt til sauser og gratenger. De siste avhenger av om du har stekefunksjon på mikron din da. Men i utgangspunket kan du lage utrolig mye god mat i en mikro.
Ellers kan jeg jo nevne at du kan varme opp diverse ferdige varer som kjøttkaker, lasagn, pytt i panne o.l. Du kan koke potet og grønnsaker og mikse sammen posesauser. Du kan også koke pasta. Men det tar litt tid. Det finnes ferdige pastasauser med kjøttdeig i så det er jo bare å varme opp. Mulighetene er mange. I nødsfall får du kjøpe fjordlandsmiddager til dem og varme de i mikron.
Pannekakene til Nille lages i mikro og kan endres med tilbehør i mange varianter.... Skal familien ha poteter her, så lager jeg e i mokroen, så det meste kan lages der ;)
Hva med skinkestek som er ferdigstekt? De finnes de. Litt salat ved siden av og du har et gromt lavkarbomåltid. Ellers kan jo lavkarbopølser kombineres på utallige måter. Kjøttboller kan du koke i mikron i en bolle med kraft. Fjordlandsmaten kan du dissekere og spise bare steika eller biffen eller hva det nå er med salat ved siden av. Laks kan du trekke i en bolle med vann på lav styrke. Det samme med all slags fisk faktisk. Ellers kan du jo kjøpe ferdige karbonader i delikatessen og varme disse. Har du stekefunksjon kan du greie å steke kjøtt i mikron, men ofte blir kjøttet veldig kokt altså. Mer kokt enn stekt. Du kan krispe bacon. Steke speilegg. Sleng egget på en tallerken og inn i mikron. ( Uten skall altså) Hele egg eksploderer i mikrobølgeovn. Koke grøt feks havregrøt.
Ellers har vi det geniale alternativet da å gå på besøk rundt middagstider... til svigers eller mor og far.. Eller rett og slett gå ut å spise. :)
Men egentlig burde du vel ha forberedt maten på forhånd. Laget porsjoner og fryst ned så du hadde egnet mat mens kjøkkenet er under renovering. En ide for andre som skal i gang med kjøkkenfornying. Planlegg på forhånd, det lønner seg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.