< Tilbake til oversikten

Paprikas slankedagbok

paprika sa for siden:

Ok, nå åpner jeg også dagbok. Ikke mye og si om dagen i dag. Sprakk fullstendig i butikken i dag, og kjøpte meg et kolibriegg.:mad: (Påskemarsipan på tilbud burde vært forbudt) Nå har jeg så dårlig samvittighet. I går var jeg kjempeflink, det samme gjelder for i dag (Unntatt det deilige, men akk så ulovlige marsipanegget). Jeg prøver å trøste meg med at for kun litt over en mnd siden, ville et kolibriegg bare være brøkdelen av hva jeg kunne proppe i meg av godteri på en dag. Nå er det en skikkelig utskeielse med stor U. Siden jeg ikke har klart å gå ned noe enda av denne kuren, får jeg likevel ekstra dårlig samvittighet, og dømmer meg selv til evige pinsler. Siden jeg likevel skulle skeie ut, hadde det tross alt vært mye bedre å ta en Atkins-bar. Jeg prøver å holde meg langt unna disse, men de er tross alt bedre enn all verdens kolibriegg. (Næringsmessig, absolutt ikke smaksmessig)

Nå er kvelden her, og jeg lengter etter noe godt! Det er liksom noe med at når ungene er i seng, vil vi gjerne kose oss og ha litt voksentid. For meg hører det noe godt med til den tiden, og det har vært mye godteri for å si det sånn. (Det er jo en grunn til at jeg har gått opp alskens kg) Nå har vi begynt å lage en del is a la Iset med litt 70% sjokolade og ren kakao i, og det har vi unnet oss en liten skål av hver kveld. Fantastisk is! Den er virkelig god! Men nå som jeg har spist marsipanegg skal jeg selvsagt ikke ha noe mer godt i kveld. Sitter og drikker vann med sitron - faktisk ganske godt.

Dersom noen har forslag til lovlig kveldskos, tar jeg det i mot med glede og takk. Det er en liten porsjon av noe søtt jeg ønsker meg. :p (Jeg tror ikke jeg klarer å gjennomføre kuren hvis jeg ikke kan unne meg et eller annet godt på kveldene, men det trenger ikke å være en stor porsjon)

Hadde ellers en veldig trivelig vakt på sykehjemmet i dag. (Jeg er i praksis) Samtidig gleder jeg meg til å komme tilbake til studiene, slik at jeg får litt mer ro til å konsentrere meg om eksamenene som kommer på rekke og rad.

Georgine sa for siden:

Hei og velkommen med dagbok :klem: Du vil oppleve å få mange fine tilbakemeldinger, motivasjon og en dytt i ryggen via denne.. Det å ha dagbok her inne har gitt meg utrolig mye og jeg håper du opplever det samme :)

Litt lovlig kveldskos er Heistad gele: 0 kabo! En liten dæsj med kremfløte på toppen og kroppen får akkurat den kosen den vil ha.. Jeg bruker sånn fløte på sprayboks, det er litt karber i den, men man bruker jo ikke hele boksen på engang.. så det blir forsvinnende lite per gang :)

Siljevanilje sa for siden:

grattis med dagbok.
hyggelig med enda roggis. ( les rogalending)
og spes stavanger folk.:D
går ut ifra at det er noe innen helsesektoren du studere siden du hadde vakt.

paprika sa for siden:

Hvor får man tak i den geleen? Høres helt supert ut:)

Jeg er sykepleierstudent, og skal videreutdanne meg til jordmor når jeg er ferdig. Helt supert studie! Jeg har gått to år på musikkonservatoriet før jeg bestemte meg for å skifte retning.

nøtta sa for siden:

go sykepleierne :heia: :D

skjønner deg veldig godt behovet for kveldskos ja, heistad gele er jo fantastisk enkelt, les på oppskrift sidene her du vil bli overasket over hvor mye godt du kan lage !!!!

Lykke til og du ET kolibri egg som du sier selv det er jo en ENORM forbedring og er det ikke det vi vil ha da ? JO så ikke vær så streng mot deg selv :nei:

Jeg Heier på deg :heia:

og foresten hei hei tror ikke jeg har hilst på deg før :o:D

Georgine sa for siden:

Jeg kjøper den på obs.. men tror også Meny har den :) På min obs står den sammen med de vanlige geleene og dessertene :)

paprika sa for siden:

I går lagde vi Heistad gelé, og det var dessverre ingen suksess:eek: Vi synes den smaker veldig kunstig. Synd, vi er egentlig veldig glade i gelé begge to. I dag fikk jeg ketolyseboka, og vurderer å bytte diett. Ketolyseboka er mye bedre enn den Atkinsboka jeg har, og den besvarer mange spørsmål jeg ikke visste at jeg hadde:) Det eneste aberet er at jeg ikke aner hvordan jeg skal klare å spise bare 15 g karbo om dagen. Jeg har jo hatt problemer med å holde meg til 20, så jeg ser absolutt at dette kan bli vanskelig. Jaja, nå må jeg stikke, skal på nattevakt.

Nille sa for siden:

ISET'S GELE (laget av Fun Light Saft)
7 plater gelatin legges i bløt i kaldt vann. Klem vannet utav dem og smelt dem i 2,5 dl kokvarmt vann. Tilsett sterk saft av saftkonsentrat + 2,5 dl kaldt vann. Hell det i en form og sett i kjøleskapet i 1,5-2 timer.
[color=purple][/color]

Georgine sa for siden:

Jeg går på ketolyse og spiser mellom 10 og 20 karber om dagen, som oftest nærmere 20 og går helt fint ned i vekt :)

mofe sa for siden:

Tenkte bare å si hei og velkommen med dagbok :)

paprika sa for siden:

Ja, her har det ikke vært mye aktivitet! Jeg er så utrolig opptatt med eksamenslesing for tiden at det ikke er mye jeg får tid til. Er inne i en har-ikke-lyst-på-mat periode. Jeg må prøve å få i meg litt mer. Vekta har begynt å gå nedover, men jeg vet ikke hvor mye, jeg har ikke veid meg på et par uker. Målebåndet er dog flittig i bruk, og det har gått ned! Hurra! :)

paprika sa for siden:

Hurra, hurra, hurra! Jeg er så utrolig glad! I dag har jeg på meg noen bukser som ikke har passet på over et år! Nu sitter de perfekt:) Ting skjer, og jeg er helt frelst på lavkarbo. Utrolig at det er så lett å følge egentlig. Jeg er så glad at jeg holdt ut selv om det ikke skjedde noe særlig i begynnelsen. Nå skjer det visst i en turbofart. Før jeg vet ordet av det har jeg sikkert nådd målet mitt. Hurra, og atter hurra!

paprika sa for siden:

Føler at jeg har skeiet skikkelig ut i dag. Det består i en kroneis og en lompe. Utrolig at det føles som å skeie ut! Jeg føler meg helt marinert på insiden av sukker pga en is! Det er så utrolig deilig å ikke være avhengig av sukker lenger!

Forresten, er det noen som vet hvordan jeg skal få vekk alt det det Httpditten datten (eller hva det er) over tickeren min? Prøvde å slette det fra signaturen min, men det øret vil ikke maskinen høre på.

Håper alle har hatt en fin 17 - mai? Her ble det ikke akkurat en super dag for ungene. Vi hadde tenkt å gå i borgertog og på tivoli, men pga regn og atter regn, ble det til at vi så på barnetoget (barnehagene går ikke i barnetoget her i Stavanger, forstå det den som kan), og var med på litt 17 - mai leker på Våland skole. Etter hvert ble regnet så påtrengende at vi trakk hjemover. Verken barn eller voksne var interessert i a: ødelagte bunader (Les: regn), b: gnagsår som følge av våte og kalde bein eller c: regntøy. Kort sagt: vi ble hjemme. Her ble det pølser, is, brus og film, så det var ikke så aller verst. Tivoli var det dog ikke, ei heller tog.

Håper det er mindre regn der dere bor!

Georgine sa for siden:

Hei og vel overstått 17. mai :)

Har regna i hele dag her og... ungene var iskalde på skolelekene og iskalde barnefingre holdt rundt kald brus og is.. rart at de orker is når det er så kaldt? :D

Er nå ikke store utskeielsen du har hatt. .men rart det der.. når man ikke spiser slik mat mer, så er det er merkelig følelse når man inntar sukker..

paprika sa for siden:

Ja, når det kommer til is er unger bare helt utrolige. Om det så er 20 kalde ute kan de proppe i seg is som om det var den deiligste kakao.

Nei, jeg kan ikke akkurat skryte på meg en kjempautskeielse, og det er det som er så deilig! Jeg hadde bestemt meg på forhånd for å unne meg en kroneis på 17 - mai, men var redd for at det ikke skulle vært "nok," men jeg var bare superfornøyd og hadde ikke lyst på mer søtt.

bikini sa for siden:

Gratulerer med vel overstått 17.mai! Ja - er det ikke deilig når man ikke mister kontrollen helt, selv om det er fristelser overalt! Hurra for oss!!!:)

mvh
bikini

paprika sa for siden:

Hurra, og dobbelt hurra:heia: :heia: :heia: :heia: :heia:

paprika sa for siden:

Hurra! Jeg har gallestein!

Høres kanskje litt rart ut at jeg er glad for det, men jeg er bare så utrolig glad for at det ikke er kreft. Juhu! I morgen er det eksamen.Heldige meg:)

Nille sa for siden:

Stakkars deg, har du gått rundt og vært redd du ! :klem:
Gallesten er ikke så ille som kreft nei, men det kan da være vondt nok ! Jeg fikk et nytt liv etter at de fjerna hele dritten - galleblære og steiner. Sitter igjen med et eneste lite 2-3 cm arr. Kikkhullskirurgi er flotte saker !
[color=purple][/color]
Ikke nøl med å få den fjernet om du kan og om det plager deg. Unner ikke min verste fiende slike anfall....
[color=purple][/color]
Lykke til på eksamen da !! :D

paprika sa for siden:

Takk for det! Jeg tror nesten jeg må si at eksamen gikk strålende, men i dag har jeg skeiet ut på karbofronten. 3 cavalier-sjokolader under eksamen (spiste salat også), Fedon burger til middag og 100 gram pistasjenøtter i kveld:o Jaja, en gang i blant må man skeie litt ut. Det som er det beste av alt, er at jeg ikke har dårlig samvittighet. I det siste har jeg jo bare blitt slankere og slankere:) Jeg har ikke vært på vekta, men målene sier sitt. Tenkte jeg skulle dukke ned i sekken med klær som er lagt bort fordi de var for små. Kan bli en gledelig overraskelse. Jeg må i alle fall ta en eller annen form for aksjon, de klærne jeg har på meg nå, er alt for store. Hurra og atter hurra! I morgen er det tilbaket til de gode vanene, jeg er ikke redd for å sprekke totalt, og det er så deilig.

Jeg må nok operere bort steinene og galleblæra fordi jeg er mye kvalm og har smerter. Kvalme kan være tegn på begynnende betennelse i gallegangene, så det er nok best å bare få ut hele herligheten. Men Nille, må du ikke være forsiktig med fett nå som du ikke har galleblære? Eller tåler du alt?

Nille sa for siden:

Ja, jeg fjernet som sagt galleblæren for ca 4,5 år siden. Og jeg har absolutt ikke hatt noe problem med fett i ettertid. kan tylle i meg så mye fett jeg bare orker, - av alle typer ! (Før operasjonen tålte jeg svært lite av det meste).

Galleblæren er bare en "porsjoneringssentral" for galle som produseres i leveren og skal ned i magesekken. Når man har galleblære vil det fra den porsjoneres ut galle alt etter hva vi spiser/når vi spiser. Gallen er fettløsende og er nødvendig for at vi skal kunne fordøye fettet. Den nøytraliserer magsyren og øker effekten av saftene som kommer fra bukspyttkjertelen. Det er de saftene som er viktige for førdøyelsen av karber og proteiner. Sitrus, sterke krydder, bitre frukter og grønnsaker som grapefrukt, artisjokk, endevie (sikkori) og bitre salater stimulerer også til utskillelse av galle og dermed utskilling av giftstoffer via galle og tarm. For å unngå at giftstoffer tas opp igjen etter at de er utskilt via galle, er det viktig å spise et fiberrikt kosthold som vil binde galle og giftstoffer som skilles ut via gallen. Et godt og balansert kosthold er viktig altså !

Når man ikke har galleblære vil vi ikke ha "lageret" av galle. Men leveren produserer jo som før. Isteden kommer gallen direkte dryppende i en jevn strøm hele tiden. For de fleste uten galleblære er dette ikke noe problem i det hele tatt. Vi kan spise så mye fett, krydder etc. vi orker uten problem. Spiser vi for lite fett er det faktisk flere som får problemer med for mye magesyre. Men dessverre er det noen som selv etter å ha fjernet galleblæren vil ha smerter og problemer med å spise "alt mulig". Han som opererte meg sa at dette dreide seg om ca. 10 % av de opererte. Og jeg ble advart om å tilbakeføre matvarer for fort. Men han så ikke noe problemer med fettrik kost. Jeg gikk rett på Atkins kosthold og har ikke hatt noe problem. Tror kirurgene etterhvert har blitt mer oppdaterte nå. At man ikke kan spise fett er en myte. Må legge til at de som har problemer ofte har hatt betendelse i gallegangen, at denne er innsnevret av arrvev eller evt. har noen uoppdagete steiner der. Disse steinene kommer fra leveren og kan ligge i fast gallegangen og "vokse". Lå på sykehuset sammen med ei som var der for "utstaking" av steiner som hadde satt seg fast....

Jeg var med i en gruppe for gallesteinsopererte i et annet forum (atkins by the book). Det var få eller ingen som hadde problemer med å spise Atkins kost. Og de få som hadde problemer med enkelte matvarer (det varierer fra person til person hva man tåler) lærte fort hva de tålte/ikke tålte og tok sine forholdsregler. Fett var absolutt ikke det største problemet.

paprika sa for siden:

Så godt å høre, Nille! Håper de snitter meg opp snart, jeg er veldig kvalm om dagen:o

Ellers må jeg bare fortelle at jeg har funnet frem gamle klær fra esker på loftet! Hurra! De passer og atter passer:)

Georgine sa for siden:

Gratulerer så mye Paprika :D Det er en deilig følelse når klær som var for små passer igjen :D :D

paprika sa for siden:

Ja, det er helt fantastisk! Måtte det vedvare:)

paprika sa for siden:

I dag var jeg altså på vekta: 2 kg ned på to uker! Jeg har gått ned fantastiske 7 kg! Målet er i sikte:)

paprika sa for siden:

Må bare føye til at jeg veier meg ganske sjeldent fordi vi ikke har vekt hjemme. (Et veldig bevisst valg) Dermed blir det enten på Sports Club (Jeg har ikke rent ned dørene der i det siste pga eksamenslesing) eller hos legen.

paprika sa for siden:

Eksaaaaaaamen... snorker

paprika sa for siden:

Av å lese til eksamen! Det verste er at jeg har på følelsen at det ikke kommer til å gå så bra i morgen heller:confused: Snork! Nå er det i alle fall natta. God natt alle sammen.

Bill mrk "trøtt paprika"

Trolljenta sa for siden:

Lykke til med eksamen :)

paprika sa for siden:

Endelig hjemme etter å ha vært ei laaaang uke på sykehuset.:o Jeg fikk etter hvert så sterke smerter i magen at de måtte legge med inn på sykehuset for å få morfin. I går ble jeg oprerert, og galleblæren er en saga blott. Dessverre måtte jeg utsette en eksamen (medikamentregning) pga dette, men det er ikke noe problem å ta det til høsten (med sykemelding og alt). Nå er jeg bare så glad for å være ferdig med hele greia. Det gjør selvsagt litt vondt, men nå skal det bare gro. Juhu! Kostholdet på sykehuset er ikke akkurat lagt opp for folk på labkarbo, så selv om jeg har spist veldig lite (merk: kvalme og smerter), tror jeg faktisk at jeg har lagt på men en kg eller no. Jaja, nå er det tilbake til de gamle takter.

Nille sa for siden:

Gratulerer med operasjon ! Et nytt liv uten smerter er noe å se frem til. Fikk du utlevert steinene dine ? Det var det første jeg spurte om da jeg våkna av narkosen. HVOR ER STEINENE MINE. Og de hadde kasta dem :mad: Nåja, hadde jo ikke akkurat bruk for dem da, men de var MINE og jeg hadde lidd ganske så mye for dem også.
[color=purple][/color]
Etter morfinsprøytene skjønner jeg godt hvordan folk kan bli avhengige av slike stoff. Deilig var det....:p

paprika sa for siden:

Jeg er så sliten og lei av å ha vondt i magen nå, og på toppen av alt har jeg konstant diaré. Det virker som om magen min ikke tar i mot noe som helst enten det er fett eller magert. Argh! Jaja, bare to dager siden operasjon, det bedrer seg vel i løpet av noen dager.

Nille sa for siden:

Stakkars Paprika. Ikke greitt med løs mage nei. Men kroppen trenger vel å omstille seg litt etter å ha fått fjernet en del ! Jeg mener å huske at jeg begynte veldig forsiktig. Med toast med smør og bløtkokte egg. Kokte grønnsaker (ikke kål). Spiste en del kylling. Så gikk jeg over til fiberrik, salatgrønnsaker, litt og litt mer fett etterhvert som jeg oppdaget magen ville ha det. Fikk magesmerter og begynte fra square one. Det viste seg at toasten var synderen. Ikke mere toast på meg nei. Så gikk det seg til. Det eneste jeg får vondt av nå er stivelseholdige matvarer; ris, pasta, potet og mel.
[color=purple][/color]
Det går minst ei uke. Kanskje to, - så er du tilbake i fullt slag !
[color=purple][/color]
:klem:

paprika sa for siden:

Fordøyelsen er på vei til å bli på nett igjen! Har ikke hatt diaré siden forgårs, og det er helt fantastisk:) (Jeg har faktisk spist helt vanlig lavkarbo) Kun glimrende. Har dog fortsatt vondt i sårene, gleder meg vanvittig til å bli ferdig med det!

paprika sa for siden:

Hurra. hurra. hurra!

Jeg har nådd målet mitt!!! Nå er jeg bare så ufattelig glad. Jeg har ikke fulgt med så mye på vektnedgangen i sommer fordi jeg ikke har vært så flink til å følge maks 20 gram karbo til dagen. Det har blitt litt potetsalat her og en is der, men jeg har jo merket at jeg har fortsatt å gå ned:) Nå er det i gang med vedlikehold, håper jeg klarer det da. Dessuten må jeg passe meg for å ikke fortsette å slanke meg. Jeg kjenner at jeg i blant tenker: - det hadde jo vært deilig å veie 55 kg, eller 50 kg, eller 45 kg osv... De gamle mønstrene er vanskelige å bryte, men akkurat nå nyter jeg det hele og er knallfornøyd!

paprika sa for siden:

En ting jeg har lært i sommer, som sikkert kommer til å hjelpe meg til å holde vekten, er at jeg reagerer på stivelse. Jeg gjetter at dette er et resultat av at jeg har fjernet galleblæren. De få gangene jeg har skeiet skikkelig ut, og spist både litt godis og annen karbo, har jeg fått skikkelig problemer med magen dagen etter. Litt diaré og ikke minst veldig vondt. Litt kjipt selvsagt, men det fører jo til at jeg "tvinges" til å være forsiktig med karbo, og det fører nødvendigvis til at jeg lettere holder vekten. Juhu!

paprika sa for siden:

og i godt humør. Akkurat nå er ting bare bra, og det skal jeg nyte så lenge det varer. Så deilig at jeg ikke bekymrer meg for vekt en stakket stund:)

Georgine sa for siden:

Gratulerer så mye med oppnådd mål :heia: :heia: :heia:

Kjempebra jobba Paprika :D :D :D

paprika sa for siden:

Tusen takk!:) :) :)

Dorothy sa for siden:

Gratulerer med nådd hovedmål. Så flink du har vært! :)

paprika sa for siden:

Nå som jeg har nådd målet mitt, kjenner jeg at jeg blir utrolig stressa ved tanken på å gå opp igjen. Jeg aner ikke hvor mange karber det er ok å ligge på om dagen når jeg ikke slanker meg. Dessuten er det mye lettere å ty til "bare litt" snacks her og der fordi jeg "har jo sluttet å slanke meg." Dritt. Dette er ca en dagsmeny:

Frokost: 1 fiberrik (eller er det fiber pluss? I alle fall de knekkebrødene fra Wasa som har rundt 4 karbo pr skive) med fettrikt pålegg av noe slag. Eks: skinke med italiensk salat el. Kaffe med en dæsj melk og 2 natreen suketter.

Lunsj: Salat og protein av noe slag. Dressing. Vann og te til drikke

Mellommåltid: 1 frukt, eks eple

Middag:Normal lavkarbo mat, men en bitteliten porsjon karbo (Ris, pasta el)

(Evt. kvelds: Samme som frokost)

Men så: FY! En smak ostepop, potetgull (ca en litt stor neve) eller et par sjokoladebiter. Hjelp! Jeg er så redd for å gå tilbake til dårlige vaner. Jeg må skjerpe meg!

Angst

paprika sa for siden:

= Deilig! Tror virkelig treningen kan hjelpe på den føkkings PMS - en. Jeg trente ikke hardt, bare akkurat nok til at jeg orker å trene en dag til i nær fremtid:)

paprika sa for siden:

I morgen tar jeg toget til Oslo, og onsdag morgen skal jeg være klar til dette etterlengtede inngrepet. Gleder meg veldig, men gruer meg nesten like mye:rolleyes:

Fridolina sa for siden:

Lykke til imorgen:blomster:

paprika sa for siden:

Tusen takk for lykkeønskninger! I dag har jeg altså operert, og foreløpig er formen upåklagelig. Jeg fikk utrolig god behandling på klinikken, og har fått med meg masse smertestillende. Jeg har jo selvsagt litt holdning som en del av dem jeg jobber med på alderspsyk, men annet er ikke å vente. Jeg har to dren som sørger for at såret blir drenert, og posene som hører til, bærer jeg av alle ting rundt i en Meny - pose. Skal det være en liten slurk?

paprika sa for siden:

Alt har gått veldig bra med tanke på mageplastikken. Jeg er storfornøyd allerede, det endelige resultatet vil ikke være helt klart før uti november. Spennende.

Jeg er deppa for tiden likevel. Sur, sint og lei. Jeg har ikke vært noe flink med lavkarbo siden operasjonen, og har lagt på meg et par kg. Det er jo ikke mye, men likevel. Jeg vil ned igjen, men motivasjonen er dårlig akkkurat nå. Motivasjonen min for alt er dårlig i det hele tatt. Studier er dritt, sangen er dritt og vekta er dritt:mad: Jeg har historie for depresjon, og jeg går på antidepressiva. Tror hele tida at nå kan jeg slutte på dem, men det viser seg jo gang på gang at det ikke er en god idé. Jeg kan øke dosen litt, det vil hjelpe på depresjonen, men da føler jeg meg så flat, og det er ikke ønskelig. Jaja, jeg skal nok legge en slagplan...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.