< Tilbake til oversikten

Kosttilskudd

#1

Zoë sa for siden:

I morgen starter jeg på Induksjonen - har fått med meg mannen min også, og vi gleder oss til å ta grep om kostholdet vårt!

Jeg lurer på dette med kosttilskudd.
Har ikke lyst til å ta en massevis med vitaminpiller hver dag.
Hvilke tilskudd er helt nødvendig?
Hvilke er det en fordel å ta? :confused:

Vel - ønsk oss lykke til! :D


#2

HP sa for siden:

Multivitamin uten jern + kalium og magnesium :)

Ellers er jo omega3 en fordel!

Lykke til! :)


#3

Zoë sa for siden:

Er det ikke jern i alle multivitamintabletter?


#4

HP sa for siden:

Vet ikke... står alle steder at det anbefales multitilskudd uten jern... :vetikke:

De selger med og uten i helsekost! :p


#5

Summer sa for siden:

Tror det har med å gjøre at det er ikke alle som skal ha/trenger jern, og at en kan få for mye jern. Derfor tilsettes det ikke i multitilskudd som er beregnet på alle. :)


#6

Summer sa for siden:

Så kjekt at dere er to sammen om det! Da går alt så mye lettere! :)
Men det kan være lurt å ta endel vitaminpiller.... Av den grunn at mange av oss har fått i oss altfor lite over lang tid... Maten inneholder ikke lenger de mengdene de gjorde, og kostholdet er heller ikke det det var... Sukker som store deler av kostholdet til veldig mange består av,- er en skikkelig vitamin og mineral-tyv...
Forøvrig er "daglig anbefalt dose" i Norge, kun minimummet for å unngå mangelsykdommer...
Poenget mitt er at dere kan bli kvitt endel plager og optimalisere effekten om dere tar vitaminer i tilleg for å hjelpe kroppen å balansere seg...:) Antioksidanter og vitaminer hjelper jo også kroppen å rense seg selv, og en oppnår gjerne raskere resultater...
Noen tanker fra meg.. Lykke til ! :)


#7

Begod sa for siden:

Med jern er for kvinner og uten jern er for menn.

Omega 3 , multivitamin 0g antioxydanter er et minimum av kosttilskudd man trenger.

Krom/magnesium og C- vitamin bør man også ha.


#8

Carbokiller sa for siden:

Ang jern. Man har funnet ut av mange, særlige menn har alt for store mengder av jern i lagrene sine. For mye jern kan føre til veldig mange plagsomme symptomer. Like mange som jernmangel!
Enkelte klinikkker bruker blodlating som en form for behandling for personer med høyt jernlager. Andre oppdager at de etter å ha gitt blod til blodbanken kan føle seg veldig mye bedre i lang, lang tid. Dette tror de har sammenheng med høyt jerninnhold i blodet.

Menn har ingen naturlig avgang av blod som menstruerende kvinner har og skal derfor generellt ikke ha jerntilskudd. Man kan med litt bedre samvittighet anbefale dette til kvinner som menstruerer. Imidertid er det ikke så sagt at alle kvinner skal ha jerntilskudd. Mange kvinner har såpass høyt jernnivå til tross for blødninger at de ikke skal ha jerntilskudd, og heller ikke vil ha godt av det. Tvert imot. Derfor bør man tenke seg om litt og sjekke jernnivå før man går hen å tar jerntilskudd.


#9

Kristian sa for siden:

Jeg har prøvd jernfri multivitamin men det funket ikke for meg, jeg føler meg mye bedre form når jeg bruker multivitamin med jern. Mineralene påvirker hverandre og multivitamin kan derfor virke negativt på jerninnholdet. Men har du for mye jern bør du selvsagt velge multivitamin uten jern. Hver enkelt må finne ut hva som er riktig for de.


Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.