Fortsetter man egentlig å gå ned i vekt hele tiden når man er i ketose, jeg er ikke kjempe ovevektig men litt, er det slik at jeg fortsatt vil gå ned i vekt så lange jeg passer på karboene - eller vil vektnedgangen gå senere og senere ?!
Jeg lurer på om det neste er enklere med 14 dager på vann og litt grønnsaker - eller ?
Du fortsetter å forbrenne fett som energi - slik kroppen din foretrekker. Selv om vekten i perioder nok vil nå platåer så vil kroppsammensetningen din hele tiden påvirkes.
Det som gjør at fettforbrenning er mulig er protein og fettinntaket på Atkins. Grønnsaksinntaket er satt til et minimum.
På Atkins vil vekten stabiliseres rundt det antall kilo som er fysiologisk riktig for din kropp.
Når man er i ketose vil kroppen via adaptasjon forsøke å stoppe vektreduksjonen etter noen måneder. Det skjer forandringer i både fett og prtoeinforbrenning. Man kan trikse litt og fortsette med vekttap etter en stund, men på et tidspunkt går ikke vekten ned selv om man gjør alt etter boken. Da er det jeg anbefaler en pause på 3 til 6 måneder før man evt forsøker å bli kvitt de siste kiloene. Jeg anbefaler også en målvekt over en idealvekt, av denne grunn og fordi det oftest er penere på personer som har vært betydelig overvektige.
I pausen er det faktisk en del som opplever et ytterlig vekttap på noen få kilo.
Vennlig Hilsen
Torkil
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.