< Tilbake til oversikten

Gratulerer med dagen!

Summer sa for siden:

Gratulerer med dagen alle kvinner! :blomster:

tar på meg de røde strømpene

Noen som skal gå i Tog i dag?

Anne sa for siden:

Gratulerer med dagen, ja:)
Tog....hm..kanskje mitt eget lille hjemme:D Hvis vi alle gjør det, så må det jo bli bra:)

Ha en flott dag, jenter:love:

Fedonisten sa for siden:

Absolutt ikke.

Men gratulerer med dagen.

:blomster:

Summer sa for siden:

Ja, tror ikke det er noe tog her inne i bygden i dag i hvertfall. :p Ikke at jeg hadde gått i noe tog om det hadde vært heller, men det betyr ikke at jeg ikke synes denne dagen er viktig altså.

Jeg vet det er mange som fnyser av denne dagen, og ikke skjønner poenget med den. Og det synes jeg er litt leit. For det er en internasjonal kvinne dag, og selv om vi har det rimelig godt her i landet i dag, så er vi en minorietet på verdensbasis. Og vi har også en lang vei å gå for å oppnå fullt likverd her i landet også.

nøtta sa for siden:

:heia:

Gratulerer med dagen alle sammen !

Huldr sa for siden:

Jeg skal ikke gå i tog, men skal på noe som heter "Ladyfest" :) Et kulturarrangement som varer hele uka! Jeg skal på konsert med et band som heter Chicks On Speed, tror det blir kjempebra :ja: Skal ut og kjøpe billett nå.

Det er fortsatt en viktig dag, enig med deg, Lise. Vi trenger ikke å gå i tog, men det er viktig at vi markerer dagen, synes jeg!

Gratulerer med dagen, alle jenter! :blomster:

Fedonisten sa for siden:

Mener også dagen er viktig - men syns å gå i tog er litt 'for tamt' (har få gode ord her nå...) Syns kanskje særlig at vi kvinner som bor i et så fantastisk land som Norge burde benytte vår særstilling til å gjøre andre ting også. Noe mer aktivt kanskje?

JEG burde kanskje være en av de som satte i gang noe her jeg bor - siden jeg mener det så sterkt, men jeg jobber med å slutte å sette i gang ting.

:klem:

Albertine sa for siden:

Jeg rydder og vasker rommene til ungene jeg.

Summer sa for siden:

Tog er jo en måte å få oppmerksomhet på. Å diskutere her er også en måte å markere og få oppmerksomhet på. Vi setter søkelyset på noe som er viktig å reflektere over. Man må ikke nødvendigvis starte krisesenter for misshandlede kvinner eller lignende store ting. Jeg mener det kan være like så viktig å diskutere med folk, å få folk til å tenke, og på den måten være med på å prege tenkemåter i samfunnet. For akkurat det tenker jeg er noe av det viktigste å endre på. Hvordan man tenker, hvordan holdninger er. Så lenge ingen tar noe synlig standpunkt i samfunnet, så blir ting mer akseptert og utbredt. Jeg beundrer kvinner som Shabana Rehnan som modig går ut og rører ved de mest tabu emner angående kvinnesak i kulturen hun kommer fra.

Kansje det er noen som er innom akkurat denne tråden i dag som synes at dagen er tull, og som får øyene opp for at det ER ikke bare her i landet det er snakk om, og at kansje det ikke er fullt så topp her i landet enda. Og finner ut at man kan jo godt være enig i at tilstanden ikke er så god som man skal ha det til her i landet, selv om man er uenig i løsninger som kjønnskvotering ol.

Fjonken sa for siden:

Noe tog blir det ikke her heller, skjønt jeg brude vel protestere litt på den skjeve fordelinga av arbeidsoppgaver i heimen. Det er likestillingens siste skanse. I allefall her i huset. Alltid jeg som må skyve vekk studiene til fordel for pleie av syke barn. Alltid jeg som tar klesvask og husvask og rydding og handling og matlaging og støvtørking. Alltid jeg som kjører og bringer og henter til og fra barnehage,skole, venner, lege og tannlege. Alltid jeg som må ringe å fikse møter og holde kontakten med barnehage og skoler. Alltid jeg som må gå på foreldremøtene. Alltid jeg som må fikse hagen.. Men alltid min mann som må skifte dekk på bilene..

Er det flere som har det sånn?

Albertine sa for siden:

Kunne ikke hatt det mer forskjellig fra deg, Fjonken. Her er det full likestilling, og mannen baker brød, steller og pleier unger, vasker klær og gulv, og tar oppvasken så selvfølgelig som bare det. Det er likevel jeg som har overoppsynet med ting, sørger for at ungene alltid har klær, handler inn, vet hva som er i fryseren osv.

Fjonken sa for siden:

Åh.. da er du utrolig heldig Albertine! Kan min mann gå på kurs hos din mann tror du? ;)

Anne sa for siden:

Dagen er fortsatt veldig viktig, selv her i landet. Selv om vi har fått mer likestilling i heimen, så er ikke det nok.

Det er bare noen år siden kvinner (hovedsaklig de som tar lengre avbrudd fra yrkeslivet)fikk godkjent et par år av "hjemme med barna perioden" som pensjonsgivende år.

Og det er ikke til å komme bort fra at kvinner i barselspermisjon blir forbigått på arbeidsplassen og tom fratatt den stillingen de hadde når de gikk ut i perm, for å komme tilbake til noe som er mye dårligere betalt.

Osv. osv...:(

guro sa for siden:

Ja, der syndes det mye!!

Summer sa for siden:

Kjønnsrollemønsterindoktrinering av barn.

sommerfugl sa for siden:

Gratulerer med dagen :blomster:

Eva sa for siden:

Gratulerer med dagen ja!

Men hvor er det egentlig pinlig vi har en sådan dag. Hadde vi hatt likestilling og alt var 100 % likt fordelt var en slik dag ikke nødvendig.

Dette kan jo bli en lang diskusjon, men i stedet for alltid å kjefte på mannen, må vi kvinner nok gå litt inn i oss selv. Gir vi mannen lov til å ordne, styre i huset, stryke og vaske opp feks.? Vil vi ikke i mange tilfeller ha makten i huset?

Da jeg var først i tyvene hadde jeg følge med min første store kjærlighet i 10 år. Han hadde den sjeldne egenskap at han tok det som en selvfølge at han gjorde 50 % av alt huslig arbeide. Sa alltid at hvis han var kvinne hadde han vært rødstrømpe.
Det som skjedde i vårt lille hjem var at jeg som kvinne gjerne ville styre og bestemme alt ang det huslige. Han måtte si gang på gang, jeg gjør jo ditt og datt Eva, men jeg vil gjøre det på mine betingelser. Du skal ikke bestemme om jeg skal vaske opp kl. 18.00 eller 19.00, eller om jeg skal starte med å støvsuge stuen fremfor gangen.
Det er den allebeste læresettning jeg har fått noensinde hva det angår. Det var jo så riktig, så riktig.:rolleyes:

Fjonken sa for siden:

Å ja da.. min mann kan styre og ordne alt han vil han og det uten min innblanding. Problemet er bare det at han ikke vil.:(

Nille sa for siden:

Jeg er heldig jeg. Og klager ikke nei ! :love: Min kjære er fantastisk godt oppdratt (av en god mor). Han vasker opp, støvsuger, vasker klær (både mine og sine egne) og rydder passe mye. Vi har en fin arbeidsfordeling og krangler aldri om husarbeid. Han feier snøen av bilen min og skraper ofte mine bilruter når han først er igang med sine. Har ikke tall på alle de gangene jeg har kommet ut en kald morgen og funnet bilen klar til avgang !
[color=purple][/color]
Han liker ikke husarbeid, men han ser ingen grunn til at jeg skal gjøre alt siden jeg liker det like lite !
[color=#800080][/color]
Så hjemme hos oss er det full likestilling......:D

Eva sa for siden:

Så deilig å lese Nille! Og så i vår aldersgruppe!:cool: Kjenner flere par på under 30 hvor mannen ikke aner hva det vil si å ta ansvar for hus og barn. Vet ikke om de ikke kan eller ikke vil - vel mest det siste som du er inne på Fjonken.

guro sa for siden:

www.dagbladet.no/nyheter/2006/03/08/460109.html

Dette synes jeg var litt stats. Jeg tenkte på det etter innlegget Lise limte inn over: Hva leser jeg for jentene mine? Jo, Anne Chat Vestly går i ønskereprise hele nesten tiden, vi har vel omtrent en hyllemeter av henne. Jeg synes hun formidler et greit verdisyn. Men vi koser oss med Tzatsiki og Svein og rotta også, selv om det er gutter i hovedrollen ...

Strutsen sa for siden:

.... men kommer med noen betraktninger "dagen derpå".

Selvsagt skal vi beholde kvinnedagen - for internasjonalt sett er dette en ekstremt viktig merkedag. Men likestilling er så mangt, og jeg lar meg provosere av fokuseringen på kvinners sexliv og sexuelle frigjøring.... Skal det liksom være likestilling at vi kvinner skal lære oss å rope kjønnsord ???? Jeg føler at det er så ektremt misforstått !!!

Det er klart at vi skal kjempe for at kvinner skal ha de samme rettigheter som menn til både utdannelse og lønninger - men det ligger også en fallgruve i dette bildet. Kvinner bør også kunne ha mulighet og rettighet til å velge at de ikke vil ha en karriære - at de gjerne vil være hjemme med barn og være husmor. For det finnes mange kvinner som fremdeles ser på dette som sin aller viktigste oppgave - og DET syns jeg de skal få lov til å realisere uten å miste pensjonspoeng eller andre sosiale goder!!

Det handler om å VELGE - og da gjelder dette både menn og kvinner !! Det handler om holdningsendringer - og det gjelder også både menn og kvinner !

For hvilken kvinne vil ikke gjerne ha en mann som gjør alle de tradisjonelle oppgavene i hjemme - men samtidig skal han være MANN, ta vare på familien, verne om hjemme osv osv. Han skal skru bil, bytte dekk, male ytterveggene en stormfull dag.....

Vi har to kjønn - menn og kvinner - og det handler om noe så enkelt, og samtidig så vanskelig, at vi skal ha mulighet til å fatte egne beslutninger og ta egne valg for vårt eget liv ! Eller stemmer ikke det ???

Summer sa for siden:

Jeg er helt enig med deg Strutsen. Vulgærfeminismen synes jeg ikke noe særlig om, også synes jeg at det er så utrolig viktig med valgfrihet. Det er nettopp det som er nøkkelen. Ikke at vi skal bli så like som muligog gjøre så likt som mulig, men at begge kjønn har lik verdi og blir belønnet likt for sin insats. Det må være rom for at vi skal få lov til å være forskjellige, og det skal være like verdsatt.

Jeg har forsøvrig hørt endel feminister uttrykke en viss irritasjon over de kvinner som velger et tradisjonellt kjønnsrollemønster i dag, fordi de mener de syr puter under armene på mennene og undergraver feministenes arbeid. Sånnt synes jeg egentlig er litt trist. Det MÅ i mine øyne være rom for å være forskjellig. Det går an å gjøre det uten å skyte seg selv i foten. Jeg synes heller man skal søke å finne løsninger for dem som velger slik fremfor å kritisere.

Feks. så hører en stadig vekk om kvinner som er hjemmeværende med unger, mannen tjener pengene og hun må gå å spørre etter penger og har ikke noe hun skulle sagt angående investeringer og større innkjøp, ja selv klær til seg selv og ungene må hun spørre etter penger til. Det er slikt man reagerer på, da er det ikke mye likeverd. Dersom man skal være hjemmeværende, så synes jeg at begge skal være enig i at det skal være en slik arbeidsfordeling i forholdet, at inntekter skal være felles, og evt. at det opprettes et sparingstiltak for den som er hjemme, slik at det han/hun går glipp av ved å være ute av arbeidsmarkedet til felles beste kompenseres for.

Eva sa for siden:

Flott innlegg Lise hvor du her tar viktige ting opp. Det er litt rystende å høre at kvinnen stadig må be mannen om penger - til egne mensesbind.

Bare for å gå litt dypere i alt dette, så tror jeg, at for at vi noensinne skal endre på disse kønsroller, så må vi ha en helt grunnleggende endring av våre tanker om huslig arbeide og barnepass. Det å passe hus og barn må vi få til å bli populært, å bli inn. Og her må noen kroner til. Samfunnets første oppgave må være å lønne slikt arbeide på en ordentlig måte. Nåværende lønninger på rengjøring og barnepass viser med all tydelighet at den type arbeide er "verdiløs". Jeg garanterer for at en renovasjonsarbeider får ganske mye mer i lønn enn en vaskehjelp.

Kvinner (og menn) som velger å gå hjemme med barna må ha en ordentlig lønn for det, og såpass mye så du får duften av at det er populært. Så kommer mennene - bare se. Tror iøvrig også vi kvinner må endre holdning til det arbeide. Ser vi ned på den type arbeide fordi det er kvinnearbeide? -altså ment på den måte at kvinner er så alt for vant til å se ned på seg selv og det de gjør.

Hvorfor har vi forkjellig lønn for menn og kvinner. Det er IKKE bare mennenes skyld. Vi må lære å sette pris på vår arbeide, uansett hva det er. Og vi lære å ta det som EN SELVFØLGE at vi skal få like lønn, da vil lønnen stige og vår arbeide bli ettertraktet. Og se, om få år vil man da se en oppblomsring i hjemmegående husfedre...

Fjonken sa for siden:

Hjemmeværende husfedre? En utopi er jeg redd. Så lenge menn tjener mer enn kvinner i arbeidslivet vil det aldri bli en oppblomstring av hjemmeværende menn. Forøvrig vil det faktum at det er kvinner som besitter deltidsstillingene gjøre dette enda mer umulig å få til. En kvinne i deltidsstilling får mindre lønn enn en mann i fulltidsstilling. Når spørsmålet da kommer opp om hvem som skal gå hjemme med barna.. gjett hvem som trekker det korteste stået da?

Eva sa for siden:

Ja men kjære Fjonken, det er jo nettopp det jeg skriver i mitt innlegg, at hele grunnmuren må støpes om. Vi må få balanse i lønningene så det blir like attraktivt for menn å gå hjemme.

Nettopp! Men hvorfor er det flest kvinner i deltidsstilling?? Igjen må grunnmuren støpes om. Som det er nå, da er vi helt eninge om at det er vanskelig.

Summer sa for siden:

Jeg er ikke helt sikker på om det nødvendigvis er et mål å få flest mulig kvinner ut i fulltidsjobb heller... Klart de som vil det skal få mulighet.

Men samtidig, så tenker jeg litt på dette med at det finnes endel kjønnsmessige ulikheter som vi heller må verdsette enn å prøve å gjøre alt likt. Kan hende jeg er ute på dypt vann her nå. Men jeg tror det at vi ikke kan bli like vi to kjønnene, og at der alltid vil være flest menn i industrien og flest kvinner i omsorgsyrker.
Jeg hadde en psykologiprofessor som foreleser i biologisk psykologi, og han sa det at han hadde gitt opp å stå på barrikadene for at der ikke var kjønnsforskjeller etter han fikk barn selv. Blant annet, så fortalte han en ganske morsom historie om når sønnen fikk en barbidukke (både han og konen var psykologer og veldig opptatt av en pedagogisk riktig opprdragelse, og prøvde å være kjønnsnøytrale). Og det som skjedde når sønnen fikk barbiedukken, det var at han mønstret den opp ned, så bøyde han den, satte den ned på gulvet, og sa: vrom vrom. :D (datteren børstet håret på dukken og lekte rollespill).

Vi har nok en lang vei å gå når det gjelder kjønn, og jeg tror vi trenger å få løst litt opp i manges redsel for å la guttungen ha en rosa jakke om det er det han vil og til å få lov til å leke med dukker om det er det han vil. Akkurat på det området så er det guttene som er taperne. Det er ok å være gutte jente og leke med gutteting, men ikke fullt så ok andre veien, det er en slags femininitetsforakt som ligger i bunn der. Det bør være større rom for feminine egenskaper hos menn. På samme måte som det er rom for mer maskuling egenskaper hos kvinner.

Og når det er sagt, så kom jeg tilbake til det jeg begynte på med at det finnes naturlige froskjeller, og at kansje ikke likebehandling er den riktige løsningen. Da kommer vi inn på likhetsbegrepet. Skal man sitte inn like ressurser, eller satse på likt resultat. Dersom man setter inn like ressurser, så får alle like mye, og det er jo rettferdig, men den ujenvnheten som var i utgangspunktet vil jo fortsatt være der. Men hvis man gir mest til dem som trenger det mest, og minst til dem som ikke trenger det, så vil det jevnen seg ut og resultatet bli likt. Og kjønnsmessig sett, så vil jeg si at det er mest riktig. Som et utgangspunkt.

Dvs at kvinner bør få høyere lønn enn menn for å jevne ut forskjeller fordi vi stiller svakere enn menn pga at vi er hjemme med barn og mister ansinitet og tar flere sykedager og har lavere stillingsprosent og færre muligheter til å ta sjefsstillinger. (Alle disse argumentene som kommer frem for å forsvare at menn har høyere lønn.) Da er lik lønn for likt arbeid egentlig ikke et tema, da er det utjevning det går på. SÅ tilslutt når man har oppnådd en likhet gjennom verdsetting av beggen kjønns bidrag på sin måte, så tror jeg det vil bli større rom for kjønnsløse valg av hvem som skal være hjemme, og hvem som skal jobbe.

Er litt engasjert jeg..:cool:

Kilde:Her.

Fedonisten sa for siden:

...i den grad det er 'å trekke det korteste strået' å være hjemme med egne barn da....

Skjønner hva du mener altså, men...

Fedonisten sa for siden:

Jeg skjønner nok ikke alt i denne saken jeg :nei: og det gjør meg nok litt usikker.... Sitter litt med et inntrykk av at mange mener at alle skal tjene like mye uansett jobb - eller kanskje til og med at kvinnene skal tjene litt mer siden de har den tøffe jobben med å føde barn og passe dem etterpå.... (JADA - litt svart/hvitt uttrykt, men dog...)

tusler videre jeg - for her har jeg nok ikke så mye å bidra med

Fjonken sa for siden:

Å trekke det korteste strået er å måtte sette egen utdanning og egen karriere på vent. Det er forventet at kvinnene skal gjøre dette og når de så gjør det blir de da belønnet med kortere opptjeningstid for pensjon. Forbigåelser fordi de har permisjon. Og dersom de ikke gjør det men prioriterer karriere og jobb framfor barn blir de da uglesett da også. Mens en mann som blir hjemmeværende blir rost opp i skyene for sin velvilje til å delta i barnas liv.

Summer sa for siden:

SIgnerer Fjonken over her.

Ja. Det er det jeg formidler (og artikkelen jeg la ved). Jeg synes det er blodig urettferdig at man skal kjøre så hardt på arbeidslinja her i landet. Jeg mener det blir like feil å kjøre strengt på den som på trygdelinja som var før den kom. Å bare satse alt på et strå kan aldri gå bra i et mangfoldig samfunn mener jeg. Det bør være reell valgfrihet. Det finnes mange veier å gå for å oppnå dette. Kontantstøtten har vært et forsøk på å gi dem som vil være hjemme med barna frihet til å kunne velge det. Den har i mine øyne vært en flopp, og det har ført til verre kår for de barna som virkelig hadde trengt å gå i barnehage. Mitt forslag er å heller kjøpe ut litt tid til en av foreldrene. Den det passer best for skal kunne velge å kunne jobbe 5-6 timers dag istedet for 8 timer, og likevel få betalt for 8 timers dag (eller kansje 7 fordi man slipper utgifter til SFO). På den måten kan barna få tid med foreldrene sine, noe som absolutt er til det gode for samfunnet forøvrig.

Jeg sliter på en måte litt, for i politikken, så stiller jeg meg på venstresiden når det gjelder velferdsordninger og på høyresiden når det gjelder økonomi. Jeg mener man burde slå sammen disse to og danne et parti (stor var da min glede da jeg oppdaget Venstre). Jeg har en liten kapitalist i magen, og jeg skjønner at det er dumt for arbeidsgivere å ansette en kvinne i fruktbar alder, og få en som går ut i permisjon opptil flere ganger, og måtte ta inn vikarer og oppdatere den som kommer tilbake igjen osv. Men så lenge staten legger så stor vekt på arbeidslinjen og vil ha alle ut i arbeid, så får de jammen verdsette begge kjønn også. Og så lenge staten er i mot privatisering, og vil sitte med styringen, så er dt de som må gjøre noen grep. Og de har også ansvar for å tenke helhetlig. De må tenke på hva som er det beste på flere områder.

Typiske kvinneyrker er dårligere lønnet enn typiske manne yrker.
Typiske manneyrker (med samme utdanningsnivå) ligger ca 100 000 i året høyere enn kvinneyrker. Man kan argumentere med at det er mer rissiko ved å være industriarbeider, enn å være omsorgsarbeider, men selv om det ikke er samme skader, så jobber 90% av dem som har muskel og skjelettlidelser i omsorgsyrker -noe som også er den hyppigste årsaken til uføretrygd her i landet.
Menn har typisk fått fagbrev, så dem som får fagbrev, de får høyere lønn enn dem som har offentlig godkjenning. Dette fører til at feks omsorgsarbeidere som får fagbrev får høyere lønn på et sykehjem enn en hjelpepleier, selv om hjelpepleieren har mer kompetanse.

På sykehjemmet der jeg jobbet før, der skiftet vi bæsjebleier, vi la dem i søppelpose, knyttet den igjen, la dem oppi tyke søpplesekker, og knyttet dem igjen med en stålstreng. Så kom vaktmesteren og hentet dem på en tralle. HAN fikk skitttillegg, og ikke vi. :rolleyes:

Fjonken sa for siden:

Vi kvinnfolk er litt dumme også da. Vi velger fortsatt tradisjonelt. Vil vi ha god lønn bør vi boikotte typiske kvinneyrker og skaffe oss utdanning og arbeid i den mannfolkdomminerte delen av yrkeslivet. Men om vi hadde gjort det, hva ville skjedd? Jo da hadde det blitt underskudd på arbeidskraft i kvinneyrkene. I steden for å øke lønna for å friste kvinnene tilbake, hadde Staten importert billig utenlandsk arbeidskraft. For jobben med å få menn over i kvinneyrker er alt for slitsom og vil koste staten alt for mange kroner. Menn jobber ikke for knapper og glansbilder. De ville ha forlangt høyere lønn. Så med kvinner i mannsyrkene og menn i kvinneyrkene ville lønnsskjevheten bli like stor uansett. Lønna følger kjønnet, ikke arbeidet. Med overvekt av kvinner i mannsyrker vil lønnsutviklingen stoppe helt, mens med overvekt av menn i kvinneyrker vil lønna skyte i været.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.