Vi skal bygge på huset og hurra få helt nytt kjøkken. De siste dagene har jeg sittet mye å leita rundt på nettet etter det ultimale kjøkkenet, men jeg finner ingenting jeg liker. Har sett på drømmekjøkken, sigdal, HTH, Scandinavia kjøkken. Norema, Vårt kjøkken and you name it. Men hvor i heite er mitt drømmekjøkken? Ikke hos IKEA i allefall. Noen som har noen lure tips? Liker ikke det helt nakne, ei eller det amerikanske digre. Liker ikke overdådige bondekjøkken, men en mellomting mellom det tradisjonelle og det enkle.. Vanskelig.. Jess! Tar i mot alle tips og advarsler med takk.
Stramme linjer (det er det samme som er i reklamen til høyre, jeg synes det er finere i ikke helt hvitt)
Myke former (kansje for overdådig? Men jeg liker det lell. :D)
(Å, nå så jeg du hadde vært hos SIgdal, men jeg lar det stå likevel, for jeg likte ikke så masse der heller til å begynne med, men etter å ha sett mange ganger, så var det noe som skillte seg mer ut enn det andre).
Jeg har Drømmekjøkken, med helt glatte bjørkedører. Jeg er kjempefornøy med det!
Har du tenkt på om det skal være malt, eller tre farget. I tilfelle hvilken tresort liker du? Har du tenkt over hva salgs type benkeplate? ikke minst har budsjettet ditt begrensninger?
Jeg vil anbefale deg å prøve å finne noen i ditt distrikt som lager kjøkken. Som lager fra bunnen av altså. Da kan du nærmest tegne ditt eget kjøkken - og få det laget med akkurat den inndelingen du ønsker. Det gjør vi nå. Skal pusse opp en del i huset, blant annet kjøkkenet. Å få håndlaget kjøkken er faktisk mye billigere enn folk flest tror.
Vi skal ha det lyst og lettstelt, men ikke minimalistisk. Masse krummelurer er bare kriker og kroker hvor fett og søl samler seg. Min tid med tannbørstevask SKAL være over. Jeg har skrubba diverse kjøkken gjennom livet og jeg vil definitivt ikke ha sånne med hull her og profilerte lister der. Aldri mer! Men jeg vil ha det lunt samtidig. Koselig og personlig. Vanskelig å kombinere har jeg forstått.
Vi ligger helt i startgropa. Vi skal bygge om hele huset. Våre to etasjer og to etasjer til. De siste to skal vi heldigvis verken betale eller bestyre. Vi har ikke engang tegningene klare. Vet bare at kjøkkenet blir på 36 kvadratmeter. Stua på 48,4 kvadrat og to bad på rundt 12 kvad hver. Får endelig trimrom.. jippi! Badstue blir det også, dersom gubben får velge. 5 store soverom og et kontor. Og vaskerom, teknisk rom med sentralstøvsuger.. (jippi) pluss no bodgreier i kjelleren i tillegg. Masse plass! Deilig når en har bodd 5 stk på 80 kvadrat. Nå får vi bortimot 250-300 kvad totalt.
Skal med tida ta bilder av forvandlingen, men først må tegningene bli klare, priser innhentes, budsjett settes opp og lån innhentes.
Dette blir dyrt.. Det er det eneste vi vet med sikkerhet. Men fytte søren så spennende det er. Gleder meg som en liten unge.
Flotte tips dere har kommet med. Er så godt med litt hjelp fra andre som har vært/er i gang med oppussing. Det der med spesialbygd kjøkken innbiller jeg meg blir dyrt. Vi skal liksom gjøre om hele huset og kan derfor ikke bruke halve budsjettet på kjøkkenet alene. Vi må hive ut endel utslitte møbler også og det vil også koste en god del. Med så stort kjøkken som vi får kan nok spesialtilpassa kjøkkeninredning bli væl dyrt tro jeg.. Men skal ha det i bakhodet..
Vi skal ha kjøkken i or fra Gaia Lista.
Dag Roalkvam har tegnet det og snekkeren deres skal bygge det. Har ikke fått pris enda - men tegningene ser lekre ut !
Si i fra når du får prisen da Nille. Pris er veldig interesant vet du. Synd de ikke hadde noen tegninger på de sidene der. Sier jeg Arkitekttegnet kjøkken til gubben tror jeg nok han får slag..
Kommer an på materiell det vettu - men det er SVINDYRT med kjøkken ja!
Det som er verdt å merke seg er at det er samme pris på MDF-fronter og heltre hos noen leverandører, så det er ikke nødvendigvis billigere å velge MDF selv om de fleste tror det.
Hvilket kjøkken er det dere har Guro? Husker du hva det heter? Vi har også tatt utgangspunkt i en av modellene til Drømmekjøkken skjønner'u - men får det altså håndlaget. Har du bilder av kjøkkenet ditt eller? :spent:
Nå har jeg bare studert kjøkkenmodellene via pc. Får man et annet uttrykk i real life? Kan det være at modelle man synes ser helt forskrekkelige ut i kataloge, er de modellene man forelsker seg helt i in real life?
Hvilket kjøkken har du valgt ut hos norema Siljevanilje?
det er vanilje slett. ikke noe ekstra egentlig, legger med bilde.
fra vi bestilte, så går d ca 4 uker før vi får d.
vi er hvertfall veldig fornøyde med norema til nå.
blir også bra med montering og, så eneste jeg skal gjøre er å rydde ut av det gamle og inni det nye. =)
Dette er litt stilig.. å se hvor forskjellig smak folka her har. Smak sier jo litt om personlighetene deres også da..
Dessverre har jeg en litt annen smak en de flest her inne. Sånne råmoderne minimalistiske kjøkkene minner meg alt for mye om institusjonskjøkken. Jeg får flashback til den tida da jeg jobba på sentralkjøkkenet på Ullevål sykehus.
Likte ikke det jeg så via pc'en i allefall, men det kan jo hende at jeg liker det in real life. Må nesten gå å se på modellene fysisk tro jeg. Litt anderledes i tre dimensjoner enn i to. Eller?
Heldige dere. Vi pusser opp kjøkkenet nå men har ikke råd til helt nytt. Men vi skal sannsynligvis skifte ut alle skapdørene og knottene (skal ha det litt moderne, med knotter (avlange) i stål osv) så da får vi jo på en måte nytt kjøkken ganske billig. :D
Så skal vi jo tapetsere og male litt utenom. Blir deilig!
SiljeVanilje.. Det blir lenge til altså. Min mann har deklamert at kjøkkenet er det siste som blir gjort.. Blæææh! Og vi er fremdeles på prisinnhentingsstadiet. Det vil si at overslag, vurdering og bankbesøk står igjen før søknad om byggetillatelse og nabovarsel kan sendes.. Så det er laaaangt fram i tid.. Dessverre.
Og jada.. her kommer det etterhvert bilder stadie for stadie, utkast og fargeprøver og skisser og ja, you name it.. Men Min mann er en mølle som maler langsomt.. Dette vil ta tid...
Det kjøkkenet vi har nå er bjørkefarget.. Men det er plater med et slags lag utenpå som får det til å se ut som om det er av bjørk. Dette laget tåler tydeligvis ikke varme og har begynt å løse rundt komfyren. Så dette anbefaler jeg virkelig ikke.
Heldigvis leier vi leilighet så det er ikke vårt kjøkken. Gleder meg til vi får et eget. Da skal det ikke være slik i alle fall.
Åh vad avundsjuk jag blir! Nytt kök vill jag också ha! Det är nog det allra fulaste rummet i vårt hus, och slitet. Köket är orginal från 1980 då huset bygdes och håller på att gå i stykker, och vi ska göra något åt det - problemet är bara att det är pyttelitet! Och det går inte att göra större... så vi måste finna på någon smart lösning. Sen tror jag inte det blir mycket billigare bara för att det är litet.. :( och pengar måste vi ha också. Jag bor nabo med minst 3 kökstillverkare/säljare så vi borde kunna få något måttsytt bara vi kan bestämma oss för vad vi ska ha och komma igång :p
Komme i gang ja.. der sa du noe monkey. Pga naboprotesten komme ikke vi i gang før om høyst 6 måneder. Også vil byggingen i seg selv ta minst 6 måneder.. Så noe nytt kjøkken kan jeg ikke engang tenke på før om minst 1 år.. Blæææh!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.