270 gr 70/80% sjokolade
250 gr smør
6 eggeplommer
4 hele egg
150 gr fruktose
110 gr hv.mel eller erstatning.
Smelt sjokolade og smør
Pisk egg og sukker lenge, så det blir porøst
Avkjøl sjokoladeblandingen litt før du har den i eggedosisen.
Vend tilslutt i siktet mel forsiktig
Stekes i stor brødform, nederst i ovnen på 180 grader. Den skal så vidt stekes så den blir fast i den ytterste cm (jo mindre jo bedre)..ca 10 min eller så.
Avkjøles og fryses(i formen). Ta frem og skjær skiver ved bruk, og varm i mikro 20-25 sek. Da smelter den i midten og blir lun og fin å spise....alltid.:o (sjokoladekaken fryser ikke til steinhard masse)
Serveres med pisket krem/is eller krem pisket med litt Heistads vaniljekrem-pulver
Hvis du er for utålmodig til å vente på at den kjøles og fryses og varmes opp, kan du steke den i store muffinsformer. Da blir den myk og varm og deiling i midten, men du slipper at hele kaka renner ut når du - utålmodig - tar et stykke.
Jeg har også med stort hell byttet ut hvetemelet med speltmel.
Jeg har også stekt den litt for mye, slik at den ligner mer på en vanlig sjokoladekake. Det går helt bra, den er litt kjedeligere, men stadig en deilig sjokoladekake.
Jeg har også laget den i store muffinsformer. Veldig lurt.
Forøvrig behøver du ikke å tine hele kaken for å få en skive...bare skjær en skive og tin den....:)
Takk for tips...:)
PS...skjønte først etterpå hva du mente med å være utålmodig:p
Spise med engang utålmodig:D
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.