< Tilbake til oversikten

Potetstappe med ost

Lillian74 sa for siden:

Leste en plass her inne at det var en diskusjon om potetstappen med ost fra Maggi virkelig innehold 3 gram karbohydrater per 200 gr.
Nå sitter jeg med pakken forann meg og leser virkelig at dette stemmer.
Spiser selv potetstappen og har gjort dette siden jeg oppdaget den for mange mnd siden.

Næringsinnhold:
Dette er basert på at vi skal blande med melk. men jeg blander med fløte, så istenfor å ta 2 dl melk, tar jeg 1 dl fløte og 1 dl vann.

Næringsinnholdet er basert på at man blander med melk og da står det bak på pakken: ca
Energi: 380 kcal per 100 gr pulver - 70 kcal per 200 gr ferdig mos
Protein: 9 gr per 100 gr pulver - 2 gr per 200 gr ferdig mos
Karbohydrater: 76 per 100 gr pulver - 3 gr per 200 gram ferdig mos
Fett: 4 gr per 100 gr pulver - 5,5 gr per 200 gram ferdig mos

Så hvis ikke ikke næringsinnholdet fra Maggi er feil, så stemmer det med 3 karbohydrater for 200 gram ferdig stappe. (gjerne litt mindre, siden jeg ikke bruker melk, men fløte og vann?)

Så selv om mange her inne mener at vi IKKE spiser potetmos på lavkarbodietter, (noe jeg mener man kan gjøre om man ikke følger en spesiell diett som absolutt ikke anbefaler dette, som feks atkins) så vil nå jeg si at dette er et bra alternativ hvis du vil ha noe godt til kjøttet en gang i blandt.
Du følger da virkelig en lavkarbodiett om man spiser potetstappe med 3 karbo per 200 gr stappe???

Aline sa for siden:

Wow, høres nesten for godt ut til å være sant! :)

Tror jeg må smake den en dag :)

guro sa for siden:

Merkelig. Jeg ville undersøkt med Maggi før jeg spiste for mye av det. Hva er den lage av da? Inneholder den noe nyttige nærinsgstoffer da?

luringen sa for siden:

og hva med stivelsen?? Er den borte når karbene er det? Lindberg vil jo at vi spiser lite stivelse=potet...

Kristian sa for siden:

to dl melk er nesten ti karber alene. pulveret alene var jo heller ikke lite karber. Hvor mye stappe får du da av 2dl melk og hvor mye veier pakka:confused:

Nille sa for siden:

Beklager å måtte si det, men det er nok en trykkfeil på Maggi sin pakke. det er ganske enkelt ikke mulig at det er 3 gram karber pr 200 gram ferdig mos. (mest av alt på grunn av karbeinnholdet i melk - karbene forsvinner ikke fra melken fordi om den blandes med pulveret til stappa)
[color=purple][/color]
Jeg har sendt dem en mail om dette og venter på svar....
Skal poste når jeg får det ! Skal i tillegg ta et veie/måle eksperiment i kveld.
[color=#800080][/color]
Du er på lavkarbo om du spiser lavkarbo mat. Potetstappe er ikke lavkarbo mat selv om det står på pakka. Det er karbeinnholdet som bestemmer om den er lavkarbo eller ikke ;)
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]
[color=#800080][/color]

Siljevanilje sa for siden:

så enig, Nille!
bra du sjekker opp her.... :D

Nille sa for siden:

Oki, da er forsøket mitt avsluttet med følgende resultat:
[color=purple][/color]
Fakta:
Næringsinnhold pr 100 gram pulver (uten melk). Dette står på pakka:
Energi: 380 kcal
Protein: 9 gr
Karbohydrater: 76 per
Fett: 4 gr
[color=purple][/color]
I posen er det 90 gram pulver som da blir:
Energi: 342 kcal
Protein: 8 gr
Karbohydrater: 68
Fett: 4 gr (rundet opp for enkelhets skyld)
[color=purple][/color]
Vi legger til 2 dl melk som har:
Energi: 132 kcal
Protein: 6 gr
Karbohydrater: 9 gr
Fett: 8 gr
[color=purple][/color]
+ 1 ss smør
Energi: 103 kcal
Protein: 0 gr
Karbohydrater: 0 gr
Fett: 11 gr
[color=purple][/color]
Legger vi sammen næringsinnholdet på ingrediensene sammen blir det:
Energi: 578 kcal
Protein: 15 gr
Karbohydrater: 78 gr
Fett: 23 gr
[color=purple][/color]
Dette blir tilsammen 560 gram ferdig potetstappe. Jeg har veid det ferdige produktet på min digitale vekt.
[color=purple][/color]
Tallene på protein og fett er så lave at her runder jeg opp til nærmeste hele tall. Det er ikke det som betyr noe her. Karbene er det viktigste.
I følge skriften på pakken skal dette være til 3 porsjoner. 1 porsjon blir da 186,6 (187 gram)
[color=purple][/color]
Med ingredienser som over, inneholder da 1 porsjon 187 gram:
Energi: 187 kcal
Protein: 5 gr
Karbohydrater: 25 gr
Fett: 7 gr
[color=purple][/color]
200 gram ferdig stappe inneholder:
Energi: 200 kcal
Protein: 5 gr (rundet oppover fordi det er over 4,5 gram)
Karbohydrater: 27 gr
Fett: 8 gr

For å få 3 gram kabohydrater med dette innholder kan man altså spise 1 toppet spiseskje/20 gram ferdig potetstappe - ikke 200 gram.
[color=purple][/color]
Tror rett og slett Maggi har hatt en liten kommafeil i regnestykket sitt jeg. Skal bli morsomt å se hva de svarer ! :p
[color=#800080][/color]
Bare for morro skyld - bildene viser 200 gram og 20 gram potetstappe :p

Melania sa for siden:

Nille du er rett og slett en fantatstisk ressurs og person på dette forumet :D ! Hva skulle vi gjort uten deg???

Forsøket ditt viser bare at vi må vøre bevisste, for når noe virker usannsynlig, ja så er det gjerne det. Vi kan ikke stole blindt på det som er merket på matvarer.

Nå er jeg spent på hva Maggi sier om feil merkingen...

nøtta sa for siden:

Nille - ord blir fattige !!!

:suss:

leenam sa for siden:

Nå er problemet altså glimrende løst - med bilder og det hele! Jeg kom nettopp fra butikken og skulle bidra med et regnestykke jeg også.

Maggi-mosen med ost skulle lages av 3 dl vann og 1 ss smør. Pulveret veier 90 og av det er 76 % karbohydrater, altså 68 g. Vi får omtrent 400 g ferdig mos, hvorav 68 g er karbohydrater. Dette er 17 %. (Den som ikke husker, hvordan man regner ut dette, kan ta en titt i skolebøkene sine - og ikke påstå at prosentregning ikke er nyttig å kunne...)

Men hvis man altså spiser halvparten av den ferdige mosen, så får man i seg halvparten av de 68 g karber = 34 g.

Nille sa for siden:

Også glemte du 2 dl melk :) - da fikk du en tjukk masse tenker jeg
Men ellers er vi veeeeldig enige !

leenam sa for siden:

oops - jeg leste det litt fort da jeg i alle fall ikke bruker mosen. Skulle bare sjekke Maggis regnestykke - og så ville jeg hjelpe dem som ikke kan regne prosenter, men du Nille kan dette og rakk før meg!

Flax sa for siden:

Morsom tråd, hva lærte jeg av dette mon tro?? Jo, at hvis det "høres for godt ut til å være sant, er det sansynligvis det". :D En naturlig skepsis til salgskåte bedrifter er bra, takk for oppklaring og jeg hiver den ene posen som ligger igjen i langskapet.

Lillian74 sa for siden:

Det er godt vi har deg Nille som kan ordne opp! hehe.
Men er fryktelig irriterende at de kan skrive feil på pakken, over så lang tid, for som jeg sa..denne potetstappen har jeg visst om i et par år.
Og jeg har jo lurt på hvorfor ingen andre snakker om denne stappen :)

Har nå funnet ut at jeg da må tåle mye karbohydrater, fordi når jeg har spist potetstappen, er jeg fortsatt i ketose etterpå og vekt tapet har ikke stoppet opp alikevell, når jeg har holdt på.
Så det er jo bra for meg! hehe

Aadi sa for siden:

Nille... ... jeg bøyer meg i støvet....

Takk for at du får oss til å holde oss på den smale sti... når noen lokker oss med fantastiske ting....
Jeg er imponert over din kunnskap...
Takk for at du er her....

Nille sa for siden:

Visste jeg det ikke !! ;)
[color=purple][/color]
har fått svar fra Maggi... De har sikkert brukt margarin istedenfor meierismør, men tallene er nære nok !

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.