Jeg har pleid å ha en flaske Idun Party-dressing i huset. Grei å ha til f eks skolemat-salaten når jeg ikke gidder eller har tid å lage noe annet. Dessuten hører jeg til dem som liker dressing av Thousand-Island-lignende type... Burde jeg kanskje ikke si så høyt, men...
Den dressingen var ikke så ille på karboinnhold, men veldig vanskelig å få ut av flasken på slutten. Den var så tykk at de siste 3 centimetrene aldri ville ut.
Men da jeg kjøpte en ny flaske her om dagen, var den plutselig veldig lett å få ut av flasken. Flott, tenkte jeg. Helt til det slo meg at de må ha hatt mer vann i, og når de har mer vann i, blir det mindre fett, og blir det mindre fett, så blir det mer... HJELP!
Så da kikket jeg på innholdsfortegnelsen. Og sammenlignet med en gammel flaske. Og hva så jeg???
Idun Party-dressing, gammel type hadde bare omtrent 4,5 % karber og 52 % fett. Den nye har 8,8 % karber og 22 % fett... Og mye mindre protein også. (Har kastet den gamle flasken nå, husker ikke helt tallene.)
Det vil si at dette ikke er noe lettvint alternativ lenger. Men Matmesteren har en Selskapsdressing med 4,4 % karber og 44 % fett. Hvitløksdressingen deres har enda mindre karber. Så da blir det det som står i kjøleskapet til påkommende tilfeller.
Men at de ikke kunne skrive på etiketten at den var ny da? Det viser at man må fortsette å sjekke etikettene, selv om man tror man vet hva ting inneholder, for plutselig er det ikke det man tror det er i pakka!
Selv foretrekker jeg selskapsdressing fordi den står kjølig i butikken. I og med at den må stå kjølig så regner jeg med at den inneholder sunnere fett.:)
vi bruker hamburgerdressingen til husker ikke legger inn når jeg kommer hjem de har bare ca 5 karbohydrater i også. står som oftes ikke med de andre dressingne,
Pusekatt vbmenu_register("postmenu_150932", true);
Nytt Medlem
Medlem siden: Oct 2005
Alder: 30
<strong>Idun Hamburgerdressing</strong>
Jeg har vært fast kjøper av Idun Hamburgerdressing fordi den har inneholdt lite kh pr. 100 g (4,3) i forhold til de andre tilnærmet like variantene; thousand island og partydressing. I går skulle jeg kjøpe en flaske og så at etiketten var endret. Da jeg leste næringsinnholdet på baksiden oppdaget jeg til min store forskrekkelse at produktet nå inneholdt 12,5 kh pr. 100 g!
Jeg skrev en mail til Stabburet hvor jeg forhørte meg om denne endringen og fikk følgende svar i dag:
Vi har mottatt din henvendelse angående Idun Hamburgerdressing. Vi har
endret deklarasjon ved fettreduksjon. Produktet er ikke tilsatt mer sukker. Formålet med endringene var først og fremst å forbedre smaken. At vi i tillegg har klart å redusere fettinnholdet i salatdressingene er en svært positiv tilleggseffekt for de forbrukere som ønsker et sunnere kosthold.
Næringsstoffer gammel:
Energi | 2170 KJ (520 KCAL) | Fett 54,0 G | Protein 3,9 G | KH 4,3 G |
Næringstoffer ny:
Energi |1786 KJ (427 KCAL) | Fett 41,0 G | Protein 1.0 G |KH 12,5 G |
Jeg kjente at jeg ble skikkelig oppgitt når jeg fikk det svaret. "Ikke tilsatt mer sukker"? Nei, det er klart; kh-innholdet har jo bare økt 200 %!
Jeg får hamstre noen flasker av den gamle typen og etter det så mister de meg som kunde hvertfall. Men det spiller vel liten rolle, for i det samfunnet vi lever i; der majoriteten av befolkningen tror at fett er den store syndebukken, vil de nok få solgt flere flasker nå fordi de har redusert kaloriinnholdet :mad:
Klippet denne. Det skremmer meg at de påstår at formålet var å forbedre smaken - og at de nevner det som en "added bonus" at det ble redusert fettinnhold!
Men det går fram av Pusekatts innlegg at etiketten her var ny. Det var IKKE ny etikett på party-dressingen. Så hvordan skal man da kunne se at det er endret sammensetning?
Ja jeg liker dressing jeg også,men jeg er jammen glad jeg ikke har brukt Idun på mange år synes ikke den var noe god
Bruker stort sett Fader Martin Selskapsdressing
Den står ikke med de andre dressingene altid.. den står med salatene, eller andre steder i butikken.. Jeg kjøper den på drageset, men tror de har den på rimi og om jeg ikke tar helt feil. og andre butikker. ikke på rema hvertfall. Kansje meny?
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.